20 درصد جامعه معتادین را زنان تشکیل می دهند/ معتادان در چتر حمایت دولت قرار بگیرند

وضعیت اعتیاد در ایران همچنان به یک معضل بزرگی تبدیل شده که جامعه پزشکی برای از بین بردن آن در تلاش هستند. دکتر سکینه باغ بهشتی متولد 1359 و متخصص علوم آزمایشگاهی با گرایش سم شناسی بالینی است. وی معتقد است معتادان باید در چتر حمایت دولت قرار بگیرند. خبرنگار ریال نیوز با این پزشک درباره شرایط فعلی معتادان به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانیم.

_مهم‌ترین معضل اجتماعی  که احساس می کنید در جامعه کنونی باید مورد بررسی قرار گیرد را بفرمایید ؟

طبق آماری که هر ساله اعلام می شود  جمعیت معتادین کشور حدود  3 تا 4 میلیون نفر تخمین زده می شود که بیشترین فراوانی آن در شهر تهران بوده و متاسفانه 20 درصد جمعیت معتادین را زنان تشکیل می دهندکه یک مشکل مهم در سطح جامعه ما بشمار می رود .

_نظرتون راجب اينكه معتادان بعد از ترک و درمان دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند و ده باره و به کررات این پروسه تکرار می شود چيست ؟

بررسي وضعیت اعتیاد و درمان آن در جامعه شهری به سبب پیچیدگی ها، حساسیت ها و مراحل مختلفی که دارای تقدم و تاخر علمی و تعیین کنندگی ست ، در شرایط فعلی یک وظیفه  مهم علمی به شمار می رود. چرا که عدم تشخیص صحیح در مصادیق و واگذاری برخی امور نیز ، می تواند یک خطا و اشتباه استراتژیک باشد.

_ راهكار شما براي برون رفت از اين معضل اجتماعي چيست ؟

بِه نظرم موضوع درمان اعتياد باساده انگاری قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست. بايد معتادان در چتر حمايت دولت قرار گيرند و جامعه علمي كشور با بررسي موضوع بِه شكل علمي و برنامه ريزي صحيح از اين دور باطل و بازگشت مجدد معتادان جلو گيري نمايند تا خانواده ها متاثر از عواقب این بیماری نشوند .

_ مهمترين اصل براي حل مشکل اعتياد را در چه چيزي مي دانيد؟

نياز بِه برررسي دقيق كارشناسي و تدوين راهكارهاي علمي و وجود سیستم نظارت مسئولانه در  مراکز ترک اعتیاد  با استانداردهاي بين المللي و دانش روز دنيا بسيار محسوس است .غیرعلمی بودن روش های ترک، کامل نشدن دوران درمان ،بیکاری ونداشتن مهارت حرفه ای، عدم کنترل و برنامه ریزی پس از خروج، عدم  برنامه ریزی جهت پذیرش فرد از سوی جامعه و خانواده از اصلی ترین دلایل بازگشت بهبودیافتگان موقتی به چرخه اعتیاد است.

_آیا با این راهکاری که فرمودید می‌توان امید داشت این بلای خانمانسوز ریشه کن شود ؟

امیددارم با تلاش بیشتر و راه اندازی مراکز درمانی زیر نظر دولت  با نظارت کامل و اساسی که مدل مناسب و  موفقی خواهد بود باهمراهی و کمک تشکل های مردمی، بوسیله اشتغال زایی، مهارت آفرینی و کارآفرینی ،  مشاوره خانواده و مساعدت به مددجویان در حل مشکلات خانوادگی،  راهکارمناسبی برای جلوگیری از بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتیاد گردد.

لذا برنامه ریزی، تقویت و توسعه مراکز درمانی و آسیب شناسی، بازنگری و پیگیری اصلاح برخی امور مراکز خصوصی نیز دراین زمینه بسیار موثر خواهد بود .

_در آخر اگر توصیه ای دارید بفرمایید ؟

فلسفه اعتیاد قصه ایست خوش و در انتها دردی بی پایان .دوپامین  در مغز،  نشاط، شادابی و انگیزش مغز را بالا می برد به همین علت جوانان ما به دنبال شادی‌های سریع و قابل دسترس هستند .بعضی  مواد مخدر ،چون دوپامین مغز را بالا می برد و هورمون اکسی توسین ترشح می کند، آن ها را به اوج هیجان می رساند که این ماده افیونی برای رفع خلاء‌های عاطفی استفاده می‌شود و خطر آن از کارخانه‌های ساخت سلاح‌های بیولوژیکی و میکروبی زیادتر است. پس به خانواده ها پیشنهاد می کنم برای بالای بردن ضریب هوشی فرزندانمان تلاش کنیم و  هیجان را بشناسیم و در مرحله بعدی آن را کنترل نماييم و فرزندانمان هیجانات طرف مقابل را بشناسند و آن را کنترل کنند، در همین خصوص  باید به فرزندانمان آموزش دهیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا