تداوم نگرانی ها درباره سرنوشت وزارت رفاه

ریال نیوز : بعد از عدم کسب رای اعتماد «محمدهادی زاهدی‌وفا» وزیر پیشنهادی دولت به مجلس برای جانشینی عبدالملکی، گمانه‌زنی‌ها از انتخاب معاون اجرایی فعلی رئیس‌جمهور به‌عنوان گزینه بعدی این وزاتخانه مطرح شده؛ انتخابی که نگرانی‌های بسیاری را به‌همراه داشته است.

به گزارش ریال نیوز ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم بعد از استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزیر سابق همچنان با سرپرستی محمدهادی زاهدی‌وفا مدیریت می‌شود. هرچند در این چندماه اخیر زاهدی‌وفا توانست بعد از عبدالملکی شرایط این وزارت خانه را بهبود ببخشد اما نمایندگان مجلس او را به عنوان وزیر کار قبول نکردند و در نتیجه دولت باید در مدت زمان کوتاهی وزیر پیشنهادی خود را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کند.

در چند روز گذشته خبرهایی درباره معرفی نفراتی چون «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم و عضو هیات رئیسه مجلس، «صولت مرتضوی» معاون اجرایی رئیس‌جمهور، «اسدالله عباسی» استاندار گیلان، «مهرداد بذرپاش» رئیس دیوان محاسبات، «محمد عباسی» معاون امور اجتماعی وزارت کشور به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده است. در بین این گزینه‌ها، احتمال معرفی «صولت مرتضوی» به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای این وزارتخانه به گوش می‌رسد؛ خبری که توسط شهباز حسن‌پور، نماینده مجلس مطرح شده است.
این خبر نگرانی‌ها برای آینده این وزاتخانه را افزایش داده است، زیرا مرتضوی نسبت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچگونه شناختی مناسبی ندارد و کارشناسان معتقدند او باتوجه به سوابقی که در سال‌های اخیر کسب کرده، می‌تواند در بخش وزارت کشور خدمات بهتری را ارائه دهد اما در بخش وزارت کار قطعا با چالش‌های بسیاری همراه خواهد شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر اینکه یک ارگان اقتصادی محسوب می‌شود، در بخش اجتماعی جامعه هم بی‌تاثیر نیست؛ پس قطعا حضور فردی که آشنایی کاملی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارد، نمی‌تواند مشکلات این روزهای وزارتخانه را برطرف کند.

برپایه این گزارش، از یکسو مشکلاتی که امروز در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و دولت سیزدهم هم در تلاش است تا آنها را برطرف کند، قطعا باید توسط مدیری رفع شود که 100 درصد نسبت به امور وزارت مربوطه آگاهی کامل و تجربه کافی داشته باشد. از سوی دیگر هم، صولت مرتضوی نسبت به صندوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هیچگونه تجربه و تخصصی لازم را ندارد و نمی‌تواند مشکلات این حوزه کمرنگ کند؛ در نتیجه مشکلات اجتماعی به‌دلیل عدم تخصص و آگاهی کافی به مشکلات اقتصادی این وزارتخانه هم اضافه می‌شود.

قطعا نمایندگان مجلس هم باید نسبت به این موضوع با آگاهی گام بردارند و فردی را برای این وزارتخانه انتخاب کنند تا بازگشت به عقب نباشد و دوران رو به‌رکود این وزاتخانه مهم در زمان وزارت شریعتمداری در دولت روحانی، در دولت سیزدهم تکرار نشود.

برخی از تحلیلگران نیز معتقدند رئیس جمهور باید فردی که از تخصص و دانش کافی نسبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار است، را به‌عنوان گزینه پیشنهادی بعدی تصدی این وزارتخانه که از وزارتخانه‌های مهم دولت است، به مجلس معرفی کند.

در این بین اما معرفی فردی همانند مرتضوی که فقط در بخش ستاد انتخاباتی، شهرداری مشهد، ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و معاون سیاسی وزارت کشور سابقه دارد؛ قطعا نمی‌تواند در بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهداف دولت را دنبال کند و تا نسبت به امور وزارتخانه به تخصص و آگاهی لازم برسد، این وزارتخانه با مشکلات بیشتر و جدیدتری روبرو خواهد شد.

انتظارات از دولت سیزدهم بسیار است و وزارتخانه‌های دولت فرصتی برای آزمون و خطا ندارند. باید در وزارتخانه مهمی همانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افرادی با تخصص و تجربه استفاده شود تا در کنار رفع مشکلات اجتماعی این وزارتخانه، مشکلات اقتصادی آن هم با طرح‌ها و ایده‌های جدید برطرف شود؛ در غیر اینصورت این وزارتخانه در مدت زمان کوتاهی با داستان‌ها و مشکلات جدیدتری مواجه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − شش =

دکمه بازگشت به بالا