خبرهای تازه از برخورد با روانشناس نماها

ریال نیوز : رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اشاره به جزئیات فعالیت روان شناس نماها و مقابله با آنها،گفت:در کنکو رانت کنکوری قوی تر بوده و رانت کنکوری ها به جایی وصل هستند که زور آموزش و پرورش نیز به آنها نمی رسد.

به گزارش ریال نیوز ،محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در نشست خبری با اشاره به جایگاه قانونی و رسمی این سازمان،گفت: کشورهای مختلف قوانین سختگیرانه ای برای ارائه خدمات روان شناسی وجود دارد و مجلس شورای اسلامی ساماندهی صنوف را انجام داد و قانون تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره را تصویب کرد.

وی افزود : روان شناس کسی است که باید حداقل فوق لیسانس در یکی از شاخه های زون شناسی داشته باشد و مدرکش به تایید وزارت علوم رسیده باشد و صلاحیت لازم را با گذراندن دوره در این سازمان دریافت کند و باید فرد حتی با داشتن مدرک نیز مجوز لازم را از این سازمان برای فعالیت داشته باشد.

حاتمی تاکید کرد:تنها مرجع نظارت بر فعالیت روان شناسان بر عهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است و هیچ نهادی نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با بیان اینکه افرادی هستند که بدون هیچگونه مدرک روان شناسی به خدمات می پردازند مانند،انرژی درمانی،عرفان های نوظهور و کوچینگ.

حاتمی با اشاره به این که برخی مجوز مراکز را از برخی مراجع و سازمانها گرفته اند،افزود:این افراد متخلف دانش لازم را ندارند و برخی نیز عضو سازمان هست اما مجوز فعالیت ندارند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره تصریح کرد:برخی از افراد اعلام شده نیز عذر خواهی کردند و برخی نیز صفحات مجازی خود را تغییر دادند.

وی گفت:رسانه ها از حرکت مورد تایید مردم در خصوص معرفی روان شناس نماها حمایت کنند.از رسانه ملی می خواهیم مطالب بیشتری در خصوص نیازهای مردم در زمینه روان شناسی پخش کنند؛ضمن اینکه از قوه قضاییه می خواهم اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی گفت:از دولت و رئیس جمهور می خواهم قانون بیمه پایه را  انجام دهند،چراکه مردم در شرایط بحران قرار دارند و نیازمند خدمات روان شناسی هستند.

وی با بیان این که ۱۰۰ صفحه اینستاگرامی روان شناس نماها ۳۵ میلیون فالوور داشتند،افزود:از نهادهای دولتی می خواهیم به موضوع خدمات روانشناسی تخصصی نگاه کنند و به هر فردی مجوز ندهند.

حاتمی ابراز کرد:افرادی هستند که در خصوص معرفی افراد فاقد صلاحیت تهدیدهایی داشتند و می گوییم این خواسته مردمی و جریان فراگیر است.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در پاسخ به این پرسش فارس مبنی بر فعالیت برخی افراد مشهور و ادعای دارای مدرک بودن از خارج کشور داشتن را دارند،گفت:داشتن مدرک دانشگاهی با گذراندن دوره و کارگاه فرق می کند و باید اعتبار بخشی شود و در بوردهای تخصصی قبول شوند.

وی گفت :دکتر هلاکویی عذر خواهی کردند و اعلام کرد که دکترای اقتصاد و جامعه شناسی دارم و روان شناس نیستم 

حاتمی با بیان این که دکتر انوشه نیز به طور کلی هیچگونه پرونده و مدرکی در سازمان نظام روانشناسی  ندارد و حتی به سازمان تعهد داده اند تا فعالیت نکند اما در حوزه روانشناسی فعالیت کرده است.

وی با بیان این که اگر افراد مدعی مدرکی دارند ارائه کند،ابراز کرد:این افراد تاکنون هیچ مدرکی دریافت نکرده ایم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با تاکید بر اینکه ما چیزی به نام روان شناسی اسلامی نداریم،گفت: باید در بستر فرهنگ اسلامی کشور ارائه خدمات شود.

حاتمی با اشاره به فعالیت برخی افراد در قالب خدمات روان شناسی و کنکور،گفت:در کنکوررانت کنکوری قوی تر است و رانت کنکوری ها به جایی وصل هستند و آموزش و پرورش نیز گفته زورمان به آنها نمی رسد.

وی تاکید کرد:مطالب آقای هلاکویی غیر علمی است و اسامی که معرفی کردیم غیر روان شناس هستند و مدرک علمی نداشتند.

حاتمی با بیان این که اگر فردی از این افراد مدرکی دارند ارائه کند،گفت:تاکنون هیچ مدرکی ارائه نشده است؛ضمن اینکه انوشه نیز هیچ مدرکی در نظام روان شناسی ندارد و حتی تعهد داده فعالیت نکند اما فعالیت کرده است.

محمد باقر حبی،معاون انتظامی سازمان نظام روان شناسی در نشست خبری با اشاره  به وظیفه این سازمان در ارائه خدمات روانشناسی و دفاع از حقوق صنفی روان شناسان،گفت: رکن چهارم سازمان دفاع و صیانت از مرزهای حرفه ای و پیشگیری از تخلفات و عدول از اخلاق حرفه ای است‌.

وی با اشاره به مرزهای حرفه ای روانشناسان،افزود:یکسری مرزهای داریم که قوانین جاری کشور عدول از آنها را جرم می داند و باید از صیانت های حرفه ای ،قانونی ،فرهنگی و صیانت های دینی حفاظت کنیم.

معاون انتظامی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیان داشت: وقتی مرزهای اعلامی را یک روان شناس داشته باشد گواهینامه حرفه ای می دهند و اگر عدول کند بر اساس ماده ۱۹ قانون سازمان شانل محدودیت هایی می شود.

حبی متذکر شد:ما جزو معدود سازمان هایی هستیم که پرونده هایی را با صدها ساعت مورد برسی قرار می گیرد و بسیار تخصصی انجام می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت های غیر مجاز روانشناسی،ابراز کرد:این افرلد مرزهای تخصصی را رعایت نکرده و بدون مجوز وارد شدن یک نوع جرم است و از نظر فرهنگی و اعتقادی آسیب های وارد می کند.

معاون انتظامی سازمان نظام روانشناسی با اشاره به بررسی مدارک افراد در کمیته های تخصصی،افزود: وقتی کسی نمی خواهد وارد این چارچوب شود و بر اساس ظن خود عمل کند با آن برخورد می شود و افراد فاقد صلاحیت حرفه ای دوست ندارند در یک چارچوبی فعالیت کنند.

حبی با بیان این که صلاحیت حرفه ای افراد دارای شرایط کار نیز مورد رصد قرار می گیرد،تصریح کرد:باید در چارچوب قانونی فعالیت داشته باشیم و همه دنیا این ضابطه را دارند که باید مطابق با قانون آن جامعه فعالیت داشته باشیم.

وی ادامه داد:اکثر تخلفات در حیطه های خارج از قوانین ما فعالیت داشته و اتفاق افتاده است.باید روان شناس آسیب شناسی روانی و تکنیک ها و خط قرمز های درمان را بداند.

حبی با بیان این که قریب ۷ هزار نفر و سایت را بررسی کرده ایم،گفت:دهها کارشناس پیگری حقوقی انجام دادند و برخی با توصیه های ما عصو شدند اما برخی نخواستند وارد صلاحیت های حرفه ای ما شوند و در دو سه سال اخیر این موارد را به صورت شبانه روزی کار کردند تا اسامی روان شناس نما به درسی اعلام شود و بقیه اسامی نیز به مرور اعلام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + سه =

دکمه بازگشت به بالا