هتل های زنجیره ای تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارند

ریال نیوز : رئیس جامعه هتل‌داران ایران از رقابت نابرابر هتل ها و خانه‌های اجاره‌ای انتقاد کرد.

به گزارش ریال نیوز ، جمشید حمزه‌زاده در نشست خبری با بیان این‌که متاسفانه شرایط گردشگری و هتل‌داری اصلا خوب نیست و روز به روز بدتر می‌شود گفت : در چند سال گذشته مکرر با بحران مواجه شدیم و صنعت هتل‌داری به شدت آسیب دیده است. علاوه‌بر این از ناحیه سیاست‌های غلط بخش‌های دولتی از جمله سازمان امور مالیات و وزارت گردشگری و نگاه‌هایی که دیگر سازمان‌ها به هتل‌ها دارند، مورد اذیت هستیم و از طرفی تورم و افزایش هزینه‌ها نیز هتل‌داری را به زحمت انداخته و هتل‌ها زیان‌ده شده‌اند.

رئیس جامعه هتل‌داران ایران پلمب هتل ها به دلیل حجابی را تازه‌ترین بحران و چالش‌ ها برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه آمار پلمب هتل‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و به یکی از چالش‌های فعالان هتل‌داری تبدیل شده است. آمار دقیق هتل‌های پلمب‌شده در حال گردآوری است، ولی تا کنون استان فارس بیشترین تعداد هتل‌های پلمب‌شده را داشته است.

حمزه‌زاده افزود : هتلدار نمی‌تواند مسافر را اجبار کند، البته موقع پذیرش مسافر خواسته می‌شود حتما حجاب را رعایت کنند که رعایت هم می‌کنند، ولی خدمات هتل ۲۴ ساعته است.

رئیس جامعه هتل‌داران ایران درباره ضرر مالی هتل‌ها در ازای پلمب گفت: میزان خسارت به هتل و رستوران بستگی دارد، همه شبیه هم نیستند، این ضرر متناسب با شرایط هتل و رستوران است.

حمزه‌زاده درباره استانداردسازی هتل‌ها گفت: حدود ۷۰ درصد هتل‌ها گواهی استاندارد گرفته‌اند و مابقی در چرخه استاندارد هستند، ولی مدت گواهی کیفیت سه‌ساله است و مستمر باید در این چرخه باشند و چنانکه در فرایند خدمات دچار مشکل شوند آن گواهی قابل تجدیدنظر و ابطال است.

وی از بی‌علاقگی هتل‌های زنجیره‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و اظهار کرد: هتل‌های زنجیره‌ای علاقه ندارند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند. البته بیشتر هتل‌های دنیا اعلام می‌کنند در کشوری که قیمت در اختیار دولت باشد وارد نمی‌شویم، منتها تعدادی شرکت جزئی در مشهد سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

حمزه‌زاده در ادامه این بحث گفت: متاسفانه هیچ‌گونه مطالعات نیازسنجی نداریم. اگر به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کنید هیچ سیاست‌گذاری در این زمینه وجود ندارد.

رییس جامعه هتل‌داران ایران به این پرسش که اگر سرمایه‌گذاری توجیه ندارد و تعداد هتل برابر با حجم سفرها نیست، پس هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای جذب ۱۵ میلیون مسافر بر چه مبنایی بوده است؟ اینگونه پاسخ داد: در افق ۲۰ ساله (۱۴۰۴) چقدر قرار بود توریست داشته باشیم؛ ۲۵ میلیون نفر، اما الان چقدر توریست داریم!؟ بنابراین برنامه هفتم توسعه باید منطبق با شرایط روز باشد. ما به شدت حامی سرمایه‌گذاران هستیم ولی این حمایت باید براساس شرایط و نیاز کشور باشد.

حمزه‌زاده در ادامه به وجود رقابت نابرابری بین هتل و خانه مسافرها اشاره کرد و افزود : هتل‌ها مالیات و هزینه‌های حامل انرژی را می‌پردازند، درحالی‌که خانه مسافرها هیچ‌یک از این هزینه‌ها را نمی‌پردازند.

رئیس جامعه هتل‌داران ایران درباره برهم‌خوردن معادله عرضه و تقاضا در ایران گفت : بیشتر مردم در وضعیت موجود برای سفر توان ندارند و در این وضعیت عرضه و تقاضای واقعی کمرنگ شده است.

او درباره مالیات هتل‌ها نیز گفت: در دوران کرونا هتل‌ها امهال مالیاتی داشتند، ولی همان بلای جانمان شد. تأسیسات گردشگری از ۵۰ درصد مالیات معافند که دوره آن تمام شده و ابلاغ آن تمدید نشده و دیگر اعمال نمی‌شود و تاسیسات گردشگری با مشکل مواجه شده‌اند. ضرورت دارد در قانون برنامه هفتم توسعه بحث ۵۰ درصد معافیت مالیاتی اضافه شود. علاوه بر این معافیت مالیات ارزش افزوده شامل حال هتل‌های کمتر از سه‌ستاره شده و باید مشمول هتل‌های دیگر هم شود.

حمزه‌زاده درباره ایمنی ساختمان هتل‌ها در کشور با توجه به مشخص شدن ساختمان‌های ناامن اظهار کرد: هتل‌های کشور ایمن هستند برای همین گواهی کیفیت گرفته‌اند. یک تعداد از هتل‌ها فرسوده و قدیمی هستند و به تغییر کاربری نیاز دارند، ولی به دلیل ضوابط این امکان را ندارند، ولی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد دادیم که این هتل‌ها تغییر کاربری داده شود و سرمایه‌گذار یک واحد اقامتی در جای دیگری احداث کند که امیدوارم همکاری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا