نئوبانک استارتاپ جدید شبکه بانکی

ریال نیوز : تبلیغات گسترده استارتاپ‌ها در سطح شهر این روزها خود نمایی می‌کند. هرروز شاهد استارتاپی جدید و توصیه به همراه شدن با آن‌ها به سبب سهولت استفاده هستیم. استارتاپ‌ها برای کاربران با صرفه جوی در وقت، ایجاد آسایش کرده است و این امر با استقبال مخاطبان همراه بوده است. افزایش تعداد متقاضی باعث شده تا فضای کسب و کارها رقابتی و دست اندرکاران به فکر افزایش خدمات برای کسب سهم بازار بیش‌تر و جذب مشتری بالاتر بیافتند.

بانک‌ها نیز مانند کسب و کارهای دیگراز این قافله دور نمانده‌اند و به سوی همگامی با عصر تکنولوژی و مجازی شدن حرکت کرده‌اند. این امر سبب شده تا استارتاپ‌ها در سیستم بانکی نیز راه باز کنند. با گام نهادن بانک‌ها به این عرصه شاهد کوچک شدن شعب و بعضاً جمع‌آوری واحدهای تسهیلات خرد و خدماتی هستیم.

از نمونه‌های مجازی شدن خدمات بانکی می‌توان به هدایت مشتریان به سامانه‌های مجازی نام برد که نمونه‌ای از مدیریت مشتری و برقراری ارتباط سازمانی استارتاپی است. باشگاه مشتریان که از آن به عنوان نسل ۴ بانکداری نام برده می‌شود نیز گزینه دیگری ست که می‌توان به آن اشاره کرد.

فین‌تک FinTech یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فین تک‌ها به کمک سیستم بانکی آمده‌اند و این روزها بانکداری خارج از بانک را به ارمغان آورده‌اند که این امر نکات مثبت زیادی هم برای مشتری و هم برای بانک به همراه دارد.

سبک جدیدی از فین تک‌ها نئوبانک ها هستند که از آنها می توان به عنوان بانکداری خارج از بانک و بدون بانک یاد کرد. نئوبانک نوعی بانک دیجیتالی ست که توسط استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری های مالی(Fin Teck) راه‌اندازی می‌شود وهیچ شعبه فیزیکی ندارد و کلیه خدمات به صورت برخط(online) ارائه خواهد شد.

​یکی از مهم‌ترین دغدغه های بانکداران کسب سود بیشتر و کاهش هزینه بانکداری است؛ نئوبانک‌ها با کاهش قابل توجه هزینه‌های خدمات مالی این مهم را فراهم می‌آورند. از ویژگی‌های نئوبانک‌ها ارائه خدمات به صورت غیابی است. از آن جمله می‌توان به ایجاد حساب کاربری به صورت غیرحضوری اشاره کرد.

​عموماً در محیط غیرحضوری رابطه جذاب‌تری با مخاطب برقرار می‌شود و سرعت خدمت رسانی بیش‌تر است و نیاز به تامین امنیت بالا برای انجام عملیات بانکی وجود دارد که از جمله مهم ترین بخش فرایند است. از جمله مزایای نئوبانک‌ها نسبت به روند سابق و بانکداری سنتی می توان به
1. افرایش سرعت روند تایید امور بانکی
2. کارمزد کم و ساده
3. پشتیبانی مشتریان به صورت آنلاین و تلفنی
4. عدم نیازی به حضور مشتری
5. پلتفرم به صورت سرویس‌های موبایلی و تحت وب و کاملا در قالب استارت آپ
اشاره کرد.

از جمله تاثیراتی که نئوبانک‌ها در تجارت الکترونیک می‌گذارند سهولت در عملیات بانکی ست در این نوع بانکداری تعاملات بر پایه قرارداد الکترونیک و امضای دیجیتال برقرار است. با عنایت به سلسله مراتب مشخص شده از سوی سازمان‌های ذی ربط و نیاز به بررسی و تایید برخی موارد به خصوص در تجارت الکترونیک این بخش نیاز به بررسی کاملتر در مراحل کار دارد.
درخصوص نئوبانک‌ها مانند هر فعالیت نوظهور دیگری نیاز به جذب مشتری و حفظ مخاطب مطلوب است. که برای این امر نیاز است تا این مهم از حوزه بازاریابی و از زاویه نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار گیرد.

نئوبانک‌ها به زودی جایگاه بالاتری در سیستم بانکی و بین مخاطبان پیدا خواهند کرد و باید یادآور شد که همراه شدن با پیشرفت تکنولوژی در هر کسب و کاری برای حفظ حیات آن الزامیست.
نویسنده: راضیه آهنگر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا