۸۰ درصد از تولید فرش ایرانی صادر می شود

به گزارش ریال نیوز، فرشته دست پاک، در نشست خبری خود که صبح امروز یکشنبه ۳ آذر ماه در وزارت صمت با حضور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت صمت برگزار شد،  با اشاره به تاریخچه فرش دستباف که در همه دوران ها به عنوان کمک به اقتصاد کشور شتافته است، از فرش به عنوان یکی از سه کالای استراتژیک یاد کرد که در دور افتاده ترین روستاهای کشور می توان دار قالی قالیبافان را شاهد بود.

دستپاک با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از تولیدات فرش ایرانی در حوزه صادرات است، گفت: ۲۰ درصد بافته های دستی به تولید داخل کشور می رسد و ما درصدد هستیم که مردم در تجهیزات و تزیینات منازل خود که سلامت جسمی آنها را نیز در پی دارد، از فرش دستباف استفاده کنند.

وی از همکاری دانشگاه شهید بهشتی با مرکز ملی فرش دستباف خبر داد و گفت: ارائه آخرین یافته های علمی در زمینه تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان با همکاری این دانشگاه در دستور کار است. در این نمایشگاه پزشکانی حضور دارند که می توانند از دلایل تاثیر فرش بر سلامت خبر دهند، به همین جهت ما قصد تجاری سازی این امر را در موضوع فرش دستباف داریم. فرش دستباف می تواند تاثیر بسزایی در درمان بیماری های روانی و روحی داشته باشد.

دستپاک در ادامه صحبت های خود در اهمیت فرش ایرانی گفت: فرش کالایی مردمی است که دولت ها کمترین نقش را در ترویج و توسعه آن داشته اند، اما دومین کالایی که بعد از نفت آمریکا آن را تحریم کرد، فرش بود.

وی با اشاره به حضور تشکل ها و اتحادیه های فعال در کشور از دایر شدن تشکل ها و سمن های مردم نهاد بین المللی خبرداد تا بسیاری از مشکلات و دغدغه فعالان فرش از طریق این تشکل ها در سطح بین المللی بررسی و مرتفع گردد.

وی با اشاره به فعال بودن ۲ میلیون نفر در صنعت فرش به بیمه قالیبافان اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته با هماهنگی هایی که با کمیسیون تلفیق، صنایع و اقتصاد مجلس صورت گرفت، بیش از سه برابر سال ۹۷ بودجه برای موضوع بیمه تامین اجتماعی قالیبافان اختصاص داده شد. ولی درسال ۹۸ به دلیل کمبود بودجه این مساله هنوز محقق نشده است ولی در مکاتبه با وزیر رفاه و تامین اجتماعی ودر تفاهم نامه با این مرکز قالی بافان می توانند از بیمه روستایی و عشایری استفاد کنند

وی گفت: برای بیمه درمانی مکانیسم های دیگری نیز همچون بیمه سلامت ارایه شده است.

دستپاک به ثبت ۲۹ منطقه درWIFO (سازمان جهانی مالکیت فکری/ وابسته به سازمان ملل متحد) اشاره کرد و گفت: به زودی ۲۲ منطقه نیز به ثبت جهانی یونسکو خواهد رسید.

رئیس مرکز ملی فرش به افزایش پیمان سپاری ارزی فرش اشاره کرد و گفت: با دستور بانک مرکزی پیمان سپاری ارزی فرش دستباف از ۷ ماه به یکسال افزایش یافت.

وی به تسهیل ورود فرش های مرجوعی که پیش از این تجار و بازرگانان برای فروش و صادرات به کشورهای دیگر برده بودند و به دلیل برخی مشکلات نمی توانستند برای انجام مرمت آنها را به کشور برگردانند خبرداد و گفت: با حمایت ها معاونت بازرگانی و همراهی گمرک، فرش مرجوعی که سبب اشتغال در کشور ترکیه شده بود به کشور برگردانده می شود.

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به برگزاری نمایشگاه واردات چین از حضور ۲۰ غرفه از فرش دستباف ایران در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در تفاهم نامه مشترک اتاق بازرگانی ایران و چین و همچنین برگزاری میز مشترک می خواهیم صادرات فرش ایرانی به چین را افزایش دهیم.

در ادامه این نشست خبری، محمد رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۶ صادرات به چین در افق نگاه ما بود ، گفت: از سال ۲۰۱۰ توانستیم به بازار چین وارد شویم.

او در ادامه با اشاره به اینکه سیاستگذار دولتی همیشه باید با بخش خصوصی همراه شود، گفت: در همه جای دنیا، ایران را با فرش ایرانی می شناسند و فرش از معدود کالاهایی است که برند جهانی آن به نام ایران است.

او با اشاره به بازار چین به عنوان یک فرصت طلایی برای افزایش صادرات کالاهای کشورمان به چین تصریح کرد: چین بیش از ۲ هزار و ۲۸۰ میلیارد دلار وادرات دارد و ما در صادرات به کشورهای دیگر علاوه بر بعد اقتصادی به بعد فرهنگی آن نیز توجه می کنیم و فرش از معدود کالاهای ایرانی است که فرهنگ ایرانی را نیز می توان با آن به رخ کشید.

حریری با اشاره به اینکه سلیقه و فرهنگ چینی ها با بازارهای آمریکایی که پیش از این ما وارد آنها شده ایم فرق دارد گفت: با کمک همه سیاستگذاران و فعالان می خواهیم که در بازار چین حضور موثر تری داشته باشیم.

او از صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری کشور در حوزه فرش خبرداد و گفت: با برنامه ریزی می توان به ۲ برابر این رقم برای صادرات فرش فقط در بازار چین رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سه =

دکمه بازگشت به بالا