پروژه ۴ هزار میلیارد تومانی «کنار گذر جنوبی تهران» آغاز می شود

به گزارش ریال نیوز، وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش، از افتتاح نزدیک یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های ‌آزادراهی خبر داد که قرار است به زودی به بهره برداری برسد.

«محمد اسلامی» روز گذشته اعلام کرد که کنارگذر جنوبی تهران پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد و مردم آثار افتتاح این آزادراه را بر زندگی خود حس خواهند کرد.

لیست «پروژه‌های عمرانی معطل» شاید مهمترین فهرستی بود که دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر به آن سرو سامان داد و بیش از ۱۰ پروژه ناقص در بخش آزادراهی و ریلی را به مرحله بهره برداری رساند.

یکی از این طرح‌های افسانه‌ای آزادراه تهران- شمال بود که بعد از حدود ۲۰ سال از زمان شروع به ساخت توسط دولت تدبیر  و امید به بهره برداری رسید و حالا نوبت به گره گشایی از ترافیک سه استان کرج، قزوین و تهران با بهره برداری از آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران رسیده است.

آزادراه کنار گذرجنوبی تهران چه مشخصاتی دارد؟

آزادراه کنارگذر جمهوری تهران در ۱۵۸ کیلومتر از آبیک در استان قزوین از محل اتصال با آزادراه کرج- قزوین آغاز شده و پس از عبور از مناطقی چون نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع می‌کند تا در نهایت به شهرک صنعتی چرم‌شهر در آزادراه قم- گرمسار متصل شود و تمام بزرگراه‌ها و آزادراه‌های منشعب از پایتخت و استان البرز را به هم متصل می کند و وزیر راه و شهرسازی از این پروژه به عنوان یکی از ۳ طرح دولت برای رفع گره ترافیکی تهران- کرج  یاد کرده است.

ارزش به روز این پروژه ۴ هزار میلیارد تومان است و به عنوان یک پروژه مهم و بین‌المللی بخش مهمی از جاده ابریشم است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش مزاحمت بارهای ترانزیتی برای مردم در استان‌های تهران و البرز داشته باشد.

افتتاح این آزادراه و تکمیل شدن آن با چند طرح بزرگ راهی دیگر به توسعه دو کریدور بین‌المللی آزادراهی شرق به غرب و از شمال به جنوب کمک می‌کند تا در کنار احیای دوباره جاده ابریشم، امکان اتصال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به آسیای میانه نیز فراهم شود. با افتتاح این آزادراه همچنین بار ترافیکی آزادراه قزوین کرج و کرج- تهران به عنوان دو جاده پرتردد کشور به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

اکنون برخی فعالیت‌های عمرانی نظیر تکمیل مجتمع‌های خدمات رفاهی و روشنایی مسیر باقی مانده است. با افتتاح این مسیر بخش عظیمی از ترافیک شرق به غرب تهران و بالعکس که به دلیل تردد بار و مسافر از داخل شهر و اتوبان‌ها و بزرگراه‌های تهران بود حذف خواهد شد و از این جهت ترافیک در پایتخت تا حد بسیار زیادی کنترل می‌شود.

در کنار آن تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه‌های غرب و جنوب شرق کلان شهر تهران، هدف دیگری است که برای این آزادراه در نظر گرفته شده است.

گفته می‌شود با افتتاح این آزادراه ۱۵۸ کیلومتری حدود ۲۰ کیلومتر طول مسیر کابران جاده کاهش خواهد یافت و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک ۹۰ دقیقه و برای نیمه سنگین ۱۱۰ دقیقه کاهش می‌یابد.

«خیرالله خادمی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به نزدیک بودن به زمان افتتاح این پروژه، گفت: ساخت این پروژه در سال ۹۵ آغاز شده است و به عنوان اولویت دولت در سال جهش تولید در پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: اکنون با فعال نگه‌داشتن کارگاه‌های بیش از ١٢٠٠ کیلومتر پروژه آزادراهی تلاش می‌کنیم تا طول آزادراه‌های کشور را از دو هزار و ٥٠٠کیلومتر کنونی به بیش از ۳ هزار کیلومتر افزایش دهیم و در این راستا، افتتاح پنج پروژه آزادراهی به اسم طرح‌های جهش تولید را تا بهار سال آینده در دستور کار داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه دولت تاکنون برای ساخت پروژه بزرگ آزادراهی غدیر حدود ۸ میلیارد تومان پرداخت کرده است، گفت: ارزش روز این پروژه ۴ هزار میلیارد است.

خادمی از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان پروژه‌ای موثر برای کاهش ترافیک دو استان تهران و البرز یاد کرد و گفت: کنارگذر جنوبی تهران با طول حدود ۱۶۰ کیلومتر به عنوان طولانی‌ترین پروژه آزادراهی دولت تدبیر و امید درحال احداث است که در برنامه افتتاحیه پاییز سال ۹۹ قرار دارد.

وی گفت: با افتتاح این آزادراه ترافیک از داخل پایتخت و شهر کرج جمع خواهد شد و از طریق این آزادراه به خارج از پایتخت هدایت می‌شود ضمن اینکه این آزادراه بخشی از کریدور شرق به غرب است که در محدوده جمعیتی دو استان کرج و تهران قرار دارد.

اکنون ۲ هزار و ٥٠٠ کیلومتر مسیر آزادراهی موجود و حدود یک هزار و ٢٠٠ کیلومتر آزادراه در حال ساخت در کشور وجود دارد. برنامه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم توسط وزیر راه و شهرسازی تدوین شده و سازمان برنامه و بودجه کشور هم بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده  این است که ٥٨٦ کیلومتر از این ١٢٠٠ کیلومتر تا پایان دولت بهره‌برداری شود.

میزان احداث آزادراه در دست ساخت در دولت تدبیر و امید در حدود ۵۰ درصد آزادراه‌های در دست بهره‌برداری کشور و بیش از تمام دولت‌های پس از پیروزی انقلاب است، اما فشار تحریم‌ها، ‌ قیمت ارز و انتشار ویروس کرونا میزان افتتاحیه‌ها در این دولت را تا حدودی به تعویق انداخته است.

افتتاح «آزادراه شرق اصفهان» بعد از ۱۰ سال وقفه، تکمیل مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال،  فاز ۲ پروژه آزادراهی اراک – خرم‌آباد و  «آزادراه منجیل- رودبار» از جمله پروژه های مهم آزادراهی دولت است که اکنون در مرحله نزدیک به بهره برداری و یا در حال ساخت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا