۴۴۸ پروژه مقابله با بیابان‌زایی افتتاح می‌شود

مسعود منصور – رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور – در نشست مقابله با بیابان‌زایی توسعه پایدار و مصرف بهینه که صبح امروز در هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۳ میلیارد نفر از مردم جهان در معرض آسیب‌های ناشی از بیابان‌زایی  و ۱۲ میلیون هکتار از عرصه‌های جنگل، مراتع و اراضی مستعد کشاورزی در آستانه تخریب یا رها شدن هستند که این موضوع هشدار جدی است.

وی ادامه داد:بر اساس پیش بینی‌ها سال ۲۰۵۰ نیاز به آب و غذا ۵۵ و ۵۰ درصد رشد می کند و  این در حالی است که در حال حاضر ۸۰۰ میلیون نفر در معرض فقر و گرسنگی در جهان قرار دارند و همه این مسائل نشان می‌دهد که باید جدی‌تر از اراضی کشاورزی طبیعت و محیط زیست حفاظت کنیم.

به گفته وی ایران در سال‌های گذشته با تصویب مجلس به کنوانسیون مقابله با بیابان زایی ملحق شد و الحاق به  این کنوانسیون منجر به شکل گیری کارگروه ملی شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه کشور ما در امر مقابله با بیابان‌زایی جزو کشورهای پیشرو است و شش دهه است که فعالیت های بیابان زایی در کشور انجام می شود گفت: نتیجه این اقدامات ایجاد ۲ میلیون هکتار جنگل دست کاشت بیابانی و جلوگیری از آسیب هایی بود که ممکن بود به نقاط شهری و روستایی وارد شود.

وی در ادامه به اقدامات این سازمان در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: در ۲۲ استان که شامل ۱۴۰ شهرستان است در ۴۴۸ موقعیت اقدامات بیابان زدایی انجام شده است که مجموع آن ۱۲۷ هزار هکتار است. از این ۱۲۷ هزار هکتار ۳۴ هزار هکتار نهال کاری، ۱۰ هزار هکتار مالچ پاشی، ۹ هزار هکتار احداث مدیریت هرزآب و  ۴۴ هزار هکتار بادشکن انجام شده  و ۷ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال نیز اعتبار اجرایی این پروژه ها در سال ۱۳۹۸ بود.

منصور با بیان اینکه پیش بینی شده است در سال ۱۳۹۹، ۱۲۱ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی با اعتبار ۲۴۰۰میلیارد ریال انجام شود، اظهار کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی ۴۴۸ پروژه مقابله با بیابان زایی در سال ۱۳۹۸ به اتمام  خواهد رسید و افتتاح خواهد شد. همچنین ۱۲۱ هزار هکتار پروژه در سال ۱۳۹۹ نیز آغاز خواهد شد.

خاوازی – وزیر جهاد کشاورزی – نیز اظهار کرد: افتتاح و بهره برداری ۴۴۸ پروژه بیابان زدایی را در سطح ۱۲۷ هزارهکتار آغاز کرده و دستاوردهای این پروژه را به ملت شریف ایران تقدیم خواهیم کرد.

منصور، اعتبار سال گذشته بیابان‌زدائی را 7580 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با این اعتبار 127 هزار هکتار بیابان‌زدائی در کشور انجام شد. بیابان زایی امروزه تهدید جدی‌ای برای امنیت غذایی در جهان است. آنطور که کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی در این همایش عنوان کرد، 3 میلیارد نفر در جهان در معرض آسیب بیابان‌زایی قرار دارند.

طبق گزارش نماینده فائو هم تا سال 2050 جمعیت جهان به 9.8 میلیارد نفر افزایش می‌یابد که نیاز آب، غذا و خاک بیشتر خواهد شد و تا سی سال آینده برای تأمین امنیت غذایی جهان باید 593 میلیون هکتار اراضی برای کشاورزی افزایش یابد که مفهم آن این است نیاز کالری 56 درصد بیشتر خواهد شد. برای تأمین این میزان غذا وجود بیابان‌ها یک تهدید جدی است.

منصور در این همایش از آماده‌سازی سامانه جلوگیری از تخریب سرزمین خبر داد که می‌تواند در تخریب جنگل‌ها و مراتع بسیار مؤثر باشد. رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد که طبق هشدار کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی، فشار به طبیعت بسیار افزایش یافته است و 12 میلیون هکتار اراضی مستعد و جنگل به واسطه بیابان در آستانه تخریب قرار گرفته است.

وی گفت: تا سال 2050 میزان نیاز به آب در جهان 50 درصد و نیاز به غذا 55 درصد رشد خواهد کرد، این در حالی است که 800 میلیون نفر در جهان در حال حاضر شب‌ها گرسنه سر بر بالین می نهند.

منصور با تأکید بر اینکه شرایط فعلی و آینده جهان ایجاب می‌کند که از زمین‌ها کامل مراقبت شود، گفت: در کشور ما ایران 30 میلیون اراضی بیابانی وجود دارد که 14 میلیون هکتار آن در مرحله بحرانی است.

وی با بیان اینکه ایران در سال 75 با مصوبه مجلس به کنوانسیون مبارزه با بیابان الحاق شد، گفت: در حال حاضر ضرورت تقویت این کنوانسیون و کارگروه ملی که در کشور شکل گرفته وجود دارد و باید بیشتر فعال شود.

منصور گفت: از مزایای تشکیل این کارگروه ملی، طرح ریزگردها به عنوان دغدغه جهانی در سال 2015 بود.

منصور با بیان اینکه ایران در اقدامات بیابان‌زدایی جزو پیشروها در جهان است گفت: طی شش دهه اخیر 2 میلیون هکتار جنگل دست‌کاشت در کشور ایجاد شده است.

در ادامه این نشست، نماینده انجمن‌های علمی از وزارتخانه‌های نفت و صنایع به دلیل عدم همراهی با سازمان جنگلها انتقاد کرد و گفت: از مراتع و منابع طبیعی کشور، این وزارتخانه‌ها استفاده می‌کنند و هیچ اقدام مثبتی برای حفظ آن ندارند.

جعفری همچنین از ادغام تحقیقات جنگل هم انتقاد کرد و گفت: در شرایط فعلی با توجه به اهمیت جنگل و منابع طبیعی این ادغام شایسته نبود. در این همایش پیام نماینده فائو هم قرائت شد که تأکید شده بود بیابان تأثیر مستقیم بر معیشت مردم، کاهش تولید کشاورزی و افزایش مهاجرت دارد. در حال حاضر 80 درصد اراضی کشور برای تأمین خوراک دام و غلات استفاده می‌شود که بیابان به عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی جهان است.

همچنین در پیام فائو آمده بود تا سال 2020 نیاز به پوشاک 35 درصد افزایش می‌یابد که برای تأمین آن نیازمند 150 میلیون هکتار زمین کشاورزی است. در این پیام، گفته شده بود که تغییر کاربری به عنوان بزرگترین تهدید برای تخریب سرزمین محسوب می‌شود که در آن با توسعه صنایع، رقابت برای تأمین غذا و تولید محصولات صنعتی افزایش خواهد یافت.

نماینده فائو تأکید کرده بود که برای جلوگیری از بحران آینده باید بهره‌وری در زنجیرها افزایش یابد. تغییر رفتار در مصرف شکل گیرد و بهره‌برداری از اراضی به شکل پایدار انجام شود. همچنین فائو بیماری کووید 19 را تهدید معیشت میلیون‌ها نفر عنوان کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا