وام ۱۰۰ میلیون تومانی کمیته امداد به کارآفرینان

ریال نیوز : رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اعطای تسهیلات کارفرمایی گفت: به ازای هر مددجو به کارآفرینی که شرایط،اشتغال برای مددجو فراهم کند، ۱۰۰ میلیون وام قرض الحسنه می دهیم.

به گزارش ریال نیوز، مرتضی بختیاری امروز در یک نشست خبری با بیان این که کمیته امداد در طول سال سه مناسبت عمده دارد که به عنوان یک نشان برای کمیته امداد جای افتاده است، اظهار کرد: جشن عاطفه ها که برای بازگشایی مدارس است که هم دانش آموزان و هم اولیا و معلمان و مردم به آن کمک می‌کنند و این جشن زیباییهایی در رابطه با خیر و احسان دارد. مناسبت دوم جشن نیکوکاری است که از ۱۲ اسفند شروع می‌شود که محور آن سالروز تاسیس کمیته امداد است. مناسبت سوم نیز ماه مبارک رمضان است که در جشن رمضان نیز زمینه کمک و کار نیکوکاری فراهم است.

وی در ادامه با بیان این که ماموریت کمیته امداد مشخص است و اساسنامه ملاک کار و نقشه راه ماست، گفت: در این اساسنامه ماموریتهای کمیته امداد مشخص شده است در ماده ۶ اساسنامه شرح وظایف و ماموریتهای کمیته امداد به طور دقیق احصا شده که براساس آن ماموریت‌ها و فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم.

رئیس کمیته امداد افزود: مقام معظم رهبری مطالبه گری که از کمیته امداد داشتند بحث توانمندسازی در بخشهای مختلف کمیته امداد برای جامعه هدف بود؛ یکی از ماموریتهایی که در تاریخ اول مرداد ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری از کمیته امداد خواستند توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای تهیدستان با رعایت حرمت و تکریم بود که درصدر برنامه های کمیته امداد باشد. این فرمان که برای کمیته امداد صادر شد، مشخص شد که ما از حوزه حمایت عبور کردیم و این خبر مهمی است و کمیته امداد ماموریتش وارد شدن به پهنه توانمندسازی است.

وی ادامه داد: ما نسبت به عزیزانی که سالمند، از کار افتاده و صعب العلاج هستند تا پایان عمر این عزیزمان وظیفه نوکری داریم و بقیه باید در گردونه اشتغال در حوزه امداد قرار گیرند و این ماموریت بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه کار اصلی کمیته امداد این است که بستر سازی کند و توانمندسازی را برای افراد تحت پوشش فراهم کند که البته این توانمندسازی شامل موضوعات مختلفی می شود، گفت: یکی از موضوعات توانمندسازی، اشتغال و فرهنگسازی و خوداتکایی و پرهیز از تنبلی است.

رئیس کمیته امداد با بیان این که در سال ۱۴۰۰ برنامه های ما در حوزه اشتغال مختلف بوده است، گفت: یکی از این برنامه ها هدایت شغلی است.
ما از طریق هدایت شغلی زمینه کار را فراهم میکنیم و به مددجویان آموزش می دهیم و زمینه اشتغال را برای آنها فراهم می کنیم. یکی دیگر از موضوعات ما در اشتغال ، بحث کاریابی است در این زمینه مددجویان کمیته را به کارآفرینانی که از ما تقاضای نیرو کرده اند معرفی می کنیم.

موضوعی دیگر که در این زمینه دنبال می کنیم راهبری شغلی است و با شرکت های بنیان در این زمینه همکاری می کنیم و مددجویان را به راهبران شغلی معرفی می کنیم و راهبر شغلی مکلف است هم به مددجو کار را بیاموزد و هم مسیر را برای او هموار کند. یکی دیگر از موضوعات اشتغال تسهیلات کارفرمایی است. به ازای هر مددجو به کارآفرینی که شرایط ما را بپذیرد و اشتغال برای مددجو فراهم کند، ۱۰۰ میلیون وام قرض الحسنه می دهیم.

وی در ادامه با بیان این که آخرین روش ما در زمینه اشتغال در رابطه با فعالیت‌های دانش بنیان است گفت: در زمینه کارآفرین های خلاق با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم‌نامه هایی برقرار کرده‌ایم.

رئیس کمیته امداد در بخش دیگری از این نشست درباره کمک های مردمی و خیرین، گفت: برخی از خیران در تهران ۱۵۰ هزار یتیم تحت پوشش کمیته را اداره می‌کند. یکی از بهترین شیوه های مردمی کردن امدادرسانی همین طرح اکرام است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود که شاید تا اواسط سال آینده دیگر یتیمی نداشته باشیم که تحت پوشش خیرین نباشد.

بختیاری در ادامه با اشاره به مراکز نیکوکاری و با بیان اینکه فلسفه مراکز نیکوکاری این است که امدادرسانی را مردمی کنیم، اظهارکرد: هرجا مردم ورود کرده اند، موفق بوده ایم و هر جا دور از مردم بودیم، موفقیتی کسب نکردیم. حدود ۹ سال پیش موضوع مراکز نیکوکاری راه اندازی شد که مسجد محور اداره می شود. در این مراکز نیکوکاری فقط به مددجویان کمیته امداد رسیدگی نمی شود بلکه به تمامی نیازمندان در آن محل رسیدگی می شود.

قرارگیری صندوق صدقات محلات در اختیار مراکز نیکوکاری
وی این خبر را هم داد که در آینده ای نزدیک نیز طرح جدیدی را اجرا خواهیم کرد و صندوق صدقات که در محلات داریم را در اختیار مراکز نیکوکاری که عملکرد خوبی در محلات داشته اند، قرار دهیم.

رئیس کمیته امداد با بیان این که حدود ۷۰۰ تا ۷۳۰ هزار دانش آموز، ۶۰۰۰ نخبه و ۵۲ هزار دانشجو تحت پوشش داریم، اظهارکرد: در زمینه حمایت از این افراد بنیادهای خیریه‌ به ما کمک های زیادی کرده اند.

بختیاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ماموریت‌های دیگر کمیته امداد گفت: خیرانی وجود دارند و با ما هماهنگی می‌کنند. ما اطلاعات را دراختیارشان می‌گذاریم حتی برای بورسیه شدن این افراد از اکنون فکر می‌کنند تا فردی که استعداد دارد بتواند به برنامه های آینده خود برسد.

۵۴ درصد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد زن‌سرپرست هستند
به گفته وی، ۵۴ درصد خانوارهای تحت پوشش زن‌سرپرست و بیشتر آنان در روستاها ساکن هستند. به همین منظور اشتغال خانگی را برای این زنان را اندازی کردیم و توفیقات خوبی در این زمینه داشته ایم. تا پایان بهمن ۱۱۰ هزار متر مربع فرش تولید شده که بیشتر آن در کارگاه‌های خانگی تولید شده است.

رئیس کمیته امداد در ادامه درخصوص روش هم افزایی کمک‌های خیرین گفت: در بحث تامین جهیزیه نهادهای مختلف حمایتی و خیرین کمک‌های بزرگی به ما کرده اند و تلاش می‌کنیم که بتوانیم برای همه زوج های پشت نوبت جهیزیه تهیه کنیم.

وی در ادامه درباره کمک های موردی ادامه داد: با وجود نوسانات بازار و تکانه هایی که وجود داشت موارد موردی که به ما مراجعه کرده اند، زیاد است و ما به این افراد کمکهای خودمان را داریم. این کمکهای موردی به خانواده زندانیان نیازمند نیز ارائه می شود.

بختیاری درباره افزایش مستمری نیز گفت: ما پیشنهاداتی داشته ایم و منتظر هستیم تا بودجه در صحن مطرح شود. تا آن جایی هم که کمیسیون تلفیق تصویب کرده ۲۲ درصد افزایش مستمری است اما از نمایندگان می خواهیم که باتوجه به تکانه های اقتصادی و تورم در این قسمت عنایت بیشتری شود. عیدی مددجویان نیز در حال پیگیری است و به محض به نتیجه رسیدن ان را رسانه ای می‌کنیم.

به گفته وی، آمار مددجویان کمیته امداد ۴ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد است.

بختیاری درباره نیازمند غیر مددجو تصریح کرد: در سال آینده ۵۰ درصد اعتبارات اشتغال برای نیازمندان غیرمددجو استفاده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا