واکنش عضو شورای پول و اعتبار به ساختار بانک مرکزی

ریال نیوز : عضو شورای پول و اعتبار گفت: در حال حاضر شورای پول و اعتبار از بدنه دولت تشکیل شده و به نفع شرکت‌های دولتی کار می‌کند.

به گزارش ریال نیوز به نقل از صدا و سیما، غلامرضا مصباحی مقدم گفت: تشکیل هیئت عالی مدیریت و شورای نظارت، دو تغییر ساختار در بانک مرکزی بر اساس طرح اخیر مجلس است.

وی ادامه داد: در طرح اخیر مجلس که در راستای تغییر ساختار بانک مرکزی است، شورای پول و اعتبار به هیئت عالی مدیریت بانک مرکزی تبدیل می‌شود و ترکیبی متفاوتی خواهد داشت.

مصباحی مقدم گفت: استقراض خودروسازها از بانک‌ها به دلیل حضور وزیر صمت در شورای پول و اعتبار است و با تغییرات ذکر شده، این شورا مستقل از دولت عمل می‌کند.

وی در خصوص تغییر دیگری که در ساختار بانک مرکزی رخ خواهد داد گفت: تقویت نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها، یکی دیگر از این تغییر ساختارها به شمار می‌رود، زیرا در حال حاضر نظارت بانک مرکزی، مدیریت کوچکی است و قرار است شورای نظارت شکل بگیرد.

مصباحی مقدم افزود: با تشکیل این نهاد، تغییرات دیگر هم اعمال خواهد شد.

باید بانک مرکزی را از دولت مستقل کرد

مصباحی مقدم در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی به این معناست که بانک مرکزی مجری سیاست‌های پولی باشد بدون اینکه دولت به منابع بانک مرکزی اتکاء کند.

وی ادامه داد: منابع بانک مرکزی جیب ملت بوده و پول نشانه قدرت خرید است.

این نماینده اسبق مجلس گفت: کسی که بانک مرکزی را مدیریت می‌کند نباید به راحتی توسط رئیس جمهور عزل و نصب شود و همچنین اعضای شورای پول و اعتبار را نباید رئیس جمهور تعیین کند.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید دو کار عمده را انجام دهد گفت: نخست اینکه بانک مرکزی نباید به دولت قرض بدهد، زیرا قرضی که دولت از بانک مرکزی می‌کند هرگز پس داده نمی‌شود همچنین بانک مرکزی نباید قرض ریالی به دولت بدهد و ارز از دولت بخرد.

مصباحی مقدم افزود: دولت باید ارز خود را در بازار آزاد بفروشد و بانک مرکزی فقط قیمت ارز را مدیریت کند.

وی گفت: بین دو عامل ذکر شده تفاوت زیادی وجود دارد و بانک مرکزی فقط باید عرضه و تقاضا را مدیریت کند.

مصباحی مقدم افزود: دولت نباید بانک مرکزی را جیب خودش تلقی کند و بانک مرکزی باید مستقل از دولت عمل کند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منشأ بسیاری از مشکلات، استقلال نداشتن بانک مرکزی است گفت: رشد نقدینگی به دلیل همین قرض دادن بانک مرکزی به دولت است و بانک مرکزی نباید پول بدون پشتوانه منتشر کند و این دومین اقدامی است که باید بانک مرکزی انجام دهد.

وی اضافه کرد: استقلال بانک مرکزی به معنای حفظ قدرت خرید پول است که باید توسط بانک مرکزی مدیریت شود.

)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا