انتشار جزییات واردات و صادرات دانش‌بنیان ها در سال ۱۴۰۲

ریال نیوز : گمرک ایران گزارش داد : در سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صادر گردیده است.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزارتن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شد.

براساس این گزارش، از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشته اند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات، ۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشته‌اند.

این گزارش می افزاید: حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵ کشور عمده شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.

این گزارش در خصوص مقاصد عمده کالا‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان می افزاید: در مقابل کشور های چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه ۵ کشور عمده مقصد صادراتی کالاهای شرکت‌های مذکور بوده که درمجموع ۷۵ درصد از کالاهای این شرکت‌ها به این کشورها صادر شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر تن کالای صادراتی ۶۹۵ دلار بوده است و با توجه به میزان متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در کشور که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۶۲ دلار بوده است، ارزش صادراتی کالاهای دانش‌بنیان حدود ۲ برابر متوسط ارزش کالاهای صادراتی کشور بوده است.

این گزارش با اشاره به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ سهم ۲/۶ درصد از وزن و ۵ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند، افزود: مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، حدود ۸۰ درصد ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده است.

این گزارش حاکیست، در جهت تسهیلات ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان ۶۱ درصد از واردات شرکت‌های مذکور در مسیر سبز یا زرد گمرکی قرار گرفته‌اند.

این گزارش با اشاره به این‌که، شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس نوع مجوز شامل شرکت‌های نوپا به تعداد ۶۶۵۳، شرکت‌های نوآور ۲۳۰۵ و فناور ۸۳۴ شرکت هستند، می افزاید : گمرک آمادگی دارد ترکیب واردات و صادرات هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای حوزه فناوری و محصولاتی که بر اساس آن دانش‌بنیان نامیده شده‌اند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا تصویر دقیق‌تری از عملکرد این شرکت‌ها نمایان شود.

شایان ذکر است، در تهیه گزارش عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان، ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی قرار گرفتند و تمامی این شرکت‌ها به عنوان دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف فناوری در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ثبت هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 8 =

دکمه بازگشت به بالا