برنامه‌های ایران در عراق فقط با بخش خصوصی محقق می‌شود

ریال نیوز : دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت : در حال حاضر تجارت ایران با عراق یک طرفه است و عراقی ها هم باید از تجارت با ما نفع ببرند.

به گزارش ریال نیوز، بهمن عشقی در نشست شورای سیاستگذاری همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق که هم اکنون در اتاق بازرگانی تهران در حال برگزاری است عراق را دژ امنیتی و ژئوپولیتیک ایران دانست و افزود : عراق به سه تکه شمال که امروز اقلیم کردستان است ، عراق مرکزی که همان بین النهرین است و اولین دولت متمرکز جهانی است و حاصل خیز و هم تاریخی و جنوب عراق تقسیم می شود که برنامه های ایران باید سگانه برای این مناطق مجزا باشد .

وی با بیان این که فقط بخش های خصوصی می توانند برنامه های ایران را در عراق محقق کنند و نه بخش دولتی اظهارداشت : امروز موضوع برق عراق یک معضل امنیتی و حیاتی شده که ما می توانیم برای این موضوع مهم فکر انتفاعی بکنیم و تامین برق عراق باید ضمانت امنیتی ما شود.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با بیان این که مشکلات کشورها حل نمی شود مگر با کمربند اقتصادی افزود : در حال حاضر تجارت ایران با عراق یک طرفه است و عراقی ها هم باید از تجارت با ما نفع ببرند .

وی با اشاره به این که شعارها برای توسعه روابط اقتصادی با عراق باید به سندهای اجرایی تبدیل شود گفت : جنوب عراق یک هویت دوگانه دارد و براساس تاریخ وابستگی ما به بصره کمتر از خرمشهر نیست .

عشقی با بیان این که اتاق تهران می تواند پژواک صدای بخش خصوصی را بعنوان صدای فاخر به اصحاب قدرت ، حاکمیت و دولت در کشور برساند افزود : عراق یکی از مهمترین کشورها است و ما باید اقتصاد ممزوج با آنها داشته باشیم .

به گفته عشقی هیچ دلیلی ندارد که مجدد بین ایران و عراق جنگ بشود لذا باید از طریق اقتصاد آنچنان بهم تنیده شویم که این احتمالات را ازبین ببریم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + ده =

دکمه بازگشت به بالا