وزیر راه: فقط ۹ نفر وام گرفتند!

به گزارش ریال نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، دوشنبه شب در یک برنامه رادیویی درباره وام ودیعه مسکن اظهار داشت: ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۱ نفر پیامک برای دریافت کمک ودیعه مسکن ارسال کردند که بخش عمده‌ای از این متقاضیان کد ملی معتبر نداشتند و هم اکنون ۳۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر متقاضی واقعی هستند.

وی یادآور شد: ۲۵۲ هزار نفر واجد شرایط بوده اند که از این تعداد، ۴۹ هزار و ۱۷ نفر به بانک‌ها معرفی شده اند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تا کنون ۱۹ نفر در بانک‌های عامل اعطای تسهیلات ودیعه مسکن پرونده تشکیل داده‌اند و تا شب گذشته (یکشنبه شب هفته جاری) ۹ نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.

همتی: ۲۰ هزار میلیارد تومان برای وام ودیعه مسکن در نظر گرفته ایم

همچنین یکشنبه شب نیز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره وام ودیعه مسکن با اشاره به اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به آسیب دیدگان از کرونا، اظهار داشت: بعد از تسهیلاتی که تا کنون به خانوارها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت کرده‌ایم، از پولی که باقیمانده است، ۲۰ هزار میلیارد تومان را با موافقت رئیس جمهور و ستاد کرونا به کمک ودیعه مسکن اختصاص دادیم.

همتی گفت: یکی از تلاش‌های مهم بانک مرکزی در این روزها، اعطای وام ودیعه مسکن است که هنوز وزارت راه و شهرسازی سامانه مربوط را به بانک‌ها متصل نکرده و سهمیه هر بانک مشخص شده است و آن‌ها در انتظار اتصال وزارت راه و شهرسازی هستند.

این اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی در حالی است که مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان این وزارت، بارها بر انجام پالایش و غربالگری‌های لازم برای انتخاب متقاضیان مشمول دریافت این تسهیلات، تأکید داشته‌اند.

وزارت راه: متقاضیان به شعبه بانک مورد نظر خود بروند

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن این وزارتخانه، از معرفی تعدادی از متقاضیان دریافت این تسهیلات به شعب بانک‌های عامل مورد نظر متقاضیان که اسم بانک عامل و نام شعبه مورد نظر خود را در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن اعلام کرده بودند، خبر دادند.

بنا بر آنچه مقامات این معاونت در وزارت راه و شهرسازی می‌گفتند، برای آنکه حضور متقاضیان در بانک‌ها سبب ایجاد ازدحام نشود، از ارسال پیامک به صورت محدود به تعدادی از متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن سخن به میان آمد.

بانک مرکزی: متقاضیان دریافت وام ودیعه به شعبه‌ای که ما اعلام می‌کنیم بروند

اما پس از آن بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل آنکه هنوز سهمیه هر بانک و توان پرداخت شعب اعلامی از سوی متقاضیان دریافت این تسهیلات، مشخص نیست، مشمولان دریافت وام ودیعه مسکن، منتظر پیامک بانک عامل باشند تا به شعبه‌ای که اعتبار لازم را در اختیار دارد، هدایت شوند.

پس از آن بود که وزارت راه و شهرسازی گزینه امکان انتخاب بانک عامل و شعبه مورد نظر را از سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن حذف کرد. این در حالی است که پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مهر، از امکان انتخاب بانک عامل و شعبه مورد نظر از سوی ثبت نام کنندگان دریافت وام ودیعه خبر داده بود.

به جای بانک مرکزی، وزیر راه آمار دریافت کنندگان وام را شفاف اعلام کرد

پاسکاری و سرگردانی مردم و متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مستأجران که در تهران ۵۰، در ۷ کلانشهر ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است، از یک سو و عدم اعلام شفاف آمار افراد مشمول دریافت این تسهیلات و همچنین عدم گزارش دهی مناسب بانک مرکزی از تعداد افرادی که تا کنون به بانک‌های عامل برای دریافت این وام مراجعه کرده‌اند، سبب شده تا برخی کارشناسان بازار مسکن گمانه‌هایی مبنی بر احتمال تعویق، توقف یا شکست در اجرای طرح اعطای تسهیلات ودیعه مسکن را مطرح کنند.

هر چند که شب گذشته، وزیر راه و شهرسازی، جور بانک مرکزی را کشید و آمار متقاضیان، مشمولان واقعی و دریافت کنندگان این تسهیلات تا کنون را شفاف اعلام کرد.

فرصت جابه جایی مستأجران از دست رفت

روند کند اعطای وام ودیعه مسکن در حالی است که با توجه به اینکه اعلام شده که سال تحصیلی مراکز آموزشی اعم از تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم (مدارس و دانشگاه‌ها) از ۱۵ شهریور ماه بازگشایی می‌شوند و همچنین با توجه به همزمانی فعالیت این مراکز آموزشی، با ماه‌های محرم و صفر که معمولاً به طور سنتی، تمایل خانواده‌های مستأجر به جابه جایی کاهش می‌یابد، تابستان امسال، فصل جابه جایی کوتاه‌تری برای خانواده‌ها خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا