” میربیزینس بانک ” پرچم صنعت بانکداری ایران در روسیه

ریال نیوز : ایران و روسیه با اتصال سیستم های بانکی می توانند تجربیات خود را در زمینه تحریم ها به اشتراک گذارند.

به گزارش ریال نیوز ، بعد از خروج ترامپ از برجام تمایل بانک های روسیه برای همکاری با ایران کاهش یافت اما بعد از درگیری نظامی روسیه و اوکراین فرصت طلایی برای سیستم بانکی فراهم شد و بانک های روسیه شرایط همکاری را فراهم کردند. با توجه بر این‌که تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط کشورهای غربی ارتباط بانک های دو کشور ایران و روسیه را با شبکه مالی سوئیفت قطع کرده این مسیر می تواند گشایشی در مسیر تعاملات بانکی و مالی به شمار رود.

با وجود این‌که ایران به اتحادیه اوراسیا پیوسته و می‌تواند تجارت آزاد با این کشورها داشته باشد ولی در عمل مشکلات زیادی در مسیر همکاری وجود دارد. تجارت آزاد از دستاوردهای این همکاری بانکی بوده به طوری که می توان مبادلات بانکی را با کشورهای اوراسیا داشت.

ایران و روسیه با امضای تفاهم نامه‌ای در موضوع پیام‌رسان‌های ملی، زمینه همکاری و مراودات بانک‌ها و تجار و بازرگانان به دور از تحریم‌ها با یکدیگر را فراهم کردند. از آنجایی که شرکت سهامی «میر بیزنس بانک»یک بانک روسی با سرمایۀ خارجی است، که فعالیت و عملکرد آن را بانک مرکزی روسیه تنظیم می­‌کند. تنها سهامدار این بانک «بانک ملی ایران» است که 100 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.
سامانه‌های پیام رسان ملی دو کشور به هم متصل و این امکان فراهم می‌شود که همه بانک‌های عضو پیام رسان‌های ملی کشور با بانک‌های روسیه تبادل پیام‌های استاندارد بانکی داشته باشند. افتتاح حساب‌های بانکی برای اشخاص حقوقی و حقیقی، تبدیل ارزهای نقدی و غیر نقدی (صرافی)، نقل و انتقال پول به درخواست شرکت ها و اشخاص حقیقی و بانک های کارگزاری به حساب‌های آنها، صدور ضمانت نامه های بانکی و….. برخی از فعالیت و عملیات میر بیزینس به شمار می رود.

میر بیزنس بانک در شهر آستاراخان شعبه دارد و طرف روسی بزرگترین مزیت این همکاری را بی تاثیری تحریم ها می داند. فعالیت‌های وسیعی در زمینه مبادلات مالی و تجاری ایران و روسیه، صورت خواهد گرفت که نقش این بانک در تسهیل و اجرای آن بسیار موثر و مثبت خواهد بود.

بانک ملی در خصوص معاملات ریالی، تابع قوانین بانک مرکزی ایران بوده و روسیه نیز به دنبال ساختن شبکه مالی جدیدی با حضور ایران است. این در حالی است که حضور بانک‌های خارجی در کشورمان می‌تواند نوع مبادلات مالی ما با کشور‌های دیگر را به استاندارد‌های روز دنیا نزدیک‌تر کرده و نقش واسطه‌ای ایفا کنند.
بانک‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین دچار تحریم‌‌های شدید بانکی شده‌ و از FATF اخراج شده اند به همین منظور همکاری با ایران برایشان امتیاز و فرصت است.
صنعت بانکداری ایران، تجربه همکاری با میربیزنس را با کشورهایی همچون آلمان، انگلستان، هنگ کنگ و…. دارد. حضور بانک روسیه در ایران می‌تواند فعالیت انحصاری برخی صرافی‌ها را کمرنگ کرده و بحث امنیتی و مسایل حقوقی را بسیار تقویت کند. در این همکاری و بر افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌ها و سیستم‌های پرداخت روسی “میر” و “شتاب” ایرانی تمرکز می شود.
قابل ذکر است؛ سامانه پیام‌ رسانی مالی الکترونیکی (سپام) به ‌منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد زیرساخت یکپارچه خدمت‌رسانی میان ایران و روسیه راه ‌اندازی شده، با استفاده از سپام نه تنها برای اولین بار‌ یک زیرساخت پیام‌‌رسانی واحد مالیِ ملی در کشور برای همه مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام ها و مذاکرات از طریق یک شبکه واحد پیام ‌رسانی فراهم شده است، بلکه امکان اتصال به بانک‌های خارجی در خارج از کشور را می ‌توان به گونه‌ای برقرار کرد که بدون به ‌کارگیری امکانات مؤسسه سوئیفت و نگرانی‌های مربوط به آن، با زبانی مشترک و آشنا، تعاملات مالی با آخرین فناوری‌های موجود انجام می شود.
حداقل سازی ریسک معاملات تجار در قالب حفظ حقوق مشتری در صادرات و واردات و مبادلات ارزی از دیگر اهداف میربیزینس است.
بانک ملی در بازه زمانی ۳الی۵ ساله به اهداف خود از همکاری با بانک روسیه دست خواهد یافت.
یادآور می شود؛ شرکت سهامی «میر بیزنس بانک» در ژانویه 2002 به ثبت رسیده و 15 آوریل 2002 برای انجام عملیات بانکی مجوز شمارۀ 3396 را از بانک مرکزی فدراسیون روسیه دریافت کرده­ و در تاریخ 2018/05/23 برای انجام عملیات بانکی با روبل و ارزهای خارجی (همراه با حق سپرده­‌پذیری از اشخاص حقیقی به پول نقد) و سپرده­‌پذیری و نگهداری فلزات گران­‌بها از بانک مرکزی روسیه مجوز دریافت کرده­‌است.
گزارش: حمید بروغنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شش =

دکمه بازگشت به بالا