نقشه روس‌ها برای تصرف بازار جهانی گاز

به گزارش ریال نیوز به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه علاوه بر نورد استریم ۲ در چند سال گذشته چندین پروژه مهم خط لوله گازی را به اتمام رسانده است.

این پروژه‌ها برنامه پوتین برای این که روسیه سهم بزرگی از عرضه گاز به اروپا داشته باشد را کامل کرده است. همچنین صادرات گاز روسیه را به چین که بازار وارداتی برخوردار از سریع‌ترین نرخ رشد است، متصل می‌کند و این کشور سهم رو به رشدی از بازار جهانی گاز طبیعی مایع را تصرف خواهد کرد.

نورد استریم ۲ جدیدترین پروژه در نقشه پوتین برای برتری انرژی و ژئوپلیتیکی در جهان است. روسیه در حال حاضر یک سوم از بازار گاز اروپا را در اختیار دارد و زمانی که کار ساخت نورد استریم ۲ با وجود تحریم‌های آمریکا تکمیل شود، با دور زدن مسیر ترانزیتی اوکراین، دسترسی مسکو به بازار شمال اروپا را تحکیم می‌کند.

پیش از نورد استریم ۲ روسیه باید خط لوله ترک استریم را راه اندازی کند که از طریق آن شرکت گازپروم به ترکیه و جنوب و جنوب شرقی اروپا گازرسانی خواهد کرد. پوتین و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه قرار است خط لوله ترک استریم را در هشتم ژانویه رسما افتتاح کنند.

گازپروم که پروژه نورد استریم ۲ را برای انتقال گاز روسیه به آلمان هدایت می‌کند، در اوایل دسامبر پروژه خط لوله قدرت سیبری را برای تحویل گاز به چین راه اندازی کرد که انتظار می‌رود میزان مصرف و واردات گازش در سال‌ها و دهه‌های آینده افزایش پیدا کند.

در حالی که گازپروم خطوط لوله جدید را در شرق و غرب راه اندازی می‌کند شرکت نواتک که بزرگترین تولیدکننده گاز خصوصی روسیه است، حضورش در بازار جهانی LNG را تقویت می‌کند. نواتک که در حال حاضر از کارخانه LNG یامال، LNG صادر می کند در سپتامبر دومین پروژه بزرگ LNG خود به نام آرکتیک LNG۲ را در شبه جزیره گیدان کلید زد.

روسیه در سال ۲۰۱۹ علاوه بر صادرات از طریق خط لوله که یک سوم از واردات گاز اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، حجم زیادی LNG برای اروپا تامین کرده است.

طبق گزارش سه ماهه کمیسیون اروپا از بازارهای گاز اروپا، واردات LNG اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ به دلیل اشباع عرضه LNG و ریزش قیمت‌ها، ۱۰۲ درصد رشد سالانه داشت و روسیه منبع ۱۹ درصد از این واردات بود و پس از قطر با سهم ۳۰ درصدی و بالاتر از آمریکا با سهم ۱۲ درصدی قرار گرفت.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در فاصله ژانویه تا نوامبر واردات LNG به اروپا شامل ترکیه به رکورد بالایی صعود کرد و رکورد قبلی که مربوط به سال ۲۰۱۱ بود را شکست. آمریکا، روسیه و قطر در سال ۲۰۱۹ صادرات LNG خود به اروپا را افزایش دادند و آمریکا از نظر حجم صادرات به اروپا در نیمه دوم سال روی دست روسیه بلند شد.

در حالی که روسیه و آمریکا برای سهم بازار گاز اروپا رقابت می‌کنند، آمریکا در دسامبر پروژه نورد استریم ۲ را هدف تحریم قرار داد و تکمیل این پروژه را دست کم چندین ماه به تاخیر انداخت. در پی اعلام تحریم‌ها، شرکت سوییسی Allseas که کار ساخت این خط لوله در بستر دریا را برعهده داشت، بلافاصله فعالیتش را متوقف کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به نیت واشنگتن برای متوقف کردن ساخت نورد استریم ۲، اعلام کرد آمریکا تحریم‌هایی وضع خواهد کرد مگر این که کسانی که در این پروژه حضور دارند حسن نیت خود را نشان داده و بلافاصله فعالیت‌شان را متوقف کنند.

پوتین و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک گفت و گوی تلفنی تعهدشان برای حمایت بیشتر از پروژه نورد استریم ۲ را تایید کردند. تحریم‌های آمریکا علیه این پروژه در اروپا شکاف ایجاد کرده و آلمان از مداخله آمریکا در سیاستهای و پروژه‌های انرژی در اروپا انتقاد کرده است.

پیش از وضع تحریم‌ها انتظار می‌رفت نورد استریم ۲ در اواسط ۲۰۲۰ راه اندازی شود. دیمیتری کوزاک، معاون نخست وزیر روسیه در نوامبر گفته بود ساخت ۸۰ درصد از این پروژه تکمیل شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه جمعه گذشته اظهار کرد نورد استریم ۲ تا پایان ۲۰۲۰ راه اندازی خواهد شد. یکی از گزینه‌های روسیه برای احداث لوله های گاز در بستر دریا، استفاده از کشتی خواهد بود که اکنون در خاور دور قرار دارد و تجهیزش ممکن است مدتی زمان ببرد.

با وجود این که تاخیر نورد استریم ۲ اجتناب ناپذیر است، روسیه با پی ریزی بنیان‌های برتری در بازار جهانی گاز از سوی پوتین، به افق‌های دوردست می‌نگرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا