حمایت ۵۰ میلیون تومانی ارشاد از پژوهشگران

ریال نیوز : رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی و سیاستی با موضوع نسبت دولت و فرهنگ در قلمروهای دین، فرهنگ، هنر و رسانه از امروز اعلام شد و در این راستا تا سقف ۵۰ میلیون تومان از پژوهشگران حمایت می‌کنیم.

به گزارش ریال نیوز، نشست خبری فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی و سیاستی با موضوع نسبت دولت و فرهنگ در قلمروهای دین، فرهنگ، هنر و رسانه با حضور قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد برگزار شد.

در این برنامه زائری طی سخنانی با بیان این‌که در دهه ۸۰ مباحثاتی درباره نسبت دولت و فرهنگ داشتیم اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم این مباحثات از حوزه پژوهش خارج شد و در این دولت تصمیم شد که موضوع احیا و موضوع دولت و فرهنگ به بحث گذاشته و پژوهشگران درباره عملکرد دولت، شیوه حمایت و … بحث کنند و راهبردها و راهکارهایی در اختیار دولت قرار دهند.

وی با بیان این‌که آنچه حکمرانی نوین فرهنگی نامیده می‌شود هدف اصلی است، گفت: در این فراخوان سه جهت‌گیری اصلی داریم باغبانی فرهنگ، دولت مسئول و تحول فرهنگی. دولت به عنوان دولت مسئول برای مراقبت از فرهنگ مسئولیت دارد و باید تلاش کند، البته این به معنای حفظ شاخص‌های فرهنگی است، همچنین دولت باید دیدگاه‌های مختلف و متنوع را استخراج و در حوزه فرهنگ تحول صورت دهد.

زائری ۵ حوزه اصلی برای این فراخوان برشمرد و گفت: در این فراخوان پنج حوزه اصلی داریم که شامل اول «اندیشه فرهنگی» است که شامل دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ و مدیریت و دیدگاه امام خمینی و رهبری درباره سیاست‌گذاری فرهنگی، دوم «نظریه فرهنگی» شامل نظریه حکمرانی نوین جمهوری اسلامی، نظریه فرهنگی جمهوری اسلامی- نگرش فلسفی، گفتمان شناسی رابطه دولت و فرهنگ – نگرش جامعه شناختی، گفتمان انقلاب اسلامی و مسأله اداره فرهنگ است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد: سومین حوزه ما «سیاست‌گذاری فرهنگی در دولت سیزدهم» شامل الگوی‌های حمایت‌گری دولت در حوزه فرهنگ، تبیین ارتباط دولت با مراکز پژوهشی حوزه فرهنگ، دولت سیزدهم و مردمی‌سازی فرهنگی، دولت سیزدهم و اقتصاد مردمی سیاسی فرهنگ، چهارم «آسیب شناسی مدیریت فرهنگ» شامل آسیب‌شناسی نهاد‌های فرهنگی جمهوری اسلامی، تحلیل و نقد نظام مجوز‌دهی در حوزه فرهنگ، تحلیل و آسیب‌شناسی در حوزه بودجه‌ریزی، آسیب‌شناسی رویکرد‌های تصدی‌گرانه، حمایتی و نظارتی فرهنگ

زائری درباره آخرین حوزه مورد نظر در فراخوان گفت: «آینده پژوهی فرهنگی» شامل هوش مصنوعی و مسأله اداره فرهنگ، فناوری‌های جدید فرهنگی، فضای سایبر و تغییرات فرهنگی ایران، روند‌های فرهنگی آینده جهان، درؤیای ایرانی و تصویرپردازی فرهنگی دیگر محور فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی است.

وی درباره حمایت‌هایی که قرار است در این فراخوان انجام شود، گفت: رساله‌های دکتری تا سقف ۵۰ میلیون تومان حمایت می‌شود، با دانشگاه‌های اصلی هم ارتباط می‌گیریم برای دعوت و جهت‌دهی به کارها، حمایت از اساتیدی که قبلاً اثری داشتند هم در دستور کار است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان این‌که مهلت ارسال تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ است، گفت: دیگر کاری که برای حمایت از پژوهش‌گران انجام می‌دهیم این است که حوزه‌های تخصصی وزارتخانه نیازمند نوآوری هستند و میل و نیاز به راهبردها و پیشنهادات جدید در نهادهای مختلف دیده می‌شود و ما هم طرح‌ها و پژوهش‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

در ادامه آقاسی با بیان این‌که اشکال بزرگی که در نظام دانشگاهی وجود دارد این است که علم برای علم شده گفت: در دانشگاه گویا جامعه و مسائل جامعه فراموش شده، مهم حل مسأله است اما این روزها بازار جعل مسأله داغ است و امروز در حوزه فرهنگ، علم روی تخته سیاه مانده و نیامده برای کمک جامعه و حل مسائل جامعه و این اتفاق اقدام مبارکی است.

وی با اشاره به این‌که هوای آلوده فرهنگ را اگر تنفس کنیم نمی‌توانیم به تولیدات قوی فرهنگی دست پیدا کنیم، گفت: دفتر مطالعات ملزم شده که در زمینه فراخوان فعال باشد، اتفاق خوبی که قبلاً افتاد تغییر نام معاونت مطبوعاتی است و دفتر مطالعات تلاش می‌کند حوزه ارتباطات و رسانه‌ها را پوشش دهد.

آقاسی ادامه داد: چند حوزه مفهومی مد نظر ما است اول بازآرایی نظام رسانه‌های کشور ما خود را ملزم می‌دانیم در شرایط رسانه‌ای جدید کشور کار کنیم و شاخص‌ها را استخراج کنیم، پارسال جشنواره مرحوم مقدسی را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی موضوع دیگر است و همایشی هم در این راستا برگزار کردیم با موضوع هوش مصنوعی و رسانه‌ها، وزیر هم دستور داد در حوزه هوش مصنوعی و رسانه دبیرخانه تشکیل شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد ادامه داد: آینده سازمان‌های خبری، اعتماد رسانه‌ای، اخلاق رسانه‌ای با هوش مصنوعی، قوانین مالکیت فکری و هوش مصنوعی، آینده رسانه و بازاریابی و تبلیغات، رسانه‌های محلی و تأثیر‌گزاری‌های محلی، سیاست گذاری و قوانین رسانه‌ای سرفصل موضوعات ما در فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی است.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه فرهنگ با تلفن ۸۸۹۱۹۱۸۸ تماس حاصل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا