آمادگی وزیر اقتصاد برای تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری با شهرداری

ریال نیوز : وزیر اقتصاد با بیان این که وزارت امور اقتصاد و دارایی از طریق سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی با حوزه مدیریت شهری ارتباط دارد، گفت: در همین راستا به شهردار تهران اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر نیاز به تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین شهرداری تهران و وزارت اقتصاد و دارایی است، این ارتباط جزو کارهای اولویت‌دار ما قرار بگیرد.

به گزارش ریال نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری شهر تهران گفت: ما در اقتصاد ایران امید داریم و تلاش می‌کنیم برای این که این نقطه نسبت به دهه گذشته به یک نقطه عطف تبدیل شود.

او با بیان این که دهه قبل در اقتصاد ایران از نظر ایجاد و انباشت سرمایه یکی از ضعیف‌ترین دهه‌های تجارب اقتصادی در کشور محسوب می‌شود، افزود: شاید بتوان گفت بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی، در کمتر دوره‌ای اینقدر با چالش سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه ثابت در ایران روبه رو بوده‌ایم‌، البته که در مجموع آسیب‌های متعددی می‌توان در این باره مطرح کرد که چرا سرمایه گذاری با دهه گذشته اگر نگوییم مجموعا کمتر از صفر اما پیرامون چنین عددی در نوسان بود.

بخشی از صحبت‌های وزیر اقتصاد را در ادامه بخوانید:

*اگر جذابیت‌های ایجابی که باید به اندازه کافی برای صاحبان سرمایه تاثیرگذار باشد که سرمایه خود را در بخش‌های مولد و سرمایه گذاری‌های جدید بگذارند، ایجاد نکنیم و همچنین موانع و بازدارنده‌ها را از پیش پای آنها برنداریم، امیدواری به اینکه در دوره جدید و این دهه هم خروجی و نتیجه عملکرد متفاوتی را داشته باشیم چندان معقول نیست.

* ما در ستاد اقتصادی دولت تلاش می‌کنیم با قیدهای موجود در حوزه سیاست‌های اقتصاد، شرایط خارجی که به کشور تحمیل شده و مسائل برون‌زا که متغیرهایی بیرون از حوزه اختیار دولت است- اما ما باید آن را به عنوان یک مفروض در نظر بگیریم- کمک کنیم سال ۱۴۰۱ شروعی برای بازگرداندن مسیرهای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران باشد.

*نقدینگی و سرمایه‌های اقتصادی ایران مانند رودخانه‌ای است که چندان به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد و پروژه‌های پیشرو اقتصادی جاری نمی‌شود. ابتدا باید در خصوص این مساله چاره‌ای بیاندیشیم و مسیرهای انحرافی این رودخانه را ببندیم و به سمت بخش‌های مولد در اقتصاد ایران هدایت کنیم. اینقدری که فعالیت اقتصادی تولیدی، سرمایه گذاری و مولد زحمت دارد؛ فعالیت‌های اقتصادی سودآور غیر مولد، که خالق ارزش افزوده در کشور ما نیست؛ نه تنها زحمتی نداشته بلکه سودآوری آن جذابیت به همراه دارد.

* در نظامات مجوز دهی اقتصاد کشور از ابتدا بخش زیادی از سرمایه گذاران را می تاراندیم و از اینکه وارد این چرخه شوند آنها را باز می‌داریم. آنها نیز که به جهت علاقه خود به این حوزه ورود می کنند در مرحله پایبندی به قراردادها و توافقاتی که در اقتصاد وجود دارد، چه توافقاتی که بین دو بخش خصوصی و چه توافقاتی که بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد؛ دل زده می آید.

* تلاش می کنیم سیاستگذاری‌های دولت مخرب نباشد.اگر سرمایه گذاری براساس شرایط خود وارد این مرحله شده است، با تدابیر بازدارنده تمام تعادل ذهنی او را بر هم نزنیم و یا ممنوعیت صادراتی بازارهای او را نگیریم. متاسفانه در حوزه مجوزها و مقررات و قواعد بین بخش‌های خصوصی و دولت با بخش خصوصی میراث دار مسیر انحرافی هستیم و باید اعتبار از دست رفته را به قراردادهای اقتصادی بازگردانیم.

*در حوزه ملی نیز برای تشویق سرمایه گذاران ما در وزارت اقتصاد و دارایی دو مسیر را به موازات پیش می‌بریم مسیر اول شرکت‌ها و مسیر دوم بانک‌هاست. در مسیر شرکت‌ها آنجایی که مسئولیت مجموع عمومی آنها برعهده ماست به همه اعلام کرده ایم که کمک کنند به سمت سرمایه گذاری مجدد حرکت کنیم و تشویق شوند تا سرمایه گذاری را دردستور کار قرار دهند؛ چه در مواردی که مورد انتخاب اول خود شرکت هاست و چه درزیر ساخت هایی که به عنوان پروژه های محلی و پیشران کمک می کند تا یک فعالیت اقتصادی سودآور شود.

*وزارت اموراقتصاد و دارایی بیشتر از طریق سازمان سرمایه گذاری‌های خارجی با حوزه مدیریت شهری ارتباط دارد. در همین راستا به شهردار تهران اعلام آمادگی می‌کنیم تا درصورت لزوم اگر نیازمند کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین شهرداری تهران و وزارت اقتصاد و دارایی هستیم، این ارتباط جزو کارهای اولویت‌دار ما قرار گیرد. در حوزه مربوط به الگوی سرمایه گذاری‌های شهری نیازمند به یک تغییرو تحولاتی هم در اولویت‌ها و هم در الگوهای اولویت‌دار توسعه اقتصاد شهری هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا