۵۵۰ هزار بازدید میدانی تعزیرات از اصناف

ریال نیوز : رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از ۵۵۰ هزار بازدید میدانی از مراکز توزیعی در طول دو سال گذشته خبر داد .

به گزارش ریال نیوز ، احمد اصانلو ، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور شامگاه امشب با حضور در یک برنامه تلویزیونی درخصوص تحول در سازمان تعزیرات حکومتی و راهبردهای هشتگانه گفت: برای اینکه میزان پیشرفت این حوزه تبیین شود باید ابتدا چالش‌های موجود بررسی شود.

وی ادامه داد: ابتدا باید شرح وظایف سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار گیرد. واقعیت امر این است که برخلاف تصور عموم مردم سازمان تعزیرات حکومتی علیرغم آغاز تاسیسش که اختیارات خوبی داشته بعد از دهه هفتاد و از اوایل دهه هشتاد با وضع قوانین و مقررات ثانویه اختیاراتش کم شده و به یک مرجع صرفاً رسیدگی کننده به تخلفات خرد و بی ارزش تبدیل شده است.

اصانلو گفت: روزی که این سازمان را تحویل گرفتیم مواجه بودیم با سازمانی که صرفاً مرجع رسیدگی کننده به تخلفات حوزه بازار بود و به تخلفات زیر ۳۷۰ هزار تومان می‌توانست رسیدگی کنند و عملاً شعب ما توانایی رسیدگی به تخلفات بیشتر را نداشتند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور تصریح کرد: نتیجه این شده بود که سازمان منحصر به یک سری پرونده‌های مربوط به اتاق اصناف و سازمان حمایت بود. با آن وضعیت نمی‌توانستیم ایفای نقش درستی داشته باشیم و آنگونه که مردم توقع دارند انجام وظیفه کنیم.

وی افزود: به سراغ اصلاح آئین نامه سازمان رفته و سپس به دنبال اصلاح قوانین رفتیم. البته اصلاح قوانین زمان بر بود و به دنبال گرفتن اختیارات از سران قوا رفتیم تا محدودیت‌ها در رسیدگی‌ها از بین برود و رؤسای شعب بتوانند با حضور میدانی هم بتوانند مجازات اعمال کنند.

اصانلو گفت: براساس همان مصوبه سران قوا تصویب و به اجرا درآمد و این مانع بر سر راه فعالیت سازمان تعزیرات حکومتی برداشته شد. البته هنوز هم به لحاظ وظایف قانونی صرفاً رسیدگی کننده به تخلفات هستیم و نمی‌توانیم نظارت درستی بر بازار داشته باشیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: اگر می‌خواستیم براساس رویکرد گذشته عمل کنیم نباید به سراغ گرفتن اختیارات بیشتر می‌رفتیم. باید خودمان را متمرکز بر رسیدگی به پرونده‌ها می‌کردیم اما ما نگاه‌مان حمایت از مصرف کنندگان بود و این رویکرد را جایگزین رویکرد سابق آن کردیم.

وی ادامه داد: در آن زمان حتی سامانه ۱۳۵ هم کارایی نداشت و گزارش‌ها را می‌گرفت و به سامانه ۱۲۴ ارائه می‌کرد. خود ما در سازمان اگر می‌خواستیم گزارش ارائه شده به سامانه ۱۲۴ را هم پیگیری کنیم موفق نمی‌شدیم.

اصانلو تصریح کرد: ما در همین دو ساله ۵۵۰ هزار فقره گشت و بازرسی از اصناف و مراکز توزیع عمده داشته ایم. خروجی همین راهبرد تشکیل شعب ملی شد. ما پیش از این شعب ملی نداشتیم. مثلاً ما در گذشته اگر احتکار ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی را کشف می‌کردیم نمی‌توانستیم رسیدگی کنیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ایده قرارگاه شعب ملی این بود که بتوانیم بر واحدهای تولیدی و توزیعی عمده نظارت کنیم. به لحاظ قوانین ده سال قبل اساساً دولتمردان فقط نظارت بر بازار را منحصر کرده بود بر خرده فروشان در صورتی که باید نظارت بر بازار یک نظارتی فراتر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا