ماجرای خرید ۵ میلیون دلار تجهیزات «هما» از «لوفت هانزا»

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما گفت : ماجرای خرید ۵ میلیون دلار تجهیزات «ایران ایر» از «لوفت هانزا» که از سال ٢٠١٧ مفتوح مانده بود سرانجام وارد ایران ایر شد.

به گزارش ریال نیوز ، شمس الدین فرزادی‌پور با اشاره به احیای برخی از هزینه‌های این ایرلاین ادامه داد: سال‌ها موضوع ۵ میلیون دلار هما به لوفت‌هانزا برای خرید تعدادی تجهیزات مطرح بود که بلاتکلیف مانده بود که توانستیم در نهایت این تجهیزات را ۴۵ روز پیش وارد هما کنیم. همچنین موتورهایی که سالها در اندونزی مانده بود را توانستیم وارد کنیم. همچنین اخیرا فردی بیش از یک میلیون یورو را از شرکت هما خارج کرده بود که عین آن پول را توانستیم به مجموعه بازگردانیم.

وی تاکید کرد: پرونده خرید تعدادی تجهیزات از لوفت هانزا به سال ٢٠١٧ برمی‌گردد و الان به دلیل شرایط تحریمی خریدهای مستقیم به صورت محدود انجام می‌شود.

فرزادی‌پور درباره تعیین تکلیف وام خرید هواپیمای برجامی از بانک صنعت و معدن اظهار داشت: وام خرید هواپیماهای ATR برجامی را نمی‌توانیم پس بدهیم و اساسا قابل پرداخت نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارزش این وام به ٢٠ هزار میلیارد تومان است و از این جهت قابل پرداخت نیست که زمانی شرکت هما این وام را با دلار ٣ هزار تومانی دریافت کرده اما الان باید با دلار ۴٢ هزار تومانی پرداخت کند و هرگز امکان پرداخت آن را نداریم.

مدیرعامل هما گفته است که البته در این مدت تمام بدهی‌ها به شرکت فرودگاه‌ها را پرداخت کردیم و امروز به فرودگاه‌ها بدهکار نیستیم.

وی با بیان این‌که تعدادی موتور هواپیما در کشور اندونزی داشتیم که پرداختی های صورت گرفته موتورهای F۱۰۰ را به داخل ایران منتقل کردیم، اظهار کرد: برای بازگشت هر هواپیمایی زمینگیر شده ای تی آر به چرخه پروازی نیازمند ۱.۵ میلیون دلار است.

فرزادی پور با اشاره به این‌که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای خرید هواپیماهای ATR بدهکار هستیم، افزود: یکی از مشکلات این بدهی آن است که دلاری تسهیلات را دریافت کرده ایم که امروز با نرخ دلار امکان پرداخت وجود ندارد.

مدیر عامل هما درباره چک و بررسی سلامت کارکنان هما و آیا خلبانی به دلیل پرونده پزشکی روانی رد شده‌است اظهار داشت: نیروی انسانی و خلبان‌ها هم اگر مشکل روحی داشته باشند، رد می‌شوند. سخت‌گیرانه ترین شرایط را برای رعایت کردن استاندارها در نظر گرفته‌ایم و اگر احساس خطیر داشته باشیم موضوع را دنبال می‌کنیم.

فرزادی‌پور در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که آیا پرداخت‌ها برای خرید قطعات و سایر خدمات به صورت انتقال چمدانی پول انجام می‌شود، گفت: هنوز هم برای برخی از موارد پرداخت‌ها با جابه‌جایی چمدانی ارز انجام می‌شود اما این آخرین راه ما برای پرداخت هزینه‌ها است.

وی با اشاره به این که سالانه حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه حمل و نقل ایران ایر بوده است، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته با خرید خودرو طی سه سال سرمایه گذاری صورت گرفته باز می گردد. بر این اساس در حال خرید ۵۰ دستگاه خودرو تیگو ۸ به قیمت هر کدام حدود ۲.۶ میلیارد تومان از بازار آزاد هستیم. تا پایان سال ۲۵ دستگاه و اوایل سال آینده ۲۵ دستگاه دیگر تحویل ایران ایر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا