میلیون ها بشکه نفت معطل مشتری

ریال نیوز : محموله های نفت از جمله نفت ایران در پی اقدام چین برای مقابله با فعالیت بیش از حد پالایشگاههای خصوصی که به محدود شدن خریدشان منجر شده، در بنادر مهم آسیا منتظر مشتری مانده اند.

شرکت تحقیقاتی کپلر اعلام کرد کشتیها در آبهای سنگاپور، مالزی و چین هفته گذشته حدود ۶۲ میلیون بشکه نفت داشتند. نفت ونزوئلا و نفت سنگین ایران در میان محموله های نفتی است که در آبهای آسیایی منتظر مشتری هستند.

آنوپ سینگ، مدیر تحقیقات نفتکش شرق سوئز در شرکت کارگزاری کشتی برائمر در این باره گفت: این محموله ها شرایط دشواری برای یافتن مشتری به غیر از چین خواهند داشت مگر این که وضعیت تحریمهای آمریکا تغییر چشمگیری پیدا کند یا سخت گیری چین نسبت به پالایشگاههای خصوصی کاهش پیدا کند.

چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در حال تحقیق از پالایشگاههای خصوصی برای تقویت پایبندی آنها به قوانین مالیاتی و مقررات محیط زیستی است. این تحقیقات کاهش سهمیه واردات این پالایشگاهها همزمان با اضطراب بازارهای جهانی نفت نسبت به شیوع نوع شدیدا مسری کرونای دلتا و چشم انداز تعدیل محرکهای مالی آمریکا، را به دنبال داشته است. در نتیجه قیمت هر بشکه نفت برنت که در ژوییه تا مرز ۸۰ دلار صعود کرده بود، به محدوده ۶۰ دلار سقوط کرده است.

چین در راستای ساماندهی فعالیت پالایشگاههای خصوصی، مالیات مصرف را از ژوئن برای واردات سه فرآورده نفتی از جمله مخلوط قیر معرفی کرد که در انباشته شدن محموله های نفتی در بنادر آسیایی نقش داشته است زیرا این ماده اغلب پوششی برای پنهان کردن ورود نفت تحریمی به آسیاست.

به گفته یانوس یوآی، تحلیلگر نفت خام شرکت کپلر، در نتیجه مالیات جدید که قیمت واردات مخلوط قیر را افزایش داده، حجم واردات به چین ماه گذشته در مقایسه با ژوئن حدود ۸۰ درصد کاهش داشت. مقصد اصلی محموله های نفت تحریمی در اکثر موارد چین است.

طبق برآورد کپلر، حدود ۴۱ درصد از نفتی که در کشتیهای مستقر در بنادر آسیایی نگهداری می شوند، نفت ایرانی هستند. شرکت ورتکسا اعلام کرده که مجموعا ۲۹ نفتکش حامل نفت در سواحل چین حضور دارند. اِما لی، تحلیلگر ورتکسا در سنگاپور گفت: تصور می رود یک پنجم این کشتیها حامل نفت ایران و ونزوئلا باشند و کشتیهای دیگر نفت ابوظبی و برزیل را حمل می کنند که به دلیل نبود فضای ذخیره سازی، با تاخیر در تخلیه روبرو شده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چین به منظور مقابله با رشد روزافزون فعالیت پالایشگاههای خصوصی، سهمیه وارداتی که به آنها اختصاص داده بود را کاهش داد. در پی کاهش سهمیه واردات این پالایشگاهها و اختلالات ناشی از طوفان، واردات نفت به چین ماه گذشته به پایینترین میزان از ماه مه رسید. همچنین پالایش نفت چین در ژوییه به پایینترین حد در ۱۴ ماه گذشته سقوط کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا