کورس قیمتی مرغ و دلار

به گزارش ریال نیوز به نقل از گسترش نیوز، به نظر می‌رسد که دولت سعی دارد مردم را به مرغ ۳۰ هزار تومانی عادت دهد. این در حالی است که آنها در چند سال گذشته به بهانه کنترل بازار و قیمت‌ها، میلیون‌ها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج کرده‌اند! ثروت مردم بر باد رفت اما وضعیت بازار به جایی رسیده است که برای خرید هر کیلو دل مرغ باید حدود ۱۳ هزار تومان هزینه کنید. برای بررسی بیشتر موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی قیمت هر کیلو مرغ حدود یک دلار شود. اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی قیمت مصوب برای هر کیلو مرغ را ۲۰ هزار تومان اعلام کرده است اما همه می‌دانند که این قیمت بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان کمتر از نرخ واقعی بازار است. اگر شک دارید کافی است به قیمت دل مرغ نگاهی بیندازید: ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان برای بسته ۴۰۰ گرمی!

با این قیمت باورنکردنی گوشت مرغ هم مثل گوشت قرمز از سفره‌های مردم رخت برمی‌بندد. جالب اینجاست که این روزها گرفتن قیمت روز مرغ، کار آسانی نیست و حتماً باید به فروشگاه‌ها مراجعه کنید. تقریباً در هیچ از فروشگاه‌های آنلاین از مرغ کامل و قیمت آن خبری نیست. مدتی است که حتی سایت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم قیمت مرغ کامل را درج نمی‌کند. این سازمان قیمت هر کیلو سینه بسته‌بندی شده مرغ را ۴۲ هزار تومان اعلام کرده است.

اکنون فقط قیمت مرغ بسته‌بندی را می‌توانید پیدا کنید. به نظر می‌رسد که فروشندگان احتمال می‌دهند که حتی قیمت ۳۰ هزار تومان هم افزایش یابد. دقیقاً چه اتفاقی افتاد که تنها گزینه مانده برای بسیاری از مردم به سرنوشت گوشت قرمز دچار شد؟

آدرس غلط می‌دهند

تقریباً همه مرغداران دلیل گرانی بی‌سابقه مرغ را قیمت نجومی نهاده‌ها می‌دانند. اگر ادعای آنها را فقط بهانه‌ای برای گران‌فروشی می‌دانید کافی است با چند فروشنده کنجاله سویا تماس بگیرید و از آنها قیمت بخواهید. قیمت هر کیلو کنجاله سویا به حدود ۱۵ هزار تومان رسیده است. به قول یکی از آنها «اگر قیمت مشکل نداشته باشید به هر مقدار که بخواهید بار تحویل می‌شود». شواهد و قرائن نشان می‌‌دهد که کمبود نهاده، بی‌ربط است چون بازار یا به قول آنها بازار سیاه، پر است از سویای ۱۵ هزار تومانی. به قولِ رئیس یکی از اعضای تعاونی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در دریای نهاده با قحطی نهاده مواجه هستیم! آمارها هم نشان می‌دهد که حرف زدن از کمبود نهاده فقط آدرس دادن غلط است. انواع مختلف نهاده بیش از هر زمان دیگری وارد کشور می‌شوند اما به دست مرغدار واقعی نمی‌رسد. به گفته فعالان مختلف این حوزه فقط ۳۰ درصد از نهاده دولتی به دست پرورش‌دهندگان می‌رسد.

برای درک بهتر این وضعیت به اعداد و ارقام نگاهی بیندازید. از ابتدای سال ۹۹ تا اول آبان ماه حدود ۲.۱ میلیون تن کنجاله سویا ثبت سفارش شده است. در واقع در سال ۹۹ ثبت سفارش کنجاله سویا حدود ۳۲ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. این روزها هم بسیاری از کاهش اختصاص ارز برای واردات این محصول کلیدی حرف می‌زنند اما باید بدانید که امسال حدود ۳۳ درصد، ارز بیشتری اختصاص یافته است. با بررسی گذرای آمار مربوطه باز هم مطمئن می‌شوید که مشکل از توزیع است وگرنه نهاده به قدر کافی وارد شده است: نیاز واحدهای پرورش‌دهنده به کنجاله سویا حدود ۸ میلیون تن است اما فقط نصف این مقدار توزیع شده است. نیاز ماه قبل حدود ۵۰۰ هزار تن بود اما در عمل فقط ۲۱۰ هزار تن به دست پرورش‌دهندگان رسید. طبیعی است که در این شرایط، دولت نرخ هر کیلو کنجاله سویا را ۲۹۰۰ تومان اعلام می‌کند اما مرغدار ۷۰ درصد از محصول موردنیازش را به قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کند. دولت به اسم کنترل قیمت و بازار به بسیاری‌ها، ارز ۴۲۰۰ تومانی داد که نهاده وارد کنند اما قیمت مرغ هم لحظه‌ای شده است. سفره‌ بزرگی و چربی پهن شده است اما نه برای مرغدار و مردم. آنها که به این رانت بزرگ دسترسی دارند با فروش ۲۰ تن ذرت در بازار حدود ۵۰ میلیون تومان سود می‌کنند. گفته می‌شود که فروش نهاده در بازار آزاد ۵۰۰ درصد سود دارد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا