هشدار کم آبی در قزوین

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با توجه کاهش شدید منابع آبی و تداوم خکشسالی کمبود آب در استان جدی است و از کشاورزان درخواست می شود برای عبور از این وضعیت سطح زیرکشت محصولات را کاهش دهند.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین؛ یداله ملکی در خصوص کاهش بارندگی و ضرورت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی اظهارداشت: با توجه به کاهش شدید میزان بارندگی در یک سال اخیر و نیز تداوم خشکسالی با مشکلات جدی در میزان منابع آبی مواجهه هستیم که باید شرایط را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: از آنجا که سال خشکی را هم پشت سرگذاشتیم منابع آبهای سطحی نیز بشدت کاهش یافته و تحلیل رفته در نتیجه سهم اختصاصی از سد طالقان هم به دلیل تامین نیاز آب شرب مردم تهران کمتر شده لذا با مشکل جدی در تامین آب مواجهه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: در سال 1399 میزان سهم دریافتی آب استان قزوین از سد طالقان حدود 330 میلیون مترمکعب، اما در سال گذشته 200 میلیون مترمکعب و امسال نیز تاکنون 75 میلیون مترمکعب بوده است.

ملکی گفت: سهم آب ما از سد طالقان امسال تاکنون به حدود یک چهارم سالهای گذشته کاهش یافته و حتما باید شرایط را مدیریت کنیم در غیر این صورت با چالش های جدی مواجهه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: برای جبران بخشی از کمبودها با پیگیری های مستمر توانستیم برای فصل تابستان 45 میلیون مترمکعب دیگر سهم آب از سد طالقان دریافت کنیم اما همچنان سهم ما کم است و در بخش کشاورزی هم تاثیر منفی دارد.

این مسئول بیان کرد: کاهش میزان بارندگی ها موجب خواهد شد تغذیه سفره های آبهای زیرزمینی تحت تاثیر قرار گیرد و در نتیجه فشار به منابع آبهای زیرزمینی بیشتر شود و ما را با بحران مواجهه کند لذا لازمه عبور از این شرایط کنترل جدی مصرف و کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی است.

ملکی اظهارداشت: توصیه اکید داریم کشاورزان محترم از کاشت محصولات آب بر مانند هندوانه و خربزه جداً خودداری کنند و کشت محصولات کم آب بر با ارزش اقتصادی بالا را در دستور کار کشت امسال قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: خودداری از روشهای آبیاری سنتی و غرقآبی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری، استفاده از کنتورهای هوشمند بهترین راهکار جهت مدیریت شرایط کنونی و جلوگیری از آسیب رسیدن به بخش کشاورزی است.

ملکی گفت: در شرایط کنونی نیازمند همکاری و مشارکت کلیه بهره برداران و کشاورزان عزیز هستیم و انتظار داریم این بزرگورارن شرایط را درک کرده و کمبود آب را جدی بگیرند و از منابع آبی موجود بهینه و درست استفاده کنند تا سرمایه گذاری های عظیم انجام شده در بخش کشاورزی آسیب نبیند.

وی گفت: ما امسال به سختی توانستیم سهم آب از سد طالقان دریافت کنیم، لذا هر مترمکعب آب برای ما بسیار ارزشمند و حیاتی است و بار دیگر از کشاورزان درخواست می کنیم با درک شرایط موجود، سطح زیرکشت را کاهش داده و از لوله برای انتقال آب کشاورزی استفاده کنند تا از هرگونه هدر رفت آب نیز به صورت تبخیر جلوگیری بعمل آید.

ملکی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری کشاورزان و مدیریت مصرف بتوان ضمن عبور از بحران کم آبی، نیازهای آبی کشاورزی استان قزوین را نیز در تابستان تامین کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا