۹۵ درصد جمعیت ایران زیر پوشش شبکه گاز هستند

به گزارش ریال نیوز، بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت نفت اظهار داشت” صنعت نفت با وجود شدیدترین فشارها و تحریم‌ها با اتکا به خداوند و با استواری نه تنها در بهره‌برداری از تاسیسات تولیدی خود موفق بوده بلکه توانسته در چنین شرایط دشواری طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببرد که نمونه آنها همین طرح‌هایی است که افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز در هفته دولت سه طرح مهم صنعت نفت در مجموع با 4.7 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری از سوی رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، تصریح کرد: این طرح‌ها شامل حدود 3 میلیارد یورو تامین مالی خط انتقال ششم، نهم و ایستگاه‌هایش، یک میلیارد و 300 میلیون یورو سرمایه‌گذاری پتروشیمی بوشهر و 320 میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیروگاه غرب کارون است که این رقم در مقیاس جهانی است.

زنگنه با بیان اینکه طرح‌هایی که امروز در صنعت گاز افتتاح شد مربوط به انتقال و پایداری شبکه این سوخت پاک است، خطاب به رئیس جمهوری افزود: همانطور که مستحضرید، فاصله زیادی بین مراکز اصلی تولید گاز در جنوب کشور با مراکز اصلی مصرف گاز در مرکز، شمال، شمال شرق و غرب کشور وجود دارد، از این رو ناچاریم گاز را با خطوط لوله انتقال دهیم.

وی افزود: به‌طور ساده باید عرض کنم برای انتقال روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز نیازمند ساخت یک خط لوله 56 اینچ یعنی یک و نیم متر و چند ایستگاه تقویت فشار در مسیر هستیم، هزینه احداث هر کیلومتر خط لوله 56 اینچ برحسب تغییر شرایط یک تا 2 میلیون دلار و هزینه ساخت هر ایستگاه تقویت فشار حدود 75 میلیون یوروست بنابراین هر زمان که می‌خواهیم روزانه 600 میلیون مترمکعب گاز را از منطقه عسلویه به دیگر نقاط منتقل کنیم بیش از 6 خط لوله و ده‌ها ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم.

وزیر نفت هزینه سرمایه گذاری طرح‌های انتقال گاز خط لوله سراسری ششم و ایستگاه‌های تقویت فشار مربوط به آن را 3 میلیارد و 500 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: نکته قابل توجه این است که یک میلیارد و 400 میلیون یورو از این مبلغ برای نخستین بار ازسوی بخش خصوصی به صورت ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) تامین شده است. که این شرایط ما را قادر کرد تا بتوانیم صادرات گاز به عراق را عملی کنیم.

زنگنه گفت: مجموع رقم صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و عراق تا پایان امسال به روزانه 80 میلیون مترمکعب می‌رسد.

زنگنه به پروژه دیسپچینگ ملی گاز که امروز افتتاح شد اشاره کرد و یادآور شد: طراحی دیسپچینگ شرکت ملی گاز از سال 1376که من وارد وزارت نفت شدم آغاز و اجرا شد، اما با توجه به گسترش عظیم شبکه گاز کشور دوباره روزآمد و بازسازی شد.

وی با بیان اینکه مسئولیت دیسپچینگ، پایش و فرماندهی شبکه گاز کشور است، یادآور شد: پالایشگاه‌های گازی، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و خطوط اصلی انتقال گاز همگی زیر نظر فرماندهی دیسپچینگ ملی گاز عمل می‌کنند؛ دیسپچینگ هم با ابزارهایی که در اختیار دارد و اطلاعاتی که به آن می‌رسد لحظه‌ای در همه ساعت‌های شبانه‌روز براساس نیاز تصمیم‌گیری می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از 37 هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز داریم، ادامه داد: هم‌اکنون 95 درصد جمعیت ایران و عمده صنایع کوچک و بزرگ و نیروگاه‌ها زیر پوشش شبکه گاز هستند، وظیفه دیسپچینگ نیز حفظ فشار گاز در شبکه برای تداوم و استمراز تامین گاز است.

زنگنه در ادامه درباره افتتاح فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر گفت: از همان ابتدا قرار بود گاز پالایشگاه‌های فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به میدان آغاجاری در استان خوزستان تزریق شود و بنایی هم برای شیرین‌سازی گاز این فازها نداشتیم، قرار بود این گاز به صورت ترش پس از گرفتن میعانات گازی و مقداری گاز مایع (ال‌پی‌جی) با خط لوله 56 اینچ به خوزستان منتقل شود.

وی افزود: اما به پیشنهاد سرمایه‌گذار طرحی ارائه شد که براساس آن بخشی از گازی که دارای اتان و ال‌پی‌جی بود را به سرمایه‌گذار بدهیم تا با سرمایه خود این گاز را شیرین‌سازی و تفکیک و برای مصرف خود از آن استفاده کند که این سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه بخش بعدی سرمایه‌گذاری در این مجتمع، ساخت واحد متانول است که امروز بخش نخست آن با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 332 میلیون یورو افتتاح شد، تصریح کرد: قرار است در بخش دوم مجتمع پتروشیمی بوشهر واحد الفین ساخته شود و این بخش هم‌اکنون پیشرفت 35 درصدی دارد.

وی اجرای این پروژه را از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش اعلام و تصریح کرد: گازی که امروز تفکیک و شیرین می‌شود عموما ارزشمندترین خوراک پتروشیمی اتان است که به زنجیره تولید کشور افزوده می‌شود.

وزیر نفت از نیروگاه غرب کارون به‌عنوان سومین طرح ملی وزارت نفت که امروز افتتاح می‌شود نام برد و با بیان اینکه نیروگاه غرب کارون نیروگاه اختصاصی شرکت نفت برای میدان‌های مشترک غرب کارون است، افزود: ما در میدان‌های غرب کارون با جهشی 6 برابری تولید از 70 هزار بشکه در روز عبور کردیم و به ظرفیت تولید 400 هزار بشکه در روز رسیده‌ایم که ان‌شاءالله با تکمیل طرح‌های بعدی شامل آزادگان، یادآوران و یاران توان ظرفیت به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.

زنگنه درباره دلیل تاسیس نیروگاه اختصاصی برق در غرب کارون از سوی شرکت نفت گفت: به‌دلیل وضع تولید برق در خوزستان، مدیریت شرکت ملی نفت تصمیم گرفت به‌منظور پایداری تولید نفت، تاسیسات برق را بسازد و خود برق مورد نیاز را تامین کند.

وی با بیان اینکه شرکت نفت برق را از شرکت مپنا به قیمت 2.25 سنت یورو خریداری می‌کند، افزود: شرکت مپنا این نیروگاه را به صورت ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) در غرب کارون احداث کرد و امروز 2 واحد گازی آن عملیاتی شده‌اند و واحد بخار آن در حال ساخت است، شرکت ملی نفت ایران شبکه انتقال و ایستگاه‌های آن را ساخته است.

وزیر نفت گفت: من امروز خوشحال هستم که در محضر جنابعالی به مردم عرض کنم، دولت هر چه در توان داشت برای افزایش توان تولید میدان‌های مشترک به کار برد، به‌نحوی که امروز توان تولید ما در میدان‌های غرب کارون 6 برابر و میدان گازی پارس جنوبی 2.5 برابر شده است.

زنگنه با بیان اینکه آثار این افزایش توان تولید را می‌توان در زندگی مردم، در توسعه کشور و بهتر شدن شرایط محیط زیست دید، تصریح کرد: از سال 1392 تاکنون در میدان‌های مشترک غرب کارون 216 حلقه چاه بالغ بر 6.2 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا