داستان کوتاه یک پیام رسان عالی فرهنگی است

حسن ایمانی”نویسنده و عضو اهل قلم ایران” در گفت و گو با خبرنگار ریال نیوز با اشاره به داستان های کوتاه سه خطی و با تاکید بر ضرورت عرضه کتاب هایی با داستان های کوتاه و موضوعات آموزشی و اجتماعی در مراکز و حمل و نقل های عمومی گفت: کتابی حاوی 100قصه کوتاه سه خطی بامحتوا و پیام های مناسب را به رشته تحریر در آورده ام که این کتاب قابلیت عرضه در مراکز حمل و نقل عمومی را دارد و انشالله در نمایشگاه کتاب سال آینده رونمایی خواهد شد. اعتقاد من این است که داستان کوتاه یک پیام رسان عالی فرهنگی است.
وی افزود: گام دوم و در واقع هدف بعدی این کتاب با توجه به اینکه داستانهایش منوط به فرهنگ خاصی نمی شود ورود به بازار کتاب اروپا و شرق آسیاست که این اقدام هم در تابستان سال 99 انجام می شود.
وی یادآور شد: کتاب “سه خط قصه!” می تواند در مراکز حمل و نقل عمومی شهری عرضه گردد. چون داستان های کوتاه می توانند در چند دقیقه به خواننده نکات مهم را یادآور شوند. در واقع داستان کوتاه دنیای بسیار زیبایی دارد و می تواند یک عنصر مناسب ادبی برای گسترش فرهنگ و ارتباطات اجتماعی قلمداد شود.
ایمانی تاکید کرد: به اعتقاد بنده حمل و نقل های عمومی شهری و بین شهری همچون راه آهن، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، مترو و هواپیمایی می توانند با عرضه و در اختیار گذاشتن اینگونه کتاب ها به مردم، مردم را وارد دنیای معجزه آسای داستان کنند و به این طریق، پیام های لازم را به آنها انتقال دهند که در این زمینه هم با این مجموعه های حمل و نقل عمومی در حال مذاکره هستیم.
عضو اهل قلم ایران به اولین اثر داستانی خود، کتاب “جنگ و عشق” که رویدادی مستندوار است اشاره کرد و گفت: با شروع جنگ آمریکا و متحدانش علیه عراق و سرنگونی صدام در سال ۲۰۰۳ اولین داستان بلند خود را با عنوان “جنگ و عشق” نوشتم و وقایع سرنگونی صدام را در 21 روز به صورت مستند به رشته تحریر درآوردم. این کتاب در واقع اولین رمان اجتماعی و مستند جنگ آمریکا و متحدانش علیه عراق در جهان بود و در حال حاضر تصویری از کتاب در سایت www.ketab.ir موجود است.
این نویسنده درباره سه اثر دیگر خود که حاصل همکاری اش با نشر “نگار تابان” بود گفت: یکی از این سه کتاب “فقط سه دقیقه!” نام دارد، حاوی قصه هایی که حداکثر در سه دقیقه خوانده می شوند و کتاب بعدی “پازل” نام دارد که حاوی مجموعه ای از قصه های کوتاه گردآوری شده است و کتاب دیگر هم “عبور” است حاوی ده داستان کوتاه. در حقیقت کتاب “عبور” حاصل جلسات فیلمنامه نویسی بنده با دکتر محمدهادی کریمی (فیلم نامه نویس برتر کشور) بود. امیدوارم همه داستان نویس های ما بتوانند جایگاه خوبی را در بین مطالعه کنندگان پیدا کنند. همین جا تشکر ویژه ای دارم از مدیریت نشر نگار تابان جناب “احمد دولت آبادی” که بیشتر زحمات ما با ایشان بود.
وی در بخشی از سخنان خود به دهه 60 و اوج فعالیت کانونهای پرورش فکری اشاره و عنوان داشت: ما هم از همان گروهها هستیم که در کانون های پرورش فکری تیم های هنری تشکیل می دادند و به واقع مدیون تلاش های استاد معروف فیضی هستیم که در صدا و سیما فعالیت های هنری دارند. استاد فیضی مربی خوبی برای آن دوران ما بودند. یا با دوستانی در دوران نوجوانی و جوانی مراوده داشتیم که الان جزو هنرمندان برجسته کشور هستند. آقایان محسن تنابنده (کارگردان و بازیگر) استاد مراد فتاحی (خوشنویس و گرافیست) جمال شمس (نورپرداز) استاد برزو قاسمی (خوشنویس و نویسنده) و دیگر اساتیدی که هر کدام به رشته ای گرایش پیدا کردند. ما هم که شدیم داستان نویس.
ایمانی با بیان اینکه قریب به سی سال است در زمینه نویسندگی مشغول فعالیت است، به کتاب “کلینیک مدیریت” اشاره کرد و گفت: همسو با نگارش داستان، فعالیت هایی هم در حوزه مدیریت داشتم که حاصل تجربیات بنده، کتابی شد به نام “کلینیک مدیریت”. این کتابِ انگیزشی هم به همت نشر پل و آقای جعفری اقدم به زبان انگلیسی برگردانده و وارد بازارهای بین المللی شد. من جمله سایت فروشگاهی و پرقدرت آمازون که با قیمت 12دلار و 90 سنت ارزش گذاری شده است.
عضو اهل قلم ایران در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه پایه و اساس فیلم، داستان است و در سینمای ایران با کمبود فیلم خوب و باکیفیت مواجه هستیم بیان داشت: در رابطه با برنامه ها و فیلم های طنز با مشکل بزرگی روبرو هستیم و آن هم اینکه عده ای می خواهند به زور مردم را بخندانند! در حالی که ما نمی توانیم به زور مردم را بخندانیم. همین که ببینده متوجه شود برای خنداندنش چکشی بالای سرش قرار گرفته است، از فیلم زده می شود. فیلم یا برنامه طنز باید بی هیچ جبری در نوع انتقال، ناخودآگاه خنده بر لب ببینده بنشاند. مثل برنامه ها و فیلم های جذاب جناب آقای مهران مدیری.
وی به ضرورت برگزاری نشست های حرفه ای سینماگران با داستان نویسان اشاره و ادامه داد: باید تلاش کنیم کارهای خوب را حمایت و تولید کنیم. فیلم سازان یک کفه ترازو هستند و نویسندگان یک کفه دیگر. چقدر توانسته ایم این دو حرفه را به هم نزدیک کنیم؟ من که فکر می کنم نویسندهِ خوب مهجور مانده است و سینمای ایران تهی از نویسنده خوب است. در سینمای حرفه ای، بازی خوب یک قاعده است، متن خوب هم یک قاعده. آیا سینمای ایران این دو مقوله را متعادل پیش می برد؟ در این زمینه چندین کارگردان با بنده در ارتباط بودند و طنزهایی در زمینه موضوعات مختلف از من درخواست کردند که خب تعدادی طرح را در حال جمع بندی داریم. از طرفی یکی از همین موضوعاتِ طنز فیلمی شد با عنوان (چارلی در تهران) به تهیه کنندگی آقای رحمان رضایی و کارگردانی مهدی آقابابایی. این کار با بازی علیرضا خمسه و امیرغفارمنش کار خوبی از آب درآمد که به زودی به بازار فیلم وارد خواهد شد. در فیلم چارلی در تهران “علیرضا خمسه” برای اولین بار در ایران نقش چارلی چاپلین را بازی می کند که خب دیدنی است.
ایمانی در عین حال تصریح کرد: تا به حال هیچ هنرپیشه ای در ایران نقش چارلی چاپلین را بازی نکرده بود که با اعطای نقش چارلی چاپلین به استاد علیرضا خمسه این تابو شکسته شد.
حسن ایمانی در پایان گفتگو به کارهای در دست اقدامش اشاره کرد و گفت: سه طرح داستانی فیلم برای سه کارگردان نوشته ام که در مرحله آماده سازی برای تبدیل به فیلمنامه قرار گرفته است و یک اثر تحقیقیِ ادبی _ هنری را هم به پایان رسانده ام به نام “۱۵۰ سال درخشش” که به امید خدا سال ۹۹ وارد بازار کتاب خواهد شد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا