رمز ارز بریکس تهدیدی برای دلار

ریال نیوز : گروهی از فعالان اقتصادی و تحلیلگران از جمله رابرت کیوساکی کارآفرین و نویسنده نسبت به تلاش کشورهای عضو گروه بریکس برای جایگزینی دلار آمریکا در تجارت و سرمایه‌گذاری هشدار دادند.

به گزارش ریال نیوز ، گروهی از تحلیلگران اقتصادی باور دارند با معرفی رمزارز گروه بریکس، ائتلافی متشکل از اقتصاد‌های نوظهور جهان، که دارای پشتوانه طلا خواهد بود، دلار آمریکا از معاملات جهانی حذف خواهد شد و تورم در این کشور لجام گسیخته خواهد شد.

این هشدارها در پی آن داده شده‌اند که سفارت روسیه در کنیا به تازگی اعلام کرده است کشورهای عضو گروه بریکس، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی درحال برنامه‌ریزی برای معرفی یک ارز تجاری مشترک با پشتوانه طلا هستند. این طرح بر تلاش برای دلارزدایی از سوی چندین کشور در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به توانایی واشنگتن برای استفاده تسلیحاتی از دلار به واسطه اعمال تحریم‌های اقتصادی تاکید دارد.

چین در این مسیر پیشگام است و روند دلارزدایی را با افزایش استفاده از واحد پول ملی خود در تجارت بین‌المللی هدایت می‌کند، درحالی که بانک‌های مرکزی مختلفی در جهان اکنون به شکل فزاینده‌ای از یوآن به عنوان سوآپ ارزی استفاده می‌کنند.

در اوایل سال جاری هم ایران و روسیه اعلام کردند درحال کار روی ایجاد ارزی دیجیتال با پشتوانه طلا هستند تا به این شکل با دلار مقابله کنند؛ اما این طرح زمانی قابل اجرا خواهد بود که روسیه مقرراتی برای استفاده از دارایی‌های دیجیتال وضع کند. هند هم اخیرا برای استفاده از روپیه در تجارت بین‌المللی خود تلاش‌هایی کرده است.

آمارها اما حاکی از آن هستند که باوجود قدرت گرفتن این تلاش‌ها در سرتاسر جهان، دلار همچنان پیشروترین ارز ذخیره در جهان است و تا پایان سال 2022 درحدود 60 درصد از ذخایر ارزی جهان را تشکیل داده است. همچنین اقتصاددانانی مانند پل کروگمن برنده نوبل اقتصاد باور دارد نگرانی‌ها نسبت به دلارزدایی قریب‌الوقوع کاملا بی‌اساس هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا