توضیحات رئیس گمرک درباره ترخیص قطره چکانی خودرو

ریال نیوز : رئیس کل گمرک ایران درباره موضوع فساد گوشت در گمرکات شفاف‌سازی کرد .

به گزارش ریال نیوز ، محمد رضوانی‌فر در نشست خبری عواملی که باعث ایستایی کالا در گمرک می‌شوند را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: بخشی از ایستایی کالا به دوره قبل از اظهار کالا مربوط می‌شود یعنی کالا وارد کشور شده اما به گمرک اظهار نشده و علمیات گمرکی زمانی انجام می‌شود که اسناد در اختیار تاجر باشد و زمانی کالا اظهار می‌شود که تاجر سند مالکیتی دارد و وقتی اظهار نمی‌شود یعنی اسناد ندارند و هنوز ثبت سفارش انجام نشده یا تاریخ ثبت سفارش آن گذشته است. بنابراین امکان انجام امور گمرکی نیست.

وی ادامه داد: عامل دوم ماندگاری کالا به دوره بعد از اظهار کالا مربوط می‌شود. در این مرحله علمیات گمرکی آغاز می‌شود و از دستگاه‌های مربوطه باید استعلامات انجام شود. در این مرحله با قفل سیستمی مواجه هستیم اما زمان بندی آن و زمان اعلام پاسخگویی به استعلامات به صورت شفاف مشخص است، قانون اشاره کرده که تمام استعلامات در سقف ٧ روزه باید اعلام شود اما سازمان استاندارد، غذا و دارو متوسط در ١٠ روز پاسخ می‌دهند و سازمانی مانند حفظ نباتات کمتر از ۵ روز پاسخ استعلامات را می‌داد، به طور قطع گمرک اجازه ندارد بدون این مجوزها کالایی را ترخیص کند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بخشی دیگر از ماندگاری به مدت زمان صدور کد ساتا مرتبط می‌شود و تعیین تکلیف تخصیص ارز زمانبر است.

رضوانی‌فر گفت: عامل سوم به دوره بعد از صدور ترخیص کالا برمی‌گردد که هر چند ترخیص تایید شده اما برخی از تجار بار خود را در گمرک نگه می‌دارند. در واقع این عوامل باعث ماندگاری کالا می‌شوند وگرنه متوسط انجام رویه گمرکی به یک روز هم نمی‌رسد.

رئیس کل گمرک درباره ترخیص قطره‌چکانی خودرو از گمرک گفت: ترخیص خودرو هم مشمول این عوامل ذکر شده موثر در ایستایی کالا در گمرکات می‌شوند، از ابتدای سال ١۶٢١ دستگاه خودرو اظهار شده که ۶٩٣ دستگاه از آن ترخیص شده‌است. باید توجه داشت که ماندگاری کالا در گمرک نه تنها نفعی برای این سازمان ندارند بلکه به درآمد آن هم آسیب می‌زند به طوریکه که در بودجه امسال گمرک ۴٠ هزار میلیارد تومان درآمد از محل حقوق ورودی خودرو پیش بینی شده است که از این تعداد خودرو ترخیص نشود، درآمدها محقق نخواهد شد. درباره خودرو دست دوم قانون ابلاغ شده و وزارت صمت دو ماه فرصت داشته که آیین نامه اجرایی آن را تدوین کند که فرصت چند روزه آن باقی مانده است .

وی ادامه داد: تا روز بیستم ماه جاری ۵٩ هزار میلیارد تومان واریزی به خزانه داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ٢٠ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید براین که واژه رسوب کالا واژه درستی نیست، اظهار داشت: سال گذشته ١٢٢ میلیون تن کالا صادر و ٣٨ میلیون تن کالا وارد شده، بنابراین چندین میلیون تن کالا را جابه‌جاجا کردیم و در این شرایط ماندگاری چند هزار تن کالا رسوب محسوب کاملا عادی و نام آن ذخیره استراتژیک است و نه رسوب کالا.

وی درباره ایستایی کالاهای اساسی در گمرک گفت: تا دیشب موجودی کالا در داخل محوطه گمرکات، پای اسکله و کشتی باقیمانده در لنگرگاه که تعداد آن در حال حاضر ٢۵ فروند است کمتر از ۵ میلیون تن بوده که ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار تن کالا در محوطه و یک میلیون و ٢٠٠ هزار تن آن در کشتی لنگرگاه است.

رضوانی‌فر درباره موضوع فساد گوشت در گمرکات ادامه داد: در ۴ ماه امسال ٧ میلیون و ۴٠٠ هزار تن کالای اساسی ترخیص شده که از این میزان تنها ٢٠٠ تن گوشت ماندگاری داشته است و ماندگاری آن هم به عوامل دیگری خارج از گمرک ارتباط داشت.

رییس کل گمرک ایران با بیان این‌که ٧٠ درصد تجارت کشور با ۵ کشور هند، چین، امارات، ترکیه و عراق انجام می‌شود، اظهار داشت: با این کشورها توافقنامه‌های متعددی برای تسهیل تجارت داریم، همچنین میزان تجارت ایران با اوراسیا دو برابر شده است و با اوراسیا درباره تعرفه‌ها توافق کردیم و با کشور روسیه هم تعاملات خوبی داشتیم اما بخشی از مذاکرات با روسیه درباره ترانزیت ایران با آذربایجان است چراکه بخشی از کالاهایی که از مسیر ایران به آذربایجان می‌رود مقصد نهایی آنها روسیه‌ است.

وی درباره میزان واردات برنج گفت: دو سال گذشته ١.٢ میلیارد دلار و یک سال گذشته ٧٢٣ میلیون دلار برنج وارد کشور شد و ۴ ماهه امسال در پیک دوران واردات ۵٠٩ هزار تن برنج وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٣١ درصد کاهش پیدا کرده‌است و از شب ٣١ تیرماه تا آبان ماه با هدف حمایت از تولید داخل امکان ترخیص برنج وجود ندارد و استثنائا سال گذشته با هدف تنظیم بازار این محدودیت برداشته شد و با همین قانون در حال حاضر ۶۵ هزار تن برنج در گمرکات باقی مانده که تا آبان ماه امکان ترخیص تنها وجود ندارد و در این شرایط باید توجه داشت که هند هم صادرات برنج را ممنوع کرده است.

معاون وزیر اقتصاد درباره این‌که آیا در سال جاری واردات بنزین داشته‌ایم، گفت: در ۴ ماهه اول امسال هیچ واردات بنزین نداشته‌ایم و صادرات بنزین هم ممنوع است اما تا مرداد ماه امسال ٢٨ هزار تن بوده‌است .

وی با انتقاد از تعدد بخشنامه‌های موثر در حوزه تجارت اظهار داشت: ۴٢١ بخشنامه موثر در تجارت صادر شده یعنی روزانه بیش از یک بخشنامه صادر شده‌است و این آسیب جدی به تجارت وارد می‌کند.

رضوانی‌فر با بیان این‌که گمرک به محل دعوای سایر دستگاه‌ها با صاحب بار و واردکننده کالا شده‌است، گفت: در حال حاضر هر دستگاهی مشکلی با صاحب کالا دارد در گمرک با صاحب بار و کالا مواجه می‌شود یعنی اگر صاحب باری مالیات ندهد در گمرک با آن برخورد می‌شود و همین عامل ایستایی کالا خواهد شد و در حال حاضر ٧٠٠ پرونده در این باره وجود دارد که بار این افراد به دلیل پرونده قضایی در گمرکات متوقف مانده ‌اند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: همچنین سود بازرگانی بخش دارو صفر با حداکثر ٢ درصد است و علاوه بر آن ارزش افزوده این بخش صفر شده است و با دستور شورای عالی امنیت ملی شرکت‌های دارویی مجاز هستند که با حداقل اسناد دارو را ترخیص کنند و حمل یکسره دارو را به اجرا می‌رسانیم و انبار اختصاصی برای دارو در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان این‌که مدت میانگین ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از زمان اظهار تا ترخیص کمتر از یک هفته است و در صورت انجام تمام مراحل امکان ترخیص یکسره هم وجود دارد، گفت: همین الان ٧٢ مورد در بخش دارو و ١۶۵ مورد در بخش تجهیزات دارویی و پزشکی با ارز ١۵٠٠ میلیارد تومان اظهار شده اما صاحب کالا آن را ترخیص نمی‌کند، این عدم ترخیص چند علت دارد اعم از اینکه در حال چانه‌زنی برای قیمت، چانه‌زنی با شرکت‌های پخش، کمبود نقدینگی صاحب بار که این موضوعات ارتباطی با گمرک ندارد .

رئیس کل گمرک درباره واردات موبایل به کشور گفت: سال گذشته ١٣ میلیون و ٧۶٣ هزار گوشی به صورت تجاری و ۵۶٣ هزار گوشی با رویه مسافری وارد کشور شده است و امسال تا خرداد ماه ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار گوشی با رویه تجاری و مسافری وارد شده است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان این‌که تراز تجاری کشور با احتساب صادرات نفت مثبت است، گفت: میزان صادرات در ۴ ماهه اول امسال ١۵.٩ میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی ٢٩ درصد و از لحاظ ارزش ٨ درصد کاهش داشت که علت این کاهش، افت قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی بوده‌است. میزان واردات هم ١٩.۵ میلیارد دلار بوده که از لحاظ ارزش ١١ درصد و از لحاظ وزنی ۶ درصد رشد داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا