هشدار درباره تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی

ریال نیوز : یک کارآفرین نمونه از تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی به دلیل نبود حمایت های دولت خبر داد .

به گزارش ریال نیوز ، بهمن کاکاوند با بیان این‌که اکثر کارگاه‌های طلاسازی فعال در حال حاضر مجوز ندارند و فقط نشان T استاندارد را برای شناسایی تولیدات شان دارند افزود : بسیاری از کارگاه های تولیدی طلا فاقد جواز بوده و اکثراً در خانه و بصورت غیر مجاز تولید می‌کنند.

به گفته وی اخیراً دولت قصد دارد این کارگاه‌ها را در یک جا تجمیع و کدشناسایی به آنها بدهد.

کاکاوند درباره سختی‌ها و مشکلات زمان کرونا اظهارداشت : به دلیل شرایط دوران کرونا خیلی از کارگاه‌ها مخصوصاً کارگاه های طلاسازی تعطیل شدند. به دلیل این که طلا از محصولات ضروری و اولیه جامعه نیست و مردم در آن سال ها درگیر مسائل ضروری و خوراکشان بودند و حتی برای خرید مایحتاج اولیه نیز به سختی بیرون می‌رفتند چه رسد به خرید طلا و به این دلیل بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل و ورشکست شدند. در صورتی که ما از معدود کارگاه‌هایی بودیم که توانستیم  با ۱۴ نیروی کار ادامه دهیم و با این‌که دوران کرونایی برای ما خیلی سخت بود به موقع بیمه و مزایای کارگران پرداخت شد.

وی ادامه داد : در همین زمان دولت بر خلاف وعده هایش در مورد کارگاه‌هایی که تعطیل نکردند و اشتغال کارگرهایشان را حفظ کردند هیچ وامی به ما نداد. ولی به هر صورتی بود این شرایط سخت را  گذراندیم.

کاکاوند با بیان این‌که شهروندان در هنگام خرید طلا باید حتماً فاکتور بگیرند گفت : مارک و نشان  سازنده طلا بر روی طلا باید حک شده باشد و علامت استاندارد سازنده طلا که به شکل حرف T  و عدد است بر روی طلا نقش بسته باشد و اخیراً عدد ۷۵۰ بر روی طلا دیگر کمرنگ‌ و بی اهمیت شده است. به طور مثال بر روی محصولات ما حرف T و عدد ۱۴۳۳ حک می شود که خریداران باید به این عدد نقش شده بر روی طلا توجه و دقت کنند و اگر طلای خریداری شده در آینده مشکل و موردی داشت با  آن کد می‌توان از طریق اداره استاندارد پیگیری کرد.

این کارآفرین نمونه همچنین خواستار حمایت دولت از کارگاه های طلاسازی شد و تصریح کرد : در این اوضاع رکود تورمی پرداخت حقوق و مزایای سر وقت ۱۴ کارگر بسیار دشوار است. پرداخت حقوق ماهیانه ۱۰ میلیونی و هزینه ناهار، آن هم در این بازار کساد که مردم به دلیل گرانی؛ بیشتر به خرید طلای کارکرده و دست دوم رو آورده اند، حمایت بیشتر دولت را می‌طلبد. به طور مثال در زمینه بیمه اگر یک روز حق بیمه کارگران دیرتر پرداخت شود، توسط سازمان تامین اجتماعی جریمه می‌شویم که این موضوع دردسرآفرین می شود و تامین ماهیانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای پرداخت حقوق و حق بیمه کارگران آن هم با این بازار کساد بسیار دشوار شده است.

کاکاوند با بیان این‌که اداره دارایی به این وضعیت ما هیچ توجهی نمی‌کند افزود : فقط خواستشان این است که شما باید فلان مبلغ را به عنوان مالیات بدهید ولی نمی‌دانند تولید کننده چقدر هزینه می‌کند و هزینه های تولید در حال حاضر بسیار بالاست.. تولید کننده طلا مانند فروشنده طلا نیست که طلا را از این دست گرفته و به دیگری بفروشد و سود خودش را بر‌دارد. بلکه برای تولید کننده طلا هزینه‌های تولید دائمی در حال افزایش است در حالی که اجرت تولید که سود تولید کننده را شامل می‌شود، ثابت است.

این تولید کننده طلا می گوید :  به کارگاه های تولید طلا به دلیل این‌که می گویند تحت عنوان زیورآلات است وامی تعلق نمی گیرد و حمایت نکردن دولت منجر به این می‌شود که کارگاه های طلاسازی بتدریج پس رفت کنند و تعدیل نیرو داشته و در نهایت تعطیل ‌شوند.

گفتنی است ؛ سال ۷۰ آقای بهمن کاکاوند سال ۷۰ و در سن ۱۵ سالگی در منطقه بازار چهارراه گلوبندک در یک کارگاه طلاسازی مشغول به کار می شود. کاکاوند که متولد ۱۳۵۴است پس از ۱۵ سال کارگری و کسب تجربه،  مغازه ای اجاره می کند و برای خودش مستقل می شود. نقش کارفرمایی اش را با دو کارگر شروع می کند و کم کم مجموعه به چهار و بیشتر گسترش پیدا می کند و اکنون در مجموعه اش ۱۴ کارگر مشغول به کار هستند.

رشته اصلی کاکاوند در این صنعت ریخته کاری بوده ولی حدود چهار سالی است که به دلیل به صرفه نبودن ریخته کاری و گرانی طلا و کم شدن قدرت خرید مردم به لیزر رو آورده است. با لیزرکارهای سبک ۲۰۰ الی ۳۰۰ سوتی و یا زیر گرم تولید می کند. در صورتی که همه کارهای ریخته  بالای یک گرم است و مردم قدرت خرید ندارند و در حال حاضر با دستگاه لیزر مصنوعات طلا در اشکال بسیار بدیع و زیبا و سبک تولید می کند.
منبع : ارز سهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − ده =

دکمه بازگشت به بالا