یک درصد بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی به بخش فرهنگ و هنر رسید

ریال نیوز : شرکت‌ها و بانک‌های دولتی باید بودجه ۱۲ هزار میلیاردی در بخش فرهنگ و هنر به صورت برون‌سپاری اختصاص دهند .

به گزارش ریال نیوز ، محمدمهدی اسماعیلی ۱۶ آذر در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اراک اظهار کرد: ذات دانشگاه و دانشجو باید مطالبه‌گر باشد و مقام معظم رهبری نیز به مسئولین تاکید کرده اند که در دانشگاه ها حضور داشته باشند.

وی افزود: جامعه اسلامی جامعه ای است که در آن اقشار مختلف در مقابل مسئولین بدون لکنت و با صراحت مطالبات خود را بیان کنند، جامعه علوی، مخالف و منتقد و آزادی بیان دارد و ما مسئولین نیز وظیفه پاسخگویی به همگان را داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کسی که مسئول می شود باید در اتاق شیشه ای بنشیند و همه کنش های او برای مردم شفاف باشد و هیچ امر غیر شفافی نداشته باشد چرا که با حقوق مردم و به نمایندگی از مردم کار می کند و باید به آنها دست دهد.

اسماعیلی ادامه داد: پاسخگویی به مردم و دانشجویان نباید منحصر به روزهای خاص باشد و این پاسخگویی مسئول به دانشجو باید در روزهای دیگر نیز تداوم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت مردمی یاد گرفته ایم کم کاری خود را به دیگران نسبت ندهیم، این مرام ما و رئیس دولت نیست. ما بابت ضعف‌های خود عذرخواهی می کنیم و در حال تمرین هستیم که این موارد به عنوان الگوی حکمرانی در جامعه تعریف شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حوزه حکمرانی فرهنگ به شدت تضعیف شده است، سال ۱۳۸۴ در وزارت فرهنگ، اقتصاد کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود و وزارت فرهنگ ۸۰ میلیارد بودجه سالانه برای مدیریت حوزه کتاب داشت و در سال ۱۴۰۰ اقتصاد کتاب ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد بود و وزارت فرهنگ ۳۰ میلیارد برای مدیریت کتاب در اختیار داشت، امسال نیز یک سوم بودجه ۲۰ سال قبل در حوزه کتاب در اختیار است.

اسماعیلی اضافه کرد: سال ۱۳۸۵ ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری اراک آغاز شد که امسال با تزریق ۱۰۰ میلیارد اعتبار به ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و به زودی در خرداد ماه به بهره برداری خواهد رسید و از بهترین ظرفیت ها و امکانات برخوردار است‌.

وی با تاکید بر این‌که منکر مشکلات نیستیم، خاطرنشان کرد: حکمرانی نوین فرهنگی در جمهوری اسلامی یعنی دولت متصدی امور نیست اما کار را هم رها نمی کند، سهم مدیریت دولت در فرهنگ، حمایتگری و نظارت و تسهیلگری است اما خودش کار فرهنگی انجام نمی دهد بلکه این کار به عهده مردم و حلقه های میانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدام جدید دولت در بخش فرهنگ و هنر خبر داد و تصریح کرد: در این طرح که امسال دولت انجام داد، یک درصد بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی باید در بخش فرهنگ و هنر به صورت برون‌سپاری اختصاص داده شود که بودجه‌ای حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال است. سالی که بنده کار را در وزارت فرهنگ کار را شروع کردم بودجه وزارت فرهنگ ۱۲۰۰ میلیارد بود که امسال به ۴۳۰۰ میلیارد رسید.

اسماعیلی تاکید کرد: شورای هنر و سینما راه اندازی شده است؛ شورای هنر ۱۳ سال تعطیل بود؛ اما امروز این شورا احیا شده است. راه اندازی بنیاد پویانمایی، قدرت ما در این حوزه است‌.

وی در خصوص اکران فیلم بچه زرنگ به عنوان یک فیلم پویانمایی افزود: فروش فیلم بچه زرنگ در حال نزدیک شدن به ۵ میلیارد تومان است که فیلمی مذهبی در رابطه با امام رضا(ع) است؛ زمانی که معارف را با زبان هنر معرفی کنیم جوانان با ذوق آن را دنبال خواهند کرد و این کار در حال پیگیری است.

اسماعیلی ادامه داد: از امسال پول فرهنگی مستقیم به انجمن های نمایشی و ادبی و موسیقی و تجسمی با نظارت مجموعه فرهنگی تخصیص پیدا می کند که سالانه حدود ۱۰ میلیارد ریال به هر انجمن اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: برای احیای کتابفروشی ها، مجموعه زنجیره‌ای کتابفروشی های جدید راه اندازی خواهند شد و طرح این مهم کامل شده است‌.

وی با اشاره به این‌که ۲۰۰ کتابخانه سیار به زودی برای روستاها و مناطق محروم وارد چرخه می شود، گفت: ۴هزار کتابخانه فعال در کشور وجود دارد و ۵۰۰ کتابخانه در حال احداث است که همه ظرف دو سال آینده در اختیار قرار می گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: مردم ما عمیقا فرهنگی هستند و ۱۰ میلیون مشترک کتابخانه در کشور وجود دارد که ۳ میلیون آنها فعال هستند.

اسماعیلی بیان کرد: امسال نمایشگاه کتاب ۷ میلیون بازدید کننده داشته که همزمان با نمایشگاه حضوری نمایشگاه مجازی هم فعال بود و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب فروخته شد و کتاب ها با همکاری پست، رایگان درب منازل تحویل داده می شد.

وی با اشاره به این‌که مرزهای فرهنگی ایران منطبق بر مرزهای سیاسی نیست و مرزهای فرهنگی ما فرسنگ ها امتداد دارد گفت: دیپلماسی فرهنگی ما به شدت فعال است و بین شهرهای مهم خواهرخواندگی ها عملیاتی شده است‌.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نمایش خانگی بیان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیر هستیم که مسائل نمایش خانگی تا حد زیادی حل شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: گشت ارشاد از سال ۸۵ و ۸۶ در کشور راه افتاد که سال گذشته در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابلاغ رئیس جمهور این وضعیت تغییر کرد؛ دولت سیزدهم این شیوه را شیوه موفق تلقی نکرد به همین سبب قانون آن را تغییر داد. حجاب یک واجب شرعی است ولی امر به معروف فقط به حجاب منحصر نیست.

اسماعیلی افزود: در ابتدای کار ۴ هزار خبرنگار عضو صندوق اعتباری هنر بودند که امروز به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است، لیست هنرمندان استان که عضو صندوق هنر نیستند ارائه شود تا امروز همه آنها عضو صندوق شوند. در تهران و سایر شهرها در حال ساخت مسکن برای هنرمندان هستیم که در پرند نیز شهری به نام هنر ایجاد شده است که کار آن در حال انجام است‌.

وی با تاکید بر این‌که نگاه ما بر ارتقا کار در حوزه فرهنگی است تاکید کرد: ۵ درصد از اعتبارات دانشگاه ها به فعالیت های فرهنگی اختصاص داده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سه نفر از دانشجویان دانشکده فنی تهران در ۷۰ سال پیش در اعتراض به نقش مخرب آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد و اعتراض به حضور نیکسون به بدترین شکل توسط ساواک به شهادت رسیدند.

اسماعیلی، با اشاره به این‌که نشست در جمع دانشجویان اراک، سومین نشست دانشجویی در طول هفته اخیر در جمع دانشجویان کشور است، اظهار کرد: در این کشور شهدای زیادی از جمله شهید علم‌الهدی، شهید شهریاری، شهید علیمحمدی، شهید رضایی و شهید فخری‌زاده تقدیم شده که هرکدام دانشمندان بزرگی بودند و با افتخار مسیر رشد و تعالی کشور را هموار کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به پیگیری های صورت گرفته به گفته مدیرکل مطبوعات استان ها، به زودی خانه مطبوعات مجددا در استان مرکزی راه اندازی خواهد شد.

مرتضی قاسمی رئیس دانشگاه آزاد استان مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: استان مرکزی از جمله استان های نخبه پرور کشور بوده و یک چهارم مفاخر کشور مربوط به استان مرکزی است به همین سبب استان مرکزی به عنوان بهشت مفاخر و سرزمین آفتاب نامیده شده است‌.

وی افزود: در این دانشگاه در سطح استان ۲۷ هزار و ۶۰۴ هزار دانشجو در ۱۶ واحد و مرکز تحصیل می کنند که ۱۱ هزار دانشجو مربوط به دانشگاه اراک هستند.

قاسمی ادامه داد: این دانشگاه در استان ۵۷۸ عضو هیئت علمی دارد که ۲۳۷ عضو مربوط به اراک است؛ در تمامی مقاطع تحصیلی در این دانشگاه دانشجو تحصیل می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا