بازدید پروفسور حسن امین از موزه عکاسی کاووس

ریال نیوز : پروفسور حسن امین از موزه عکاسی کاووس بازدید کرد.

به گزارش ریال نیوز، پروفسور حسن امین فیلسوف، حقوقدان و مدیر دایره‌المعارف المعارف ایرانشناسی از موزه تخصصی یکی از عکاسان قدیمی و استادکار ایران در خیابان ولیعصر تهران بازدید کرد. یادداشت زیر را امین پس از این بازدید نوشت و به ریال نیوز فرستاد.

استاد کاووس گودرزی از برترین های هنر عکاسی ایران است. یک فیلسوف یونانی گفته بود: هیچ کس نمی‌تواند در یک رودخانه‌، دوبار شنا کند؛ چون در گذر زمان هم با جریان آب، رودخانه عوض می شود و هم شخص تغییر می کند. به قول شاعر: جهان و هرچه در آن است، جمله در گذر است. اما هنرمند عکاس، با ثبت یک لحظه معین به نوعی زمان را متوقف می کند و حتی حرکت را به صورت سکون به گونه ای ابدی ماندگار می کند، مجموعه عکس حاضر گواه صادق این واقعیت است:
ما نمانیم و عکس ما، ماند
گردش روزگار، بر عکس! است
دوربین عکاسی نزدیک به صد و پنجاه سال پیش در سلطنت محمدشاه قاجار به ایران وارد شد.‌ بزرگترین فیلسوف ایرانی در عصر قاجار، حاج ملاهادی سبزواری بود. عکاسباشی ناصرالدین شاه قاجار به دستور شاه از بزرگترین چهره فلسفی زمانه عکسی گرفت و فیلسوف با دیدن عکس خود شگفت زده شد و گفت: ما «اعراض را قابل انتقال نمی دانستیم»، چرا که وقتی سایه انسان در آفتاب یا عکس انسان در آب یا آینه بیفتد، به محض عبور انسان از مقابل آفتاب یا از روبروی آب یا آینه، آن سایه و عکس از میان می رود و چیزی از آنها بر جای نمی ماند. حالا عکاسی این امر را زیر سوال برده است و عکس مرا که دیگر کنار دوربین نیستم، ماندگار کرده است. به قول ابن امین:
به عکس عمر من، ای عکس! ماندگار تو باش
من پیشترها به آتلیه کاووس آمده و عکس پرسنلی گرفته بودم، اما در بازدیدی که اخیراً همراه دوستان فرهیخته از موزه تخصصی عکس استاد کاووس گودرزی به عمل آوردم، به قول سعدی، بوی گلم چنان مست کرد که دامنم از دست برفت‌. این موزه با این شاهکارهای عکاسی، دیدنی و ستودنی و سرمایه ای ملی برای هنر ایرانی است.
غیر از هنر که تاج سر آفرینش است
دوران هیچ سلطنتی جاودانه نیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا