برگزاری رویداد ملی مهر آب در تبریز

ریال نیوز : رویداد ملی مهر آب همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب با همکاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و انجمن روابط عمومی ایران برگزار شد.

به گزارش ریال نیوز ، رویداد ملی مهر آب همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب با همکاری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی و انجمن روابط عمومی ایران/ نمایندگی آذربایجان شرقی صبح روز شنبه. دهم تیر ماه در سالن کنفرانس این شرکت برگزار شد.

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی با اشاره به سابقه ۲۵ تا ۳۰ ساله مشارکت در این استان در بحث آب، اظهار کرد: بیشتر پروژه های عمرانی استان در این بخش چه در زمینه تامین هزینه، بهره برداری و نگهداری با مشارکت مردم اجرا شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: در بخش آب های زیرزمینی استان نیز مدیریت مشارکتی اجرا شده به طوری که حدود ۷۰ درصد از مدیریت آب های زیرزمینی در دشت مرند در اختیار سازمان های مردم نهاد و مردم این منطقه است.

غفارزاده، با بیان این‌که عمده مصرف آب استان در بخش کشاورزی است، ادامه داد: شرکت های مردم نهاد و تعاونی های آب بران با افزایش توانمندی های خود از تاسیسات آبرسانی این شرکت در عرصه های کشاورزی استفاده می کنند.

وی با اشاره به این‌که حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار شبکه پایاب سدهای کشور است، اعلام کرد: حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار از این شبکه در آذربایجان شرقی قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: با وجود این‌که سدها اجرا شده است ولی در اجرای شبکه پایاب این سدها دچار عقب ماندگی هستیم در حالی که هر روز از عمر مفید سدها کاسته می شود.

غفارزاده، با بیان این‌که برای اجرای هر هکتار پایاب سد نیاز به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه است، افزود: بودجه این شرکت در شبکه های پایاب استان جوابگو نبوده و این شرکت در نهایت سالانه می تواند یک هزار هکتار پایاب اجرا کند.

وی با تاکید بر استفاده از مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت های آب بران برای اجرای شبکه های پایاب سدها، اظهار کرد: در صورت عدم مشارکت سرمایه گذاران، اجرای حدود ۳۵ هزار هکتار پایاب موجود ۳۵ سال طول می کشد.

وی با تاکید بر استفاده از مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت های آب بران برای اجرای شبکه های پایاب سدها، اظهار کرد: در صورت عدم مشارکت سرمایه گذاران، اجرای حدود ۳۵ هزار هکتار پایاب موجود ۳۵ سال طول می کشد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به تجربه موفق مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی با کشاورزان و آب منطقه ای برای ایجاد زیرساخت های آبیاری تحت فشار، گفت: در اجرای این طرح، زمین کشاورز به مدت چهار تا پنج سال در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد و سرمایه گذار طی این مدت علاوه بر پرداخت اجاره کشت گندم دیم به کشاورز، بعد از اتمام مدت قرارداد زمین کشاورزی آباد مجهز به زیرساخت های آبیاری تحت فشار تحویل کشاورز می دهد.

غفارزاده، با بیان این که در اجرای این طرح مشارکتی، دولت نیز بر انجام قرارداد و اجرای درست طرح نظارت می کند، ادامه داد: سرمایه گذار در سال اول اجرای این قرارداد اقدام به اجرای زیرساخت های آبیاری تحت فشار کرده، در سال دوم کل هزینه سرمایه گذاری را و در سال های بعد سود سرمایه گذاری را کسب می کند.

وی یادآور شد: در سال گذشته این طرح در سطح پنج هزار هکتار در استان اجرا و به عنوان طرح موفق ملی مصوب شد و قرار است در سطح ۵۰۰ هزار هکتار در سطح کشور اجرا شود.

خسرو رفیعی، رییس انجمن روابط عمومی ایران، ارزش اقتصادی آب، نقش صنعت در تولید ابزارآلات کاهنده مصرف آب، بهره مندی از ظرفیت ادیان و مذاهب مختلف برای حفاظت و حراست از آب را در سخنان خود یادآور شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا