کشتی های ایرانی برزیل را ترک می کنند

به گزارش ریال نیوز به نقل از رویترز روز شنبه گزارش داد که دو کشتی ایرانی «ترمه» و «باوند» پس از دو ماه معطلی در سواحل برزیل به دلیل امتناع شرکت نفت دولتی این کشور از سوخت رسانی به آن ها از بیم تحریم های آمریکا، سرانجام شنبه شب (به وقت محلی) مسیر خود را از سر می گیرند.
یک سخنگوی اتحادیه بنادر برزیل گفت که کشتی «باوند» سوخت گیری خود را از بامداد امروز آغاز کرده و انتظار می رود که پس از پایان سوخت گیری ساعت 9 شب به وقتل محلی (4:30 بامداد یکشنبه) ساحل برزیل را با بار ذرت به مقصد ایران ترک کند.
بر این اساس، کشتی «ترمه» نیز ساعت یک عصر به وقت محلی (9:30 شنبه شب) سوخت گیری را به پایان رسانده و به سمت بندر «ایمبیبوتا» حرکت می کند تا پس از بارگیری ذرت مسیر خود را به سمت ایران ادامه دهد.
پس از آنکه دادگاهی در برزیل حکم داد که شرکت نفت دولتی این کشور باید به دو کشتی ایرانی معطل مانده در سواحل برزیل سوخت دهد، «ارنستو آرائوجو» وزیرخارجه این کشور گفت که همه طرف ها باید از حکم این دادگاه پیروی کنند.
وی پس از صدور حکم دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: بر این نکته تاکید داشتیم که شرکت پتروبراس (شرکت نفت دولتی برزیل) ممکن است در فعالیت های خود در آمریکا خسارت ببیند و این احتمال هنوز هم وجود دارد. اما این شرکت براساس حکم دادگاه عمل خواهد کرد.
حکم سوخت رسانی به کشتی های ایرانی ازسوی «دیاس توفولی» رئیس دیوان عالی فدرال برزیل صادر شد.
به دنبال فشارهای تحریمی آمریکا، شرکت دولتی پتروشیمی برزیل از ارائه سوخت به دو کشتی باری ایرانی خودداری کرده و این کشتی ها نزدیک به دو ماه در بنادر برزیل در بلاتکلیفی به سر بردند.
بر اساس حکم دادگاه برزیل، شرکت «الوا کوئیمیکا» برزیل در فهرست تحریم‌های آمریکا نیست و پتروبراس باید به کشتی‌های ایرانی حمل‌کننده بار این شرکت سوخت تحویل دهد.
سفارت ایران در برازیلیا چهارشنبه گذشته پیش از صدور حکم دادگاه در پیامی هشدار آمیز برزیل را به قطع واردات کالا در صورت عدم سوخت رسانی به دو کشتی ایرانی که در سواحل این کشور بدون سوخت رها شده اند، تهدید کرد.
«سیدعلی سقائیان» سفیر ایران در برزیل گفت: در صورت خودداری مقام های برزیل از سوخت رسانی به کشتی های ایران، تهران نیازهای خود از جمله ذرت، سویا و گوشت را از دیگر کشورهای آمریکای لاتین تأمین می کند و تمامی وارادات خود از برزیل را قطع خواهد کرد.
صادرات برزیل به ایران سالانه حدود دو میلیارد دلار است و تهران یک سوم از صادرات ذرت برزیل را خریداری می کند.
سقائیان پیشتر در مصاحبه ای اظهار کرد که تهران به مقام های برزیل اطلاع داده است که آنان باید موضوع سوخت رسانی به کشتی های ایرانی را حل کنند؛ در غیر این صورت تهران ممکن است در مورد روند تبادلات تجاری خود با این کشور تصمیماتی اتخاذ می کنند.
به دنبال سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران و راه اندازی تروریسم اقتصادی از طریق تحریم ها، شرکت پتروشیمی پترولئو برزیل از ارائه سوخت به دو کشتی ایرانی که به مدت یک ماه است در بنادر برزیل رها شده اند، خودداری می کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا