پرونده دهکده طبیعت باراجین روی میز دادستانی

ریال نیوز : معاون پیشگیری و حقوق عامه دادستان مرکز استان قزوین گفت: پرونده دهکده طبیعت بوستان ملی باراجین روی میز دادستانی است.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین،علی فولیان در بازدید سرزده از دهکده طبیعت واقع در بوستان ملی باراجین قزوین ، حیات وحش و محیط زیست را در زمره مصادیق حقوق عامه بیان کردو اظهار داشت: محیط زیست وحیات وحش متعلق به عموم مردم است و احیاء آن از حیث پیشگیری از تضییع حق ، در زمره وظایف مدعی العموم قرار دارد ولی این نافی وظایف ذاتی دستگاههای متولی نیست، زیرا پیشگیری اولیه در زمره تکالیف آنهاست.

علی­ فولیان با اشاره به انتشار خبر تلف شدن تعدادی از گونه های جانوری نگهداری شده در باغ وحش بوستان ملی باراجین در فاصله زمانی کوتاه، افزود: دادستانی کاری به جو سازی و اتهام زنی رسانه ای ندارد بلکه ما وظیفه داریم به محض اطلاع از وقوع جرم اقدامات قانونی لازم را اِعمال کنیم و بررسی کنیم چنانچه اتلاف حیات وحش ناشی از قصور یا اهمال در انجام وظیفه باشد با مسببین برخورد متناسب را انجام دهیم.

وی با بیان این که تحولات مدیریتی  نباید باعث بروز  مشکلات در حیات وحش گردد، افزود: تاثیر تغییر و تحولات مدیریتی در بروز این حوادث نیاز به بررسی دقیق و موشکافانه دارد، اما اختلاف نظر بین موسس دهکده و مدیر مجموعه نباید منجر به اتلاف وحوش گردد.  لذا باید بررسی شود که علت بروز این قبیل حوادث چیست؟ آیا مداخلات غیر کارشناسی یا اقدامات مدیریتی نابهنگام موجبات بروز آن شده است؟

فولیان هشدار داد: چنانچه ورود خسارت به محیط زیست و حیات وحش ناشی از ترک فعل مدیران باشد، قابل اغماض نخواهد بود.

 این مقام قضایی خواستار توجه بیش از پیش و ورود به موقع ، پیشگیرانه و  جدی دستگاههای متولی از قبیل محیط زیست ، دامپزشکی و … قبل از بروز حادثه یا به محض اطلاع از آن در راستای استیفای حقوق عامه و عمل به تکالیف قانونی شان شدند افزود: تحقق این مهم مستلزم هم اندیشی در قالب برگزاری نشست های ادواری و  مستمر است.

معاون پیشگیری و حقوق عامه دادستان قزوین با یادآوری برخی تکالیف قانونی دستگاههای مسئول در حوزه محیط زیست وحیات وحش، تاکید کرد: پیش بینی و اقدام بموقع  برای پیشگیری باید در سرلوحه برنامه ها واقدامات مدیریت شهری و دهکده طبیعت در مراقبت و محافظت از گونه های جانوری نگهداری شده در باغ وحش باراجین باشد و همه مکلفند وظایف قانونی شان را بموقع انجام دهند.

 فولیان با اشاره  ممنوعیت  خرید فروش حیوانات وحشی، افزود: این رفتار جرم محسوب می شود و به محض اطلاع، کشف و ارسال گزارش به مراجع قضایی ، مرتکبین تحت پیگیری قضایی قرار خواهند گرفت.

وی بر ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در مدیریت دهکده طبیعت بوستان باراجین تاکید نمود و اظهار داشت: کلیه فعالیتهای مجموعه باید در پرتو قوانین ومقررات مربوطه و تحت نظارت مراجع قانونی از قبیل اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل دامپزشکی استان قزوین و سایر مراجع ذیصلاح قرار داشته باشد.

 فولیان در ادامه با اشاره به شیوه های نوین مراقبت از گونه های جانوری و حیات وحش ، نصب میکروچیپ و نیز راه اندازی سامانه ثبت مشخصات حیوانات باغ وحش و نظارت بر ورود وخروج آنها را ، ضرورتی اجتناب ناپذیر قلمداد کرد و افزود: این اقدامات رویکرد پیشگیرانه دارد.

 این مقام قضایی بر ضرورت تسریع در دریافت پروانه بهداشتی و  تمدید پروانه بهره برداری برای باغ وحش واقع در بوستان ملی باراجین مطابق استانداردها تاکید کرد و افزود : همه اقدامات باید بر اساس موازین قانونی باشد و هریک از دستگاههای متولی مکلفند اقدامات لازم برای مراقبت و محافظت از گونه های جانوری نگهداری شده در باغ وحش واقع در مجموعه دهکده طبیعتِ بوستان ملی باراجین قزوین را به موقع معمول دارند.

معاون پیشگیری و حقوق عامه دادستان مرکز استان قزوین اظهار داشت: با عنایت به مستندات و مدارک موجود ؛ اقدامات دستگاههای متولی از حیث نحوه عمل به وظایف قانونی و تکالیف ذاتی در بروز  این حادثه از سوی اداره کل بازرسی استان قزوین در دست بررسی است و پیگیری قضایی موضوع نیز در دستور کار جدی دادستانی قرار دارد.

شایان ذکر است در این بازدید سرزده، معاون اداره کل بازرسی استان قزوین، معاونین و مسئولان اداره کل محیط زیست و اداره کل دامپزشکی استان قزوین نیز حضور داشتند.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =

دکمه بازگشت به بالا