چه کسی می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد؟

به گزارش ریال نیوز؛ صادرکنندگان کشور مانند دیگر فعالان تجاری و اقتصادی از وضعیت کنونی بازار و اقتصاد کشور گله مندند. اکثریت قریب به اتفاق آن ها نیز در گفت و گو های متعددی که با خبرنگار سرویس تجارت پایگاه خبری گسترش نیوز داشته اند، اخذ تصمیمات خلق الساعه توسط دولت را مهمترین چالش در مسیر فعالیت خود عنوان می کنند.

الله وردی دهقانی در ابتدای این گفت وگو اظهار داشت: تامین مایحتاج و معاش ضروری مردم در شرایط فعلی که به نوعی در جنگ اقتصادی قرار داریم نسبت به صادرات اهمیت و اولویت بیشتری دارد و رویکرد مجلس و دولت نیز تامین مایحتاج مردم و پس از آن امر صادرات است. به طور کلی می توان گفت اگر محدودیت هایی در زمینه صادرات وجود دارد به جهت تامین نیازهای مردم در داخل کشور است و مازاد نیاز داخل به سمت صادرات سوق پیدا می‌کند.

وی افزود: متاسفانه کشور ما آسیب های زیادی را در حوزه صادرات و واردات متحمل شده است. گروه های خاصی در این زمینه تشکیل شده‌اند که منافعشان در واردات و صادرات است. متاسفانه این افراد و گروه ها در وزارتخانه‌ ها و نهادهای قانون گذاری نیز نفوذ کرده اند. در شرایط فعلی که ارز گران است و صادرکنندگان تمایل بیشتری به صادرات دارند این گروه خاص به بازار داخلی فشار می‌آورند که موجب برهم خوردن نظم بازار می‌شود بنابراین اگر در برخی مواقع تصمیماتی مبنی بر ممنوعیت صادرات کالایی اخذ می‌ شود صرفا به جهت تأمین آرامش مردم و بازار است. من گمان می کنم که بعید است اگر ما در بخشی توان صادرات داشته باشیم و در شرایط فعلی که نیاز به ارزیابی و صادرات داریم، خودمان با دست خودمان صادرات کشور را زمین بزنیم. شاید نوسانات ارز و بازار عرضه و تقاضا در مقاطعی مسئولان را مجبور کند که برای حفظ بازار یک سری تصمیمات خلق الساعه بگیرند.

حمایت از صادرات محصولات تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون برنامه مجلس برای حمایت از صادرات محصولات تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط اظهار داشت: مجلس در ادوار گذشته به این موضوع ورود کرده و تسهیلات خوبی نیز در زمان‌ دولت ‌های قبلی با هدف رونق گرفتن تولید و ایجاد کسب و کار در اختیار بنگاه ‌های کوچک و متوسط قرار گرفته است. به عقیده من قوانین خوب و کارآمد به اندازه کافی توسط دولت و مجلس به منظور حمایت از این واحدها وضع شده است البته لازم به توضیح است که تاکنون نیز گزارشی مبنی بر وجود مشکلات در این بنگاه ها به مجلس ارائه نشده است و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد مجلس حتماً در این زمینه ورود خواهد کرد.

تاثیر بخش خصوصی در بهبود اقتصاد

 دهقانی در ادامه به ضرورت حضور بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه دولت از ظرفیت بخش خصوصی استفاده وافی و کافی را نبرده است و دلیل پیشرفت کشور های برتر جهان از نظر اقتصادی میدان دادن به بخش خصوصی به منظور اجرا و سیاستگذاری دولتی است. دولت باید نگاه سیاست‌گذار و راهبردی داشته باشد و امورات اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند. ما در برهه‌ای از زمان شاهد ورود مردم به عرصه های مختلف کشور و موفقیت آنها بوده ایم که وقوع انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ تحمیلی نمونه‌های بارز حضور مثبت مردم در عرصه های مختلف کشور و بسیج مردمی است. در شرایط فعلی که کشور ما در جنگ اقتصادی قرار دارد نیز باید دولت خودش را از تصدی‌گری رهانیده و هزینه‌های خود را کاهش دهد چرا که بخش خصوصی ثابت کرده است که هم ارزان تر، هم با کیفیت تر و هم سریع تر از بخش دولتی می ‌تواند تولید و صادر کند. در این زمینه متاسفانه دولتمردان ما رغبت و میلی بر واگذاری امور به بخش خصوصی وجود ندارد. بنده معتقدم که باید به بخش خصوصی اعتماد و کمک کرده و از بخش خصوصی نیز کمک بگیریم تا آنها با فعالیت خود موجب کارآفرینی، خلق ثروت شده و با پرداخت مالیات به کشور موجب بهبود وضعیت اقتصادی جامعه شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در پایان اظهار داشت: مردمی کردن اقتصاد در چنین شرایطی راه نجات اقتصاد کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا