وقوع جنگ احتمالی میان روسیه و آمریکا

به گزارش ریال نیوز : به نقل از ­خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مسیری که آمریکا در سیاست خارجی در پیش گرفته به مسابقه تسلیحاتی در جهان دامن می زند.
سرگئی لاوروف تصریح کرد وقوع جنگ احتمالی میان روسیه و آمریکا که هر دو از قدرتهای هسته ای بزرگ جهان هستند، پیامدهای فاجعه باری برای جامعه جهانی به بار خواهد آورد و عواقب چنین جنگی به شدت مرگبار خواهد بود.
وی افزود بدون تردید جنگ هسته ای در جهان هیچ برنده ای نخواهد داشت و چنین جنگی هیچ گاه نباید اتفاق بیفتد. اما واقعیت این است که آمریکا و متحدانش با اصرار بر جاه طلبیهای ژئوپلیتیکی خاص خودشان، نه تنها حاضر نیستند با واقعیت های امروز جهان که بر ضد آنها در حال رقم خوردن است، خود را تطبیق دهند بلکه تلاش می کنند با همه ابزار و امکاناتی که در اختیار دارند این روند را متوقف کنند.
لاوروف با اشاره به این که راههای گفتگو میان آمریکا و روسیه همچنان بسته است درباره افزایش خطر رویارویی هشدار داد و گفت: این وضعیت بدون تردید در آینده، تعادل نظام امنیت جهانی را بر هم خواهد زد و به تشدید مسابقه تسلیحاتی در جهان کمک خواهد کرد. شاید روزی فرا رسد که بهای اشتباهات یا عدم‌درک شرایط امروز، بسیار فاجعه بار باشد.
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو همه تلاش خود را به کار می گیرد تا از منافع ملی خود، حفاظت و توانمندیهای دفاعی خود را همان گونه که ولادیمیر پوتین بارها بر آن تاکید کرده است، تقویت کند. در عین حال روسیه امیدوار است عقل سلیم در نهایت بر وضعیت موجود فائق آید.
لاوروف ادامه داد: روسیه و کشورهای غربی به رغم همه اختلاف نظرهایی که در مسایل مختلف با یکدیگر دارند در برابر آینده بشریت، مسئولیت بزرگی بر گردن دارند و باید برای حل و فصل موثر مشکلات موجود و رفع تهدیدهای متعددی که جامعه بشری با آنها روبرو است تلاش کنند. بنابراین ما از شرکای غربی خود می خواهیم با عمل به مسئولیت های خود، حقوق و قوانین بین المللی را رعایت کنند و برای اجرای منشور سازمان ملل متحد بکوشند.
گفتنی است؛ روابط مسکو و واشنگتن از سال دو هزار و چهارده به علت سیاست های متفاوتی که دو طرف در مسایل مختلف اتخاد کردند وارد یک دوره پرتنش و پرتلاطم شد. چهارم دسامبر گذشته، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش قصد دارد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شود. پمپئو درباره نقض پیمان منع موشکهای هسته ای میان‌برد به روسیه، هشدار و شصت روز به این کشور فرصت داد خود را با مفاد و تدابیر این پیمان منطبق کند.
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال هزار و نهصد و هشتاد و هفت توسط رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا و میخائیل گورباچف دبیر کل وقت حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی امضا شد. بر طبق این پیمان، دو کشور تعهد کردند ظرف سه سال، موشکهای با برد پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر خود را از بین ببرند. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که برای یک مدت نامعین امضا شده است به هر یک از دو کشور این اجازه را می دهد که از آن خارج شوند؛ البته منوط به آن که اجتناب ناپذیر بودن خروج خود را توجیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا