انتقاد رئیس کانون سراسری انبوه سازان از بانک‌ها

ریال نیوز : رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان این‌که بانک ها تنها ۵ تا ۶ درصد تسهیلات خود را به حوزه مسکن تخصیص داده اند گفت : این آمار با الزام بانک ها به پرداخت تسهیلات تا ۲۰ درصد به بخش مسکن فاصله زیادی دارد.

به گزارش ریال نیوز ، «محمد مرتضوی» در همایش نقش انبوه‌سازان در نهضت ملی مسکن با تحقق بازآفرینی شهری با تاکید بر این‌که اگر بخواهیم در مورد وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور اظهار نظر کنیم باید بگوییم که با این هدف فاصله زیادی داریم گفت: نزدیک به ۲ سال از اهداف و وعده داده شده برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی می گذرد و آنطور که پیش بینی شده بود از پروژه عظیم ملی برای آنچه که تعیین شده بود محقق نشده و فاصله داریم.

وی ادامه داد: برای ورود به بحث ابتدا باید موضوع را باز کنیم که ادهاف مسکن ملی چیست؟ و دلایل عدم موفقیت پروژه مسکن ملی چیست؟ این موضوع به دو بخش می تواند تقسیم شود. عدم همکاری بانک ها و آورده متقاضیان این موضوع را بیشتر باز خواهد کرد.

مرتضوی اضافه کرد: در مورد عدم همکاری بانک ها باید گفت که الگوی مالی تعریف شده برای پروژه مسکن ملی و آورده متقاضیان مسکن ملی می تواند موضوع عدم موفقیت مسکن ملی را بیشتر نمود دهد. این دو مورد در حالی مطرح است که در قانون جهش تولید مسکن نیز به آنها توجه شده بود. بنابراین می بینیم که که این دو بخش آسیب پذیر هستند. چرا که بانک ها در طول چند سال گذشته همکاری خوبی در این موضوع نداشته اند.

در خصوص اعطای تسهیلات به بخش مسکن نهایت همکاری را داشته است بانک مسکن است که تمام ظرفیتهای خود را در پروژه مسکن ملی وارد کرده است

مرتضوی با بیان این‌که تنها بانکی که در خصوص اعطای تسهیلات به بخش مسکن نهایت همکاری را داشته است بانک مسکن است که تمام ظرفیتهای خود را در پروژه مسکن ملی وارد کرده است تاکید کرد: اما سایر بانک ها به دلایل مختلف از دادن تسهیلات به بخش مسکن خودداری کرده اند. برخی از بانک ها در تایید این اقدام خود اعلام می کنند که تسهیلات خود را در سایر بخش ها و یا پروژه های تجاری و خدمات بارگذاری کرده اند و نمی توانند بازپرداخت اقساط ۲۰ ساله را بپذیرند.

بانک ها فقط ۶ درصد منابع خود را در حوزه مسکن صرف کرده و تخصیص داده اند. این آمار با الزام بانک ها به پرداخت تسهیلات تا ۲۰ درصد به بخش مسکن فاصله زیادی دارد

رئیس کانون سراسری انبوه سازان تصریح کرد: در خصوص پرداخت تسهیلات بانک ها به بخش مسکن مشخص می شود که بانک ها فقط ۶ درصد منابع خود را در حوزه مسکن صرف کرده و تخصیص داده اند. این آمار با الزام بانک ها به پرداخت تسهیلات تا ۲۰ درصد به بخش مسکن فاصله زیادی دارد. این آمار نشان می دهد که تنها یک چهارم اهداف محقق شده است.

او ادامه داد: امسال در این خصوص شرایط بدتری هم در این خصوص داریم. چرا که بانک مسکن که یک بانک تخصصی مسکن است و همواره در بخش مسکن موثر بوده و تسهیلات خوبی به این بخش تزریق کرده است مدت طولانی است که قادر به پرداخت تسهیلات نیست. اما باید از بانک مسکن به خوبی تقدیر کرد.

مرتضوی با یادآوری این‌که اگر بخواهیم مقایسه ای میان مسکن مهر و مسکن ملی داشته باشیم گفت: نمی خواهیم بگوییم که مسکن مهر تمام و کمال خوب بوده است و اینکه این پروژه به لحاظ کمی و کیفی به خوبی اجرا شد. بخش قابل توجهی از بار مسکن مهر بر دوش انبوه سازان بود و بسیاری از واحدها که تحویل شد حاصل تلاش انبوه سازان بود.

اگر به پروژه مسکن مهر توجه شود متوجه خواهید شد که تخصیص تسهیلات می توانست ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن مهر را پوشش دهد

وی ادامه داد: اگر به پروژه مسکن مهر توجه شود متوجه خواهید شد که تخصیص تسهیلات می توانست ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن مهر را پوشش دهد. اما اگر امروز سقف وام مسکن ملی قبل از افزایش سقف را اگر در نظر بگیریم که ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ ۲۳ درصد بود را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که اتمام ۴ میلیون واحد مسکونی چقدر سخت و دشوار خواهد بود.

کاهش نرخ سود مسکن ملی ضروری است چرا که بازپرداخت اقساط مسکن ملی اگر کاهش نیابد باید گفت که بازپرداخت اقساط ۸ تا ۱۲ میلیون تومان خواهد شد و قطعا بازپرداخت آن برای متقاضیان امکان پذیر نیست

وی با اشاره به غیر متعارف بودن نرخ سود ۲۳ درصدی مسکن ملی و کاهش آن و سرعت دادن به ساخت و تحویل واحدها می توان گفت که تاکنون گفتار درمانی بوده است اظهار داشت: به هر حال کاهش نرخ سود مسکن ملی ضروری است چرا که بازپرداخت اقساط مسکن ملی اگر کاهش نیابد باید گفت که بازپرداخت اقساط ۸ تا ۱۲ میلیون تومان خواهد شد و قطعا بازپرداخت آن برای متقاضیان امکان پذیر نیست.

قیمت گذاری دستوری در وزارت راه و شهرسازی را اینطور باید توضیح داد که اساسا چطور می توان مسکن را در اقصی نقاط کشور با یک قیمت مشخص و ثابت احداث کرد

مرتضوی در خصوص قیمت گذاری دستوری وزارت راه و شهرسازی اینطور توضیح داد: قیمت گذاری دستوری در وزارت راه و شهرسازی را اینطور باید توضیح داد که اساسا چطور می توان مسکن را در اقصی نقاط کشور با یک قیمت مشخص و ثابت احداث کرد. با چه عقلی می توان این قیمت ثابت را پذیرفت.

سوال این است که آیا با ۵ میلیون تومان و ۶ میلیون تومان می توان مسکن ملی را احداث کرد

رئیس کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: سوال این است که آیا با ۵ میلیون تومان و ۶ میلیون تومان می توان مسکن ملی را احداث کرد. این موضوع پالس های نگران کننده ای است. تورم مستمر و پی در پی فاصله و شکاف بین متقاضیان و انبوه سازان را بیشتر می کند. در ۴۰ سال گذشته تورم رکورد زده است و وقتی رشد اقتصادی نداریم جامعه روز به روز فقیر تر می شود.

وی تاکید کرد: رویکرد توسعه درونی شهرها باید در اولویت قرار بگیرد چرا که ساخت مسکن و نسازی بافت فرسوده می تواند به تولید مسکن و جبران عقب ماندگی تولید مسکن کمک کند. انبوه سازان آماده ورود به بافت فرسوده هستند و آن را طی پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا