واکنش پروفسور امین به اخراج استادان دانشگاه

ریال نیوز : پروفسور امین اخراج استادان دانشگاه را محکوم کرد.

به گزارش ریال نیوز ، پروفسور سیدحسن امین ، فیلسوف، حقوقدان و استاد صاحب کرسی دانشگاه گلاسگو کلدونین، اخراج استادان منتقد را محکوم کرد. وی با تآکید بر لزوم آزادی بیان و حقوق شهروندی، بیان کرد که نقد سازنده و نشان دادن راهکار برای برون رفت از مشکلات جامعه، حق و تکلیف صاحب نظران و دغدغه مندان جامعه است که استادان دانشگاه مصداق اکمل و اتم این صاحب نظران و دغدغه مندان اند.

امین. فیلسوف و حقوقدان معاصر، با تخصص فلسفه حقوق و سیاست، چهره ای بین المللی و از مفاخر ملی و فرهنگی ایران است. او در دانشگاه گلاسگو به تربیت دانشجویان فراوانی پرداخت که یکی از آنان حسن روحانی رییس‌جمهور سابق است.

امین برای حمایت از استقلال دانشگاه و امنیت شغلی دانشگاهیان با تکیه بر تجارب خود در انگلستان ، در دولت خاتمی پیشنهاد تاسیس اتحادیه سراسری دانشگاهیان را داد تا اگر استادی به ناحق و به دلایل سیاسی و جناحی اخراج شود، مشمول حمایت اتحادیه دانشگاهیان قرار گیرد. امین خود به همین دلایل و نیز همکاری با حزب ایران و جبهه ملی، در گزینش برای تدریس در دانشگاههای ایران، رد صلاحیت شد و ناچار با تأسیس دایره المعارف ایرانشناسی و نشر مجله حافظ به ترویج و تبلیغ افکار خود پرداخت که آنها هم در دولت احمدی‌نژاد توقیف و تعطیل شد.

پروفسور امین معتقد به کنش‌گری مدنی و اجتماعی است و افزون بر تبیین نظری لزوم مشارکت جمعی و گروهی در همه حوزه ها از جمله در فضای سیاسی با تشکل های فراگیر و مستقل در قالب احزاب، در حال حاضر رئیس انجمن ادبی ایران، دبیرکل علمی پژوهشی بنیاد جهانی سبزمنش، رئیس هیئت مدیره انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی، رئیس شورای هنرمندان توسعه گرا، و عضو کانون های دادگستری در ایران و بریتانیا است.

استادان امین، در حقوق ایران دکتر سیدحسن امامی (امام جمعه تهران و رئیس مجلس در دوران پهلوی دوم)  و دکتر احمد متین دفتری (نخست وزیر ایران در دوران پهلوی اول) در دانشگاه تهران، در حقوق بین الملل پروفسور جان گرانت در دانشگاه گلاسگو  و در فلسفه علامه حسن زاده آملی بوده اند.

گفتنی است که مراسم بزرگداشت پروفسور امین به عنوان یک شخصیت ممتاز  علمی، فرهنگی و ملی، روز چهارشنبه هشتم شهریور ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

در این مراسم بزرگداشت، از جلد چهارم کتاب شاهنامه امین نیز که نظیره و مکمل شاهنامه فردوسی است، رونمایی سد و تعدادی از استادان و پژوهشگران حوزه ادبیات و جامعه شناسی فرهنگ به نقد و معرفی این شاهکار کم نظیر پرداختند.  افتتاحیه این نقد و بررسی، شامل سخنرانی این سخنرانان بود: دکتر یاشار صلاحی (شاعر و فارغ التحصیل دوره دکتری ادبیات از دانشگاه تهران زیر نظر استاد شفیعی کدکنی)، دکتر سها یاوری ( دکتر جامعه‌شناسی فرهنگ و سخنور انجمن های ادبی) و دکتر پرستو یمینی ( دانشیار دانشگاه آزاد و دکترای ادبیات فارسی از تاجیکستان)، دکتر علی اصغر فراز ( فارغ‌التحصیل دکتری ادبیات از دانشگاه تهران و شاعر).
استادان بزرگ ادبیات فارسی مانند دکتر حسین خطیبی، دکتر خلیل خطیب رهبر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، دکتر باستانی پاریزی. دکتر مظاهر مصفا ، دکتر قدم‌علی سرامی، دکتر عباس کی منش و همچنین شاعران نامدار مانند مشفق کاشانی، حمید سبزواری. محمد قهرمان، حسین آهی، ادیب برومند، وحیدرضا رهنما ( ناظم کل قرآن به شعر فارسی)، مصطفی بادکوبه ای، دکتر نورالدین قاضی، علیرضا بشکوه متخلص به راهی و …همه خالق شاهنامه امین را به صورت گسترده ستوده اند‌ که بخشی از آنها در صفحات پایانی جلد چهارم شاهنامه امین چاپ شده است. نیز مقالات متعددی در نقد و معرفی شاهنامه امین در مجلات معتبر علمی پژوهشی و نیز در مطبوعات ترویجی به قلم استادان و پژوهشگران مختلف منتشر شده است، از جمله مقالاتی به قلم دکتر زهرا قنبرعلی باغنی. دکتر یاشار صلاحی. دکتر وحید رضوی، دکتر پریسان باطنی. مهدی اللهیاری، روزبه یقینی.، مهدی افتخاری و دیگران.

امین در صحبتی در پایان این بزرگداشت، بیان کرد که بزرگترین تصمیم زندگی او مهاجرت معکوس از انگلستان به ایران بوده است و هشدار داد که اخراج استادان منتقد از دانشگاه ها، روند فرار مغزها را از ایران تشدید خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا