کاهش ۳۶۵ هزار نفری جمیعت بیکاران

به گزارش ریال نیوز، بر اساس بررسی‌های این مرکز که با عنوان «تحلیل شاخصهای بازار کار در فصل بهار ۱۳۹۸» در سه سال منتهی به بهار ۱۳۹۷، هر سال به طور متوسط ۹۸۵ هزار نفر به جمعیت فعال اضافه شده است که ۵۳ درصد از آن را مردان تشکیل می‌دهند. اما در بهار ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل، جمعیت فعال ۴۳ هزار نفر کاهش یافته است. این کاهش به این دلیل بوده است که ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت فعال زنان کم شده و در مقابل جمعیت فعال مردان در این دوره زمانی ۱۲۷ هزار نفر افزایش یافته است.
بنابراین کاهش جمعیت فعال به علت خروج افراد از بازار کار رخ داده است. به نظر می‌رسد کاهش جدی در جمعیت فعال بیشتر به دلیل دلسردی افراد از یافتن کار بوده و این روش در کاهش جمعیت فعال زنان مشهود است چرا که ۸۱ درصد از کاهش جمعیت فعال زنان به دلیل کاهش جمعیت بیکار زنان است.
نرخ مشارکت یکی دیگر از شاخص‌هایی است که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود به آن پرداخته است. بر این اساس نرخ مشارکت در بهار امسال ۴۰.۶ درصد بود و نسبت به بهار سال گذشته نیم درصد کاهش داشته است. نرخ مشارکت زنان و مردان در بهار امسال به ترتیب ۰.۷ و ۰.۳ درصد کاهش یافته است. (نرخ مشارکت زنان ۱۶.۱ و مردان ۶۵ درصد بود).
بهار امسال ۳۲۱ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد
در سه سال منتهی به بهار ۱۳۹۷ به طور متوسط سالیانه ۷۲۳ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده است که از این میزان ۳۶۷ هزار نفر مرد و ۳۵۶ هزار نفر زن بودند. اما بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۳۲۱ هزار نفر به جمعیت شاغلان اضافه شد که ۳۵۴ هزار نفر آن مرد بود و جمعیت شاغلان زن ۳۲ هزار نفر کاهش داشته است.
از رقم ۳۲۰ هزار نفری که در سال ۱۳۹۸ به جمعیت شاغل اضافه شده است ۱۱۶ هزار نفر در بخش کشاورزی، ۴۰ هزار نفر در بخش خدمات و ۱۶۸ هزار نفر در بخش صنعت بوده است.
همچنین بررسی ترکیب شهری و روستایی افزایش اشتغال ۳۲۱ هزار نفری در بهار امسال نشان می‌دهد که این افزایش متوازن نبوده و ۴۲۰ هزار نفر در مناطق شهری اضافه شده و ۹۸ هزار نفر در مناطق روستایی از تعداد شاغلان کاسته شده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این گزارش با اشاره به کاهش ۹۸ هزار نفر شاغلان روستایی خواهان ارزیابی عملکرد قانون اشتغال روستایی شده و آن را در دستور کار خود قرار داده است.
کاهش ۳۶۵ هزار نفر جمعیت بیکار در بهار امسال نسبت به بهار گذشته
در سه سال منتهی به بهار ۱۳۹۷ به طور متوسط سالیانه ۲۶۲ هزار نفر به جمعیت بیکار اضافه شده است که در این میان ۱۵۳ هزار نفر آن مرد و ۱۰۲۵ هزار نفر آن زن بوده‌اند. اما در بهار ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، جمعیت بیکار ۳۶۵ هزار نفر کاهش داشته است و جمعیت بیکار مردان ۲۲۷ هزار نفر و جمعیت بیکار زنان ۱۳۸ هزار نفر کاهش داشته است.
همچنین جمعیت بیکار جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله، ۱۳۰ هزار نفر و بیکار فارغ‌التحصیلان نیز ۲۰ هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد.
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که این کاهش جمعیت بیکار به همراه کاهش نرخ مشارکت و جمعیت فعال و افزایش قابل توجه جمعیت غیرفعال در مردان و زنان نشان می‌دهد که به دلیل نامساعد بودن وضعیت بازار، افراد بیکار از جست‌وجوی کار دلسرد شده و از بازار کار خارج شده‌اند.
این مرکز در ادامه گزارش خود می‌افزاید: در صورتی که افراد از بازار کار خارج نمی‌شدند، نرخ بیکاری کل کشور در بهار امسال به ۱۳.۹ درصد می‌رسید که نسبت به نرخ اعلام شده (۱۰.۸درصد) ۳.۱ درصد بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا