برگزاری نشست هماهنگی دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا

ریال نیوز : نشست هماهنگی برگزاری دومین دوره نمایشگاه اختصاصی اوراسیا که قرار است ۱۳ تا ۱۶ آذرماه برگزار شود، برگزار شد.

به گزارش ریال نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه‌ تجارت ایران، نشست هماهنگی برگزاری دومین دوره نمایشگاه اختصاصی اوراسیا که قرار است ۱۳ تا ۱۶ آذر ماه برگزار شود، با حضور جمعی از مدیران سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه، بخش خصوصی و دیگر نهادهای مربوطه برگزار شد.

سید‌محمد صادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در این نشست گفت: در دو سال گذشته سیاست اصلی دولت تنش زدایی حداکثری و حضور در پیمان های بین المللی بوده است. هدف نیز این بوده که ایران از ظرفیت‌های داخلی خود در عرصه بین المللی استفاده کند. پیوستن ایران به گروه بریکس و سازمان شانگهای و انعقاد قرارداد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان‌دهنده این است که ایران به دنبال این است که تأثیرگذاری خود را در معادلات و مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی نشان دهد.

معاون ارتقای کسب و‌کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: تلاش ما این است که نتایج به دست آمده از اقدامات ایران در زمینه‌های مختلف را با انعقاد قرارداد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا همزمان کنیم تا با تجارت آزادی که بین ایران و کشورهای اورسیا شکل خواهد گرفت، از ظرفیت‌های به وجود آمده به صورت مشترک استفاده کنیم.

قنادزاده افزود: نمایشگاه ایران و اورسیا که در ۱۳ تا ۱۶ آذر ماه برگزار خواهد شد، شاید اولین تجربه بین ایران و کشورهای اورسیا است تا ما بتوانیم همه اشتراکات و دستاوردهایی که به واسطه حضور در گروه بریکس،سازمان شانگهای و قرارداد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به دست آورده‌ایم را به صورت مشترک به نمایش بگذاریم.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: اگر چه محوریت نمایشگاه آینده با ایران و اورسیا خواهد بود، اما تلاش ما این است که این نمایشگاه تنها به حضور ایران و پنج کشور حاضر در قرارداد اوراسیا محدود نشود. به همین دلیل ما از کشورهای دیگری نیز در این زمینه دعوت خواهیم کرد.

او‌ ادامه داد: نکته دیگر این‌که این نمایشگاه برخلاف نمایشگاه ایران اکسپو که تنها توانمندی‌های ایران را نشان می‌داد. دو طرفه است و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا به همراه ایران توانمندی‌های خود را نشان خواهند داد. به همین دلیل نمایشگاه آینده یک فرصت متفاوت برای ایران و کشورهای اورسیا خواهد بود.

قنادزاده افزود: هدف ما این است که توسعه سیاسی را به دستاوردهای اقتصادی ملموس تبدیل کنیم و به همین دلیل تصمیم گرفته شد نشست هم اندیشی درباره برگزاری این نمایشگاه برگزار شود.

توسعه مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند عزم ملی است

عزیز منصوری ، رئیس اداره همکاری‌های چند جانبه تجاری، مالی، انرژی و‌حمل و‌ نقل وزارت امور خارجه نیز در نشست، هماهنگی برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا تهران گفت: زحمات زیادی برای توسعه روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشیده شده و به همین دلیل لازم می‌دانیم از کسانی که در این زمینه تلاش کردند، تشکر کنیم.

منصوری افزود: در آینده و با توسعه مناسبات ایران و اتحادیه اقتصادی اروسیا شرایط تغییر خواهد کرد و ما اقدامات موثری را در این زمینه انجام خواهیم داد. در این زمینه یک عزم ملی نیاز است که ما بتوانیم توسعه مناسبات را در این چارچوب دنبال کنیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های چندجانبه گرایی و عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه ای از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم به شمار می‌رود. به همین دلیل نیز عضویت ایران در سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی مانند بریکس و شانگهای دارای دستاوردهای مهم اقتصادی برای کشور بوده که بخشی از آن از طریق رسانه‌ها در اختیار افکار عمومی جامعه قرار گرفته است.

رئیس اداره همکاری‌های چند جانبه تجاری، مالی، انرژی و‌ حمل و‌ نقل وزارت امور خارجه در پایان گفت: دولت سیزدهم اراده قاطعی برای توسعه مناسبات با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته

است.

احتمال امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا پیش از پایان سال جاری میلادی

در ادامه این نشست میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و‌توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، با تشکر از کشورهای عضو اوراسیا برای حضور در مذاکرات و با بیان اینکه امیدواریم برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا مقارن با امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا باشد، گفت: همچنین امیدواریم این دو رویداد یکدیگر را تقویت کنند و احتمالا بعد از رویداد نمایشگاه و پیش از پایان سال جاری میلادی، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا امضا خواهد شد.

سیدی با بیان این که امضای ین موافقت‌نامه در افزایش تجارت بین پنج کشور اوراسیا و ج. ا. ایران بسیار موثر خواهد بود، گفت: تجربه چهارساله اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا بسیار مثبت بوده است.

او‌ ادامه داد: پیش از اجرای این موافقت‌نامه ایران و اوراسیا، حجم تجارت فی مابین ۲.۵میلیارد دلار بود و در حال حاضر به ۵ میلیارد دلار رسیده است و نه تنها تجارت افزایش پیدا کرده است، بلکه ترکیب تجارت هم از کالاهایی که به صورت سنتی دهه‌ها تجارت می‌شده است، به صورت معناداری تغییر پیدا کرده و سهم کالاهای صنعتی بیش از دو برابر شده است.

این مقام مسئول گفت: یقینا اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد که تعرفه ۸۷ درصد کالاها صفر خواهد شد، منتهی به افزایش تجارت می‌شود و این پیام در این نمایشگاه باید به تجار ایرانی و کشورهای عضو اوراسیا منتقل شود و تجارت در سایه تسهیلات ایجاد شده با این موافقت‌نامه افزایش یابد.

وی افزود: در مورد تجارت خدمات در موافقت‌نامه صرفا هماهنگی‌های برای توسعه تجارت صورت گرفته و بعد از اجرای موافقت‌‌نامه، توافقاتی برای تسهیل تجارت این بخش صورت می‌گیرد.

گفتنی است ‌ دومین دوره نمایشگاه اختصاصی اوراسیا ۱۶-۱۳ آذرماه در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا