مصرف سموم پرخطر در کشاورزی 5 درصد است

به گزارش ریال نیوز، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در سال 1392 تمام محصولات کشاورزی معادل 97 میلیون تن بود و امسال به 126 میلیون تن رسیده است، گفت: ضریب خوداتکایی در محصولاتی مانند گندم بهبود یافته که باعث امنیت غذایی شده است.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه از 970 گرم محصول تولیدی به ازای هر متر مکعب آب به تولید 1450 گرم رسیده ایم، اظهار کرد: در حال حاضر راندمان آب مصرفی در بخش کشاورزی از 39 درصد به 46 درصد رسیده است.

او با بیان اینکه اگر مبارزه با عوامل زیان ده انجام نشود حدود 70 درصد محصولات از بین می روند، گفت: تاثیر عوامل زیان رسان بر بخش سیفی جات حدود 50 درصد، روی گندم 50 درصد، برنج 60 درصد، روی غلات 30 درصد است و در مجموع مبارزه با آفات در ایران کمک می کند 32 میلیون تن از محصولات حفظ شود که معادل 48 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

چنگلوایی با اشاره به اینکه حدود 10 هزار تن از مصرف سموم پرخطر طی سال های گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر مواردی هستند که در برخی مناطق سطح بالایی از سموم استفاده می شود اما در ایران نسبت به کشورهای همسایه سم کمتری استفاده می شود. همچنین سطح یک نیم میلیون هکتار در استفاده از مواد شیمیایی کاهش یافته است.

چنگلوایی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه 98 درصد سموم مصرفی کشور وارداتی است، گفت: الان از مجموع 35 هزار تن سموم مصرفی کشور 1750 تن پرخطر هستند که شامل 5 درصد مجموع سموم است به دنبال به صفر رساندن آن هستیم که این میزان سموم پرخطر از 10 هزار تن مصرف سالانه که 29 درصد بوده، کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا