رونمایی از جلد چهارم شاهنامه امین

ریال نیوز : چهارمین جلد شاهنامه امین رونمایی شد.

به گزارش ریال نیوز ، چهارمین جلد شاهنامه امین روز ۸ شهریور به ابتکار انجمن ادبی کلام در فرهنگسرای فردوسی صادقیه تهران رونمایی شد. شاهنامه امین ( نظیره و‌مکمل شاهنامه فردوسی) اثر پروفسور سید حسن امین، فیلسوف، حقوقدان و ادیب معاصر است که در ایران او را همتای حکیم ابوالقاسم فردوسی و در خارج همتای علامه اقبال لاهوری می دانند.

گفتنی است ؛ در این رونمایی پیام استاد دکتر سید حسین صفایی رئیس اسبق دانشکده حقوق دانشگاه تهران و عضو ارشد فرهنگستان علوم توسط مجری برنامه دکتر تارا شهنام قرائت شد.

همچنین ؛ در بخش نقد و بررسی، چند تن از استادان ادبیات به نقد و بررسی شاهنامه امین پرداختند. دکتر یاشار صلاحی، دکتر پرستو یمینی و دکتر سها یاوری هر یک از منظری در معرفی و توصیف و نقد و تحلیل شاهنامه امین داد سخن دادند. دکتر صلاحی شاعر و فارغ التحصیل دانشگاه تهران و از شاگردان ممتاز استاد شفیعی کدکنی، شاهنامه امین را به جهاتی مهمتر و عمیق تر از شاهنامه فردوسی دانست. دکتر یمینی دانشیار دانشگاه آزاد، مدیر انجمن ادبی و فارغ التحصیل دکتری زبان و ادبیات فارسی از تاجیکستان ، شاهنامه امین را کتابی بینظیر خواند و دکتر یاوری دکتری جامعه شناسی فرهنگ از آن به یک دایره المعارف کامل ایرانشناسی تعبیر کرد.

در بخش شعرخوانی این مراسم، نخست جلال مهدیانی غزل موشحی را که به مناسبت همین بزرگداشت و رونمایی ساخته بود، قرائت و نسخه آن را به خط خوش خویش در قابی زیبا به پروفسور امین هدیه کرد. سپس دکتر علی اصغر فراز قصیده غرای ۳۲ بیتی خود با ردیف امین را در ستایش پروفسور امین قرائت کرد. همچنین دکتر پریوش ابراهیمی عضو هیئت علمی و دبیر انجمن ادبی ایران، شعر ویژه ای را که با ردیف شاهنامه امین ساخته بود، برخواند.

در بخش هنری، طی این مراسم دو تن به خوانشگری ابیاتی از شاهنامه امین و دوتن به نقالی شاهنامه فردوسی پرداختند. همچنین استاد بهرام گودرزی و سید مجتبی طباطبایی با اجرای موسیقی آوازی هنرنمایی کردند. استاد محمود رضاخانی کارگردان و خالق رمان تاریخی تگرگ، از فیلمنامه ای که برای فیلم مستند امین نوشته است، سخن گفت و امین را فردوسی زمانه خواند. کامل قلی پور سه تابلوی نفیس خوشنویسی خود از شاهنامه امین را به او هدیه کرد. سید محمد شجاعی گوینده و مجری مجرب، ضمن تجلیل از امین شعری زیبا را با صدای رسا دکلمه کرد. تنها روحانی حاضر در جلسه هم با خواندن شعر زیبایی از سروده های خود، نشان داد که علم و معرفت و شعر و ادب، مرز ندارد و محبوب همه مردم است. تعدادی از نویسندگان از جمله نسرین حسینی شاعر و ثریا سجده ای داستان نویس نیز که امین بر کتاب های آنان مقدمه نوشته است، با حضور در جایگاه به خالق شاهنامه امین ادای احترام کردند.

از جمله حاضران در این مجلس باشکوه آقایان مهدی مفتح، ابراهیم شاکری شمیرانی ، بابک کاظمی. داود مصحفی، ناصر الدین قاضی زاده، عبدالعلی حسینیون، علیرضا سلمانیان،،سید محمدمهدی علوی، غضنفر بزدانی و خانم ها سهیلا داودزاده، مریم نایب الصدری، زیبا گلمحمدی، مدلل کار ، ظفر و …بودند. متاسفانه فرصت شعرخوانی و سخنوری برای تعدادی از شرکت کنندگان و نیز قرائت آثار پژوهشی ارسالی پژوهندگان شاهنامه امین از جمله دکتر زهرا قنبرعلی باغنی و روزبه یقینی میسر نشد.

آخرین سخنران، دکتر بسم الله شریفی از افغانستان با تبار تاجیکستانی، ابعاد مختلف شخصیت علمی، فرهنگی و اجتماعی پروفسور امین را در هشت بخش دسته بندی کرد و گفت او همزمان، فیلسوف و حکیم، حقوقدان و قاضی و وکیل در ایران و انگلستان، استاد دانشگاه در شرق و غرب، ادیب و‌ شاعر، دایره المعارف نگار و مقاله نویس مطبوعات، کنش‌گر مدنی، اجتماعی و سیاسی در سطح ملی ( دبیرکل حزب ایران، رئیس انجمن ادبی ایران) و بین المللی ( دبیرکل علمی پژوهشی بنیاد جهانی سخن گستران سبز منش و معتقد به تقریب بین مذاهب و از موسسان بین الادیان بین الملل و عضو هیئت مدیره جنبش توسعه جهانی و …) است و به همین مناسبت ها کسانی مانند دکتر حسین باهر استاد دانشگاه شهید بهشتی در کتاب «از قم تا رم و بالعکس»، پروفسور امین را یکی از چهل شخصیت برجسته قرن اخیر در کنار گاندی از هند، ماهاتیر محمد از مالزی، نلسون ماندلا از آفریقای جنوبی و آیت الله حاج آقا حسین بروجردی از ایران برشمرده اند.

در خاتمه دکتر بسم‌الله شریفی، به نمایندگی از هیئت رهبری بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، تندیسِ بنیاد جهانی سبزمنش را با همراهی دکتر پریوش ابراهیمی، اصغر خدایی و مهربانو نسرین حسینی، خدمت شان تقدیم نمود.#پروفسور امین به عنوان عضو شورای مؤسسان و دبیر کل علمی- پژوهشی بنیاد جهانی سبزمنش که اکنون در ۲۷ کشور جهان فعال است، در فعالیت‌های مستقل فرهنگی بنیاد سبز منش دخیل و در پاسداری از زبان فارسی و فرهنگ مشترک کشورهای فارسی زبان تآثیرگذار بوده است.

هفتمین سالگرد تأسیس هفته نامه سبزمنش همراه مجلس بزرگداشت استاد واصف باختری از شاعران و ادیبان بزرگی افغانستان نیز عصر پنجشنبه نهم شهریور به میزبانی انجمن ادبی ایران به مجری‌گری دکتر پریوش ابراهیمی در مرکز دایره المعارف ایرانشناسی با سخنرانی و شعرخوانی و هنرنمایی بیش از بیست و پنج تن از شاعران، نویسندگان و هنرمندان ایرانی و افغانستانی با شکوه تمام برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + سه =

دکمه بازگشت به بالا