وحشت رقبای نفتی ایران از سیاست جدید بایدن در قبال تحریم‌های نفتی

به گزارش ریال نیوز، نگارعلی_ جو بایدن چهارشنبه گذشته در جایگاه ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفت و بلافاصله اقداماتی را انجام داد که چشم انداز بازار نفت را تغییر داد؛ لغو مجوز خط لوله کی استون و بازگشت به توافق نامه آب و هوایی پاریس از جمله اقداماتی است که بایدن بلافاصله پس از رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری انجام داد.

تصمیم توقف ساخت خط لوله نفت از کانادا در حالی گرفته شد که این خطوط لوله ظرفیت صادرات بیش از ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز را داشتند؛ سیاست غیر رادیکال بایدن نیز بی تاثیر بر بازار نفت نخواهد بود و بازگشت اطمینان به بازارها و کاهش تنش های منطقه خود تقاضا برای نفت را بهبود خواهد بخشید.

در حالی پیش بینی می شود که افزایش تقاضا قیمت نفت را در بازار بالا ببرد که بالا بردن مالیات توسط دولت بایدن بر حمل و نقل و ممنوعیت حفاری در زمین های فدرال موجب افزایش هزینه های تولید نفت شوند و همه این ها قیمت نفت را بیش از قبل بالا ببرند.

در کنار بهبود تقاضا برای نفت و افزایش قیمت این طلای سیاه سناریو قوی تری برای کاهش قیمت نفت در نتیجه توافق هسته ای ایران و آمریکا پیش رو است؛ با آغاز پاندمی کرونا اعضا اوپک برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت اقدام به کاهش تولید نفت کردند تا از مازاد عرضه در بازار جلوگیری کنند و این اعضا پس از کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای نفت در روز توانستند قیمت هر بشکه نفت را تا ۴۰ دلار بالا ببرند؛ سیاست کاهش تولید نفت به طور نسبی برای تمام اعضا اوپک و سایر کشورهای تولیدکننده نفت دنیا از جمله روسیه صادق بود و در این میان ایران و ونزوئلا که تحت تاثیر تحریم های آمریکا قادر به عرضه نفت خود به بازار نبودند از فهرست کشورهایی که باید تولید نفت خود را کاهش دهند خط خوردند.

در چنین شرایطی بازگشت ایران به بازار نفت به معنای بازگشت رقیب قدیمی به این بازار و تشدید محدودیت های سایر تولیدکنندگان نفت دنیا است؛ چراکه در حال حاضر بازگشت ایران به بازار نفت موجب عرضه بیشتر نفت و شکستن قیمت ها در این بازار میشود و در صورتی که ایران بخواهد سهم خود را از بازار نفت پس بگیرد، سایر رقبای نفتی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت باید تولید خود را بیش از پیش کاهش دهند.

سخنان زنگنه وزیر نفت ایران در خصوص برنامه بازگشت به بازار جهانی نفت کاملا صریح است و نوعی اولتیماتوم برای رقبای ایران که در سال‌های تحریم جایگاه ایران را از آن خد کرده‌اند تلقی می‌شود.

افزایش عرضه نفت ایران به بازار در حالی پیش بینی می‌شود که طبق گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره ای ایران بر روی دریا آماده عرضه به بازار نفت است.

طبق گفته زنگنه، وزیر نفت، ایران زودتر از آنچه فکرش را بکنید به بازار نفت باز خواهد گشت همان طور که طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته صادرات نفت ایران ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

بازگشت ایران به بازار نفت در حالی پیش بینی می شود که مخالفان سرسخت آن یعنی اعضا اوپک و رقبای ایران در تولید نفت خام نظیر عربستان سعودی و عراق از این بازگشت وحشت زده‌اند و بازگشت ایران به بازار نفت را به معنای کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بازار می‌دانند.

بازگشت نفت ایران به بازار در حالی اتفاق می افتاد که لیبی نیز طی چند هفته اخیر تولید نفت خود را افزایش داده است و عراق نیز کماکان در کاهش تولید نفت خود کوتاهی می‌کند و در کنار  همه این‌ها عربستان سعودی بیش از سایر تولیدکنندگان اوپک تحت فشار قرار دارد.تحلیلگران معتقدند در چنین شرایطی عربستان سعودی به یکی از سرسخت‌ترین مخالفان تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران تبدیل شده است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، که این هفته در واشنگتن صحبت می کرد، اظهار داشت که فشار حداکثری در حال حاضر جوابگو بوده است و مخالفت خود را در قبال تغییر سیاست آمریکا و بازگشت این کشور به توافق سیاسی با ایران به طور واضح بیان کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا