صرافی‌های غیرمجاز منحل می‌شوند

ریال نیوز : بازار ارز کشور بازیگران متنوعی دارد؛ به عنوان مثال یک دسته از این بازیگران شرکت‌های صادراتی هستند که با استفاده از امکانات کشور تولید و صادرات می‌کنند و موظف هستند ارز‌های خود را به کشور بازگردانند.

به گزارش ریال نیوز ، اما همه ماجرای بازار ارز کشور به شرکت‌های صادراتی ارزآور و متقاضیان ارز یعنی واردکنندگان منحصر نمی‌شود؛ نیاز به نقل و انتقال پول برای تعاملات ریز و درشت، صرافی‌ها را به عنوان یکی دیگر از بازیگران مؤثر بازار مطرح نموده است.

بانک مرکزی در مسیر اصلاح بازار ارز و رسیدن به هدف کنترل تورم، برخورد جدی با صرافی‌های غیرمجاز را در دستور کار قرار داده است.

در سال‌های گذشته که تحریم‌های پولی و بانکی کشور تشدید شد، صرافی‌ها کار را در دست گرفتند و اگرچه بخشی از تحریم‌ها را دور می‌زدند، اما در کنار آن، پورسانت‌های بالایی هم می‌گرفتند.

همچنین برخی از این صرافی‌ها از شرایط اضطراری کشور بهره‌برداری کرده و نه‌تنها الزامات و نظارت‌های قانونی را رعایت نمی‌کردند که هر روز امتیازاتی بیشتر از قبل مطالبه می‌کردند. بانک مرکزی هم که دست خود را زیر ساطور این صرافان می‌دید، این تخلفات را نادیده می‌گرفت.

با روی کار آمدن محمدرضا فرزین در بانک مرکزی، نظارت‌های قانونی بر همه بازیگران بازار ارز تشدید گردید.

با تثبیت بازار ارز، نوبت به قانونمند کردن صرافی‌های غیرمجاز رسید. یکی از تخلفات محرز این گروه از صرافان، امتناع از اجرای قانون تأمین حداقل سرمایه بوده است.

همواره این نگرانی در بین کارشناسان و فعالان اقتصادی وجود داشته که عدم تمکین صرافی‌ها به قوانین مربوط به افزایش سرمایه به تکرار واقعه‌ای همچون بحران مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در اواسط دهه ۹۰ بینجامد که هم بسیاری از مردم را با چالش مواجه کرد و هم بانک مرکزی ناچار شد با خلق ۳۰ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت و تورم‌زا، این بحران را در ظاهر جمع کند.

بانک مرکزی با جدیت در پی ساماندهی بازار ارز در جهت ایجاد ثبات اقتصادی است و در همین راستا برای قانونمند کردن صرافی‌های کشور، دیروز موافقت‌نامه تأسیس کانون صرافان ایرانیان را باطل کرد و انحلال آن را در دستور کار قرار داد.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی در ادامه رویکرد خود برای اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز در چارچوب برنامه‌های مهار تورم و رشد تولید، همچنین پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و با هیچ جریانی مماشات نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 8 =

دکمه بازگشت به بالا