پلیس دوچرخه سوار به تهران آمد

مدیر آموزش همگانی معاونت اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، از توسعه طرح پلیس دوچرخه سوار در بیش از چهار منطقه پایتخت از سال آینده خبر داد.

سرگرد سید مسلم موسوی، در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح طرح پلیس دوچرخه سوار، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با هدف ارتقای فرهنگ عبور و مرور و روان سازی ترافیک و انضباط ترافیکی به ویژه در معابر پر ترافیک و پر تردد به صورت پایلوت اقدام به راه اندازی پلیس دوچرخه سوار در برخی از خیابان‌های مناطق ۶ و ۱۲ شهر تهران با همکاری سازمان حمل و نقل شهرداری تهران کرده است.

وی افزود: اجرای این طرح با هدف کاهش آلودگی هوا و ایجاد بستری برای مشارکت مردم در استفاده از دوچرخه به خصوص در بخش‌های مرکزی شهر تهران که حالت کوه پایه ندارند و تردد دوچرخه در آن آسان است، انجام شده است.

سرگرد موسوی با اشاره به هدف پلیس از اجرای این طرح گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اجرای این طرح چند هدف داشته است، یک اینکه کاهش زمان حضور پلیس در برخی از معابر که خیلی ترافیک بالایی دارند مانند محدوده بازار مرکزی شهر تهران؛ دومین عامل اجرای این طرح افزایش قدرت مانوراست، چراکه از ویژگی‌های دوچرخه در حوزه آئین نامه راهنمایی و رانندگی این است که اگر شما دوچرخه را دستت بگیری حکم عابر پیاده داری و اگر سوار بر دوچرخه باشی به مانند وسیله نقلیه هستید، یعنی همکاران ما (پلیس‌های دوچرخه سوار) در جاهایی می‌توانند دوچرخه را دستشان بگیرند و مانند عابر پیاده از بعضی از مسیرهای عبور کنند و خیابان‌های یکطرفه را بدون اینکه تخلفی انجام دهند به سمت مأموریت خود طی کنند (در برخی از خیابان‌های یکطرفه بلند که موتور پلیس و یا ماشین پلیس امکان عبور و مرور از آنجا را ندارد همکاران ما می‌توانند با در دست گرفتن دوچرخه خود آن مسیر را طی کنند و این کار بر کاهش زمان مأموریت تأثیر مستقیم دارد).

وی ادامه داد: هدف ما هدف ما در این حوزه این است خود ما یعنی پلیس، فرهنگ استفاده از دوچرخه را در جامعه توسعه دهیم هرچند در بسیاری از کشورهای دیگر استفاده از پلیس دوچرخه سوار سابقه طولانی دارد و در تاریخچه کشورهای دیگر اگر جست‌وجو کنید می‌بینید که مأموران پلیس برای انجام مأموریت‌های شأن از دوچرخه استفاده می‌کنند.

سرگرد موسوی در پاسخ به این سوال که دوچرخه برای کدام مأموریت‌های پلیسی استفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر از دوچرخه تنها برای انجام مأموریت‌های پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مزایای خاصی که استفاده از دوچرخه برای پلیس به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی دارد گفت: استفاده از دوچرخه برای مأموران ما هم سبک است و هم در انجام مأموریت‌ها به سرعت آنها کمک می‌کند و همچنین دوچرخه مانند سایر وسایل نقلیه آلودگی صوتی و شیمیایی ندارد.

سرگرد موسوی تصریح کرد: الزام استفاده از تمام قوانین و مقررات آئین نامه‌ای برای همکاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی که قصد استفاده از دوچرخه را برای رسیدن به مأموریت‌های خود دارند الزامی است و این نیست که اگر پلیس باشند و از دوچرخه استفاده کنند می‌توانند برخی از نکات آئین نامه‌ای را رعایت نکنند.

وی گفت: یکی از ایستگاه های پلیس دوچرخه سوار در میدان ولیعصر (عج) و دیگری در میدان امام خمینی (ره) قرار دارد. این دو میدان محل دپوی دوچرخه‌های پلیس دوچرخه سوار است. یعنی همکاران ما از منطقه‌های ۶ و ۱۲ به این دو ایستگاه رفته و سوار بر دوچرخه‌هایشان شده و به مأموریت‌های شأن اعزام می‌شوند.

سرگرد موسوی بیان کرد: پلیس نسبت به مأموریت خود می‌تواند از وسایل نقلیه مختلفی استفاده کند که یکی از این وسیله‌ها دوچرخه است، و استفاده پلیس از دوچرخه به این معنی نیست که آن پلیسی که سوار دوچرخه است نمی‌تواند از وسایل نقلیه پلیس مانند موتور و یا ماشین استفاده کند.

وی با اشاره به استان‌های دیگری که طرح پلیس دوچرخه سوار در آن استان‌ها اجرا شده است، گفت: در استان‌های مازندران، گیلان، کیش، اصفهان و یزد پلیس‌های راهنمایی و رانندگی از دوچرخه برای رسیدن به مأموریت‌های خود استفاده می‌کنند و یا به بیان دیگر ما در این استان‌ها پلیس دوچرخه سوار داریم.

سرگرد موسوی گفت: هدف اصلی از راه اندازی پلیس دوچرخه سوار بیشتر ارتقا فرهنگ کاربران ترافیک است، و الزامی برای استفاده از دوچرخه برای پلیس‌های راهنمایی و رانندگی نیست مگر اینکه شرایط جوی و ترافیکی ایجاب کند پلیس راهنمایی و رانندگی برای رسیدن به مأموریت خود از دوچرخه استفاده کند.

وی با اشاره به تعداد دوچرخه‌هایی که در تهران برای استفاده پلیس در نظر گرفته شده است، گفت: در شهر تهران در مناطق ۶ و ۱۲ تعداد ۳۰ دوچرخه دپو برای استفاده از پلیس دوچرخه سوار داریم.

سرگرد موسوی در پایان گفت: طرح پلیس دوچرخه سوار سال آینده توسعه بیشتری پیدا می‌کند و در حال حاضر پایلوت آن در مناطق ۶ و ۱۲ است که قطعاً تعداد بسیاری از مناطق (حداقل چهار منطقه) به پلیس دوچرخه سوار مجهز می‌شوند.

به گزارش مهر، تجربه استفاده پلیس از دوچرخه به اواخر قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد که پس از اختراع این وسیله نقلیه پاک، استفاده از آن در یگان‌های پلیسی کشورهای مختلف دنیا مرسوم شد و صدالبته که با توجه به مقتضیات آن زمان کاربرد فراوانی داشت اما بعدها با پیشرفت علم و گسترش شهرها، دوچرخه جای خود را به موتورسیکلت و خودرو داد.

در قرن حاضر نیز که با روند افزایش جمعیت، کلانشهرها با مشکلاتی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و معابری که از خودروهای سواری، عمومی و موتورسیکلت‌ها اشباع شده‌اند، دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بازگشت به گذشته و استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه‌ای پاک می‌تواند حلال برخی از مشکلات در کلانشهرها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا