کاهش چشمگیر واردات انرژی ترکیه پس از کشف گازی

به گزارش ریال نیوز به نقل از رویترز رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز جمعه کشف میدان گازی با ذخایر ۳۲۰ میلیارد متر مکعب را اعلام کرد که ممکن است تا سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود و اعلام کرد ترکیه قصد دارد به یک صادرکننده بزرگ انرژی تبدیل شود.

اگر گاز به صورت تجاری استخراج شود، می تواند وابستگی ترکیه به روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان برای واردات انرژی را که سال گذشته ۴۱ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشت، تغییر دهد.

هر گونه کاهش واردات انرژی ترکیه، اوضاع مالی دولت این کشور را تقویت کرده و به کاهش کسری حساب جاری که باعث افت بی سابقه ارزش لیر در برابر دلار آمریکا شده است، کمک می‌کند.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه به خبرنگاران گفت: با این کشف ما انتظار کاهش جدی وارداتمان را داریم. ما زمینه را برای استفاده شهروندانمان از گاز طبیعی با هزینه بسیار اقتصادی تر ایجاد کرده ایم. یک منطقه جدید به مساحت شش هزار کیلومتر مربع پیش روی ما قرار دارد. ارزیابی کارشناسان ما این است که ممکن است ساختارهای مشابهی در این منطقه وجود داشته باشد. وی در ادامه افزود: ما می توانیم بگوییم گازی که خودمان تولید خواهیم کرد بسیار اقتصادیتر از گازی خواهد بود که وارد می کنیم و با فراوانی گاز، کاهش قیمتها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه در مدیترانه به اکتشاف منابع هیدروکربن پرداخته و مطالعات اکتشافی این کشور در بخشهای مورد مناقشه، اعتراضات کشورهای یونان و قبرس را به دنبال داشته است.

ترکیه که دولت بخش ترک نشین قبرس را به رسمیت می‌شناسد و با بخش یونانی قبرس روابط دیپلماتیک ندارد، مدعی است بخش فراساحلی قبرس که در قلمرو قبرس ترک‌نشین یا ترکیه قرار دارد، در قلمرو قضایی این کشور است. همچنین ترکیه توافقی که قبرس با کشورهای دیگر حوزه مدیترانه در خصوص منطقه دریایی انحصاری دارد را قبول ندارد. دولت ترکیه در فوریه امسال اعلام کرد که کشتی‌های اکتشافی به زودی عملیات حفاری برای منابع نفت و گاز فراساحلی را در بخش شمالی قبرس آغاز می‌کنند. این اقدام تنش‌ها میان ترکیه، قبرس و یونان را در خصوص حق اکتشاف در شرق مدیترانه شعله‌ور کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا