واکنش رئیس خانه صمت جوانان تهران به تعطیلی پنجشنبه‌ها

ریال نیوز : رئیس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان تهران از مخالفت ۴۲ هزار نفر با مصوبه تعطیلی پنجشنبه‌ها خبر داد.

به گزارش ریال نیوز ، رضا امیدوار تجریشی، رئیس خانه صنعت معدن تجارت جوانان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در رابطه با مصوبه تعطیلی روزهای پنجشنبه با تاکید بر جنبه‌های مربوط به تجارت اظهار داشت: «رتبه سهولت تجارت خارجی ایران چندان جالب نیست. بسیاری از موضوعات مربوط به این رتبه ناشی از تحریم‌های خارجی و بخش عمده‌ای نیز مربوط به تحریم‌های داخلی است. جابه‌جایی تعطیلی از پنجشنبه به روز شنبه به بهبود رتبه اقتصاد تجاری خارجی کمک خواهد کرد. برخی افراد تعطیلی پنجشنبه را یک بحث فرعی در حوزه اقتصاد تلقی می‌کنند و معتقدند مباحث عمده‌تری باید در دستور کار قرار بگیرد. باید توجه داشت که یکی از اقدامات بدیهی همین است که ما بتوانیم روزهای تجارت خارجی خود را با دنیا و کشورهای همسایه به حداکثر برسانیم. در کشورهای همسایه مسلمان ما روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند. درصورتی‌که روز پنجشنبه در ایران تعطیل باشد، کشورهای همسایه تعطیل نیستند و زمانی که تجارت ایران در روز شنبه تعطیل نیست آنها تعطیل هستند. رقم زدن اتفاقات اقتصادی بزرگ نیازمند چنین اقداماتی هستند. اصلاحات در اقتصاد ما به مرور زمان و از همین قوانین کوچک شکل می‌گیرد.»

امیدوار تجریشی ضمن اشاره به اثرگذاری این مصوبه بر صادرات نفتی کشور عنوان کرد: «برخی اوقات تاثیر‌گذاری از بالا به پایین است، گاهی اوقات نیز تاثیرگذاری از پایین به بالا اتفاق می‌افتد. ما به‌عنوان بخش خصوصی فعال در حوزه اقتصاد و حتی بخش خصوصی وابسته به دولت و حتی شرکتی عمدتا درگیر تعطیلی روز پنجشنبه خواهیم شد. آیا شرکت نفت برای صادرات در روزهای متناقض تعطیلی در ایران و جهان می‌تواند کاری بکند؟ در چنین شرایطی باید سری بزنیم به واحد امور بین‌الملل وزارت نفت یا واحد‌های پتروشیمی و جویای وضعیت شویم. عمدتا شرکت‌هایی که در حوزه صادرات بین‌المللی فعالیت می‌کنند روزهای تعطیلی خود را به جمعه و شنبه یا شنبه و یکشنبه تغییر می‌دهند. مگر می‌شود بورس کالای ما تعطیل باشد و ما کالا صادر کنیم؟» امیدوار تجریشی با اشاره به، به‌میان‌کشیده‌شدن مسائل اعتقادی در امتناع از تعطیلی روز شنبه ادامه داد: «صادرکنندگان حوزه پتروشیمی، مشتقات نفتی و صنایع فلزی در روز شنبه که در اغلب نقاط دنیا تعطیل است چگونه برای فروش قیمت‌گذاری کنند؟ اقتصاد کشور از همین مسائل کوچک ضربه می‌خورد و رشد اقتصادی مورد نظرمان محقق نمی‌شود. تعطیل کردن پنجشنبه به جای شنبه به واسطه مسائل اعتقادی فرافکنی است. گویا کسانی که چنین تفکری دارند به فکر منافع ملی و توسعه ایران نیستند. در چین و کشورهای مسلمان اطراف چه روزهایی تعطیل هستند؟ تعطیلی پنجشنبه اقدام غلطی است که منجر می‌شود در عرضه، صادرات و واردات خودمان دچار مشکل بشویم.»

رئیس خانه صنعت معدن تجارت جوانان تهران در پایان ضمن یادآوری کارزار مخالفت با تعطیلی روز پنجشنبه بیان کرد: «کارزار مخالفت با تعطیلی پنجشنبه و حمایت از تعطیلی شنبه توسط مجموعه ملی همیاران توسعه پایدار راه‌اندازی شد. من به‌عنوان یک فرد حقیقی از این کمپین حمایت کردم و در کنار این موضوع اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران، خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران و ایران نامه‌نگاری‌های مربوطه را با مجلس و مقامات مربوطه انجام داده و اعلام کردیم تعطیلی پنجشنبه به ضرر اقتصاد کشور و این اقدام به دور از تدبیر است. تاکنون در کارزاری که در حال امضا شدن است بالغ بر ۴۲ هزار امضا جمع شده که این عدد لحظه به لحظه در حال افزایش است. این میزان مشارکت حاکی از دغدغه‌مندی مردم است و حتی اگر آگاهی رسانه‌ای بیشتر شود قطعا به امضاهای بیشتری منجر خواهد شد. تلاش می‌کنیم با این کارزار خواست خود را به گوش مسئولان برسانیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا