شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند

ریال نیوز : وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران، نمایندگانی از ۱۰۰ کشور ‌دنیا و بیش از ۲ هزار تاجر خارجی حضور دارند.

به گزارش ریال نیوز ، «عباس علی آبادی» امروز در نشستی با اصحاب رسانه درباره ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران (۸ تا۱۲ اردیبهشت ماه) اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال و توسعه صادرات و ارزآوری است.

وی افزود: قصد ما اول از برگزاری این نمایشگاه، معرفی دستاوردها به کشورهای دیگر و اعلام آمادگی تعامل با سایر کشورهاست بعضی از این کشورها تولیدات ما را نمی شناسند و باور نمی‌کنند که این محصولات تولید داخل باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشورهایی شریک تجاری ما هستند که از ما کالا بخرند ما به آنها کالا خواهیم فروخت، ضمن اینکه بسیاری از بازارها برای ما وجود دارد که ما به دنبال اصلاح مقاصد صادراتی هستیم.

وی بیان داشت: عده ای در بازار رقابت، اخباری را در فضای مجازی منتشر می کنند در حالی که با این اقدام در میدان کسی بازی می کنند که به نفع کشور نیست.

علی آبادی با اشاره به نامگذاری شعار اقتصادی سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبری پنج سال متوالی است که به موضوع تولید پرداخته اند که تولید کافی نیست و امسال بر جهش تولید تمرکز کردند و امسال بر جهش تولید با مشارکت مردم پرداختند.

وی اضافه کرد: کم و کاستی هایی از بعد از انقلاب تا کنون وجود دارد که باید رفع شود هر چند اقداماتی در این عرصه صورت گرفته است. برای تحقق جهش تولید هر کاری انجام دهیم کامل نیست و حدی بر اقدامات این موضوع وجود ندارد و نیازمند یک نقشه‌ راه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اولین موضوع تحقق شعار را بحث تامین ارز عنوان کرد و گفت: با اختصاص ارز بایستی نیازهای تولید را رفع کرده و صادرات را توسعه دهیم که این نمایشگاه همسو با تحقق شعار سال است .

وی عنوان کرد: اولویت تحقق ارز به شرکت هایی است که ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد و در جهت تحقق شعار سال اقدام به صادرات کنند. اگر شرکتی بر ساخت داخل تمرکز داشته باشد می تواند از ابزارها و خدمات وزارت صمت بهره مند شود اگر هر شرکتی ارز کمتر و بهره وری بیشتری را با استفاده از شرکت های دانش بنیان داشته باشد در اولویت هستند این امر توسط دستگاه های زیر مجموعه وزارت صمت رصد می شود.

علی آبادی، تکمیل سرمایه گذاری های ناقص و راه اندازی بنگاه های ناقص از دیگر اولویت های این وزارتخانه بیان کرد.

وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین مسایل در تحقق شعار سال استفاده از مشارکت مردم در سرمایه گذاری گفت: باید بتوانیم از سرمایه های خرد مردم استفاده کنیم و پتانسیل های بزرگ را ایجاد کنیم.

این مقام مسئول افزود: صندوق های پروژه را برای طرح ها ایجاد و از مشارکت مردم استفاده کنیم در همین راستا به دنبال ایجاد سازوکارها هستیم.

وی با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش های تولید نبود بازار برای کالاهای تولیدی است در همین راستا یکی از اقدامات ما بازار خارج از مرزهاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بسیاری از کالاهایی با کیفیت بدتر و قیمت ارزان تر از طریق قاچاق وارد کشور می شود که این موضوع را دنبال می کنیم.

وی از برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این راستا از روش های نوین و فناورانه استفاده خواهیم کرد. نمایشگاه های هدف صادراتی را در کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد.

علی آبادی با اشاره به اینکه کشورهای آفریقایی یک اقیانوسی از فرصت های بی نظیر است گفت: فرصت برای پیمانکاران در حوزه زیرساخت ها زیاد است و به خاطر کشت فراسرزمینی برای انتقال تکلونوژی است.

وی گفت: تداوم و پایداری در ارتباط ها و مشارکت های تجاری برقراری اصل برد برد است باید تکنولوژی، سرمایه گذاری و شغل را به کشورهای آفریقایی ببریم.

وزیر صمت درباره تامین انرژی واحدهای صنعتی و تولید با تاکید بر اینکه نیازمند یک گفت و گوی ملی هستیم، افزود: به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در کشور اسراف می شود که نیاز به مدیریت مصرف است.

وی ادامه داد: اولویت تامین انرژی در واحدها با افزایش بهره وری است، سال گذشته با مصرف انرژی کمتر تولیدات بیشتر داشته ایم به صنایع اعلام کرده ایم تا مصرف انرژی را کاهش دهند، ضمن اینکه برنامه هایی با وزارت نیرو و دولت دنبال می کنیم.

علی آبادی بر احداث های نیروگاه های خود تامین توسط واحدهای صنعتی و تولیدی تاکید کرد و گفت: در خصوص خود تامین کردن انرژی واحدها، تلاش می کنیم در شهرک های صنعتی و تولیدی، نیروگاه ها را توسط خود صنایع راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به ایجاد ۲ واحد نیروگاهی در سمنان، خاطرنشان کرد: در همین راستا ۲ اقدام صرفه جویانه حداکثری بهره وری و احداث نیروگاه های خودتامین در بخش خصوص را دنبال می کنیم تا ظرفیت بیشتری ایجاد شود، ضمن اینکه دولت نیز در حوزه تامین انرژی اقداماتی انجام می دهد.

وزیر صمت با بیان این‌که دولت ریسک های خرید را برای شرکت های دانش بنیان کم می کند،گفت:صندوق ضمانت صادرات در این زمینه اقدام می کند و از تولیدکنندگان و صنعتگران حمایت می کند ضمن اینکه در تخصیص ارز شرکت های دانش بنیان در اولویت هستند.

علی آبادی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان زمانی می توانند محصولات خود را عرضه کنند که بازاریابی کرده و خدمات پس از فروش داشته باشند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های خارجی در ایران، افزود: یکی از بحث های تخصصی بررسی شرایط و نحوه سرمایه گذاری کشورهای دیگر در ایران است که یک کار حرفه ای و تخصصی است.

وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت ادامه‌داد: بیشترین پیشنهاد از سوی بازرگانان و تجار برای دیدن توانمندی های صادراتی و بازدید از کارخانه هاست از این رو باید برند ایرانی کیفیت خود را حفظ کند.

وی در جهت حرکت به سمت هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: نقشه ای در این باره تهیه شده است و با حمایت ها دولت در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری برنامه داریم.

علی آبادی بیان داشت: همان‌قدر که خودرو برای مردم مهم است، تلفن همراه نیز اهمیت دارد، به‌طور قطع با کالاهای تقلبی برخورد و به دستگاه های مربوطه معرفی می شوند.

وزیر صمت با بیان این‌که سال گذشته بیش از یک میلیون تولید در کشور تولید شد، گفت: باید کمک کنیم جهش تولید را افزایش دهیم. بعضی ها خودرو را به عنوان کالای سرمایه ای می دانند در حالی که باید نگهداری کالا در انبارها منجر به افت قیمت بشود.

وی خاطرنشان کرد:‌اکنون بر اساس تقاضا، واردات و تولید انجام می شود، ضمن اینکه در خودرو تنوع نیاز و سلیقه داریم و از این رو هر زمان نیاز به واردات خودرو است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم عنوان کرد: باید در خودروسازی آماده رقابت با بزرگان جهان شویم.

وی با تاکید بر این‌که هر کالایی را که نتوانیم صادر کنیم، برنامه جامع نیز برای آن نداریم، یادآور شد: برای خودرو درخواست هایی از کشورهای آفریقایی داریم که باید متناسب با استانداردها خودرو تولید و عرضه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا