هشدار نسبت به معضل جهانی میکروپلاستیک ها

ریال نیوز : یک رادیولوژیست درباره تولید جهانی میکروپلاستیک و به دنبال آن افزایش تراکم میکروپلاستیک‌ها در هوا هشدار داد.

دکتر صمیم ارزانی در گفت‌وگو با خبرنگار ریال نیوز با بیان این‌که بر اساس تحقیقات پژوهشگران؛ هر ایرانی روزانه به‌طور میانگین سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که متوسط عمر استفاده از هر کیسه تنها ١٢ دقیقه است افزود : این در حالی است که برای حذف هر کدام از این کیسه‌ها از طبیعت زمان زیادی نیاز است. علاوه بر این ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی، سفره‌های پلاستیکی، بسته‌بندی‌های پلاستیکی نیز به مقادیر زیاد تولید شده که به دلیل تغییر سبک زندگی مردم در دهه‌های اخیر، بسیار مورد استفاده قرار گرفته و فشاری دوچندان بر محیط‌زیست وارد کرده است .

وی اظهار داشت : نتایج مطالعه‌ای توسط دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) نشان داده است که انسان ممکن است حدود ۱۶.۲ بیت میکروپلاستیک در هر ساعت یا معادل یک کارت اعتباری در هفته را استنشاق کند، میکروپلاستیک‌ها زباله‌های ریز در محیط زیست ما هستند که از تخریب محصولات پلاستیکی بزرگ‌تر ایجاد می‌شوند.

ارزانی ادامه داد : این ذرات بیشتر حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی هستند که خطرات قابل توجهی برای سلامتی به همراه دارند. میلیون‌ها تن از این ذرات میکروپلاستیک در آب، هوا و خاک یافت شده است، تولید جهانی میکروپلاستیک و به دنبال آن تراکم میکروپلاستیک‌ها در هوا به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

به گفته وی یکی از بالاترین آلودگی به میکروپلاستیک را ماهی هایی که از دریا صید می شوند دارند بیشترین محلی که میکروپلاستیک‌ها تمایل به مهاجرت دارند، کبد انسان است.در آزمایشگاه زمانی که سلول ها را با میکروپلاستیک در یک ظرف پتری قرار دادند دیدند که سلول های ایمنی بدن ما در نتیجه فرو بردن ذرات پلاستیک می میرند و یا از عوارض شیمیایی میکروپلاستیک ها، «بیس فنول A» که در لایه های پلاستیکی قوطی های حلبی وجود دارد، می تواند با هورمون ها تداخل ایجاد کنند و با ابتلا به بیماری های از جمله کاهش قدرت باروری، مشکلات رشد مغز و استخوان و سرطان ارتباط داشته باشند.

این اورولوژیست عنوان کرد : طی آزمایشات میکروپلاستیک ها در خون و حتی جفت مادران باردار رویت شده است میکروپلاستیک ها معضلی جهانی است و ازراهکارهایی مقابله و کاهش میکروپلاستیک‌ها می توان به کاهش مصرف پلاستیک در سطح جهان و استفاده از محصولات جایگزین با ویژگی دوستدار محیط زیست گرایش پیدا کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا