ریال نیوز: واکنش ها به خبر "تاکسی هوایی" و صحبت با وزیر راه و شهرسازی در این باره، منجر شد تا برای بررسی دقیق تر و تخصصی تر این موضوع سراغ مسئول ویژه در امر تاکسی های هوایی برویم تا از تاثیر مثبت این موضوع و استفاده از هواپیماهای شخصی در این مسیر مطلع شویم.

به گزارش ریال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  آرمان بیات عضو کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: منظور از هواپیماهای شخصی، همان چارترهای خصوصی است، به طور مثال درخواست پرواز به سمنان توسط متقاضی به شرکت ایرتاکسی ارائه می‌شود و پس از طی فرآیند مربوط، زمان پرواز که به درخواست مشتریان است، مشخص و پرواز اختصاصی و خصوصی انجام میگردد.

او بیان کرد: منظور وزیر استفاده از خدمات پروازی اختصاصی به صورت خصوصی بود که حریم خصوصی فرد رعایت شود و هر زمان که می‌خواهد به هرکجا که می‌خواهد، بتواند پرواز کند و اگر مسیر کوتاه باشد ایرتاکسی و اگر مسیر طولانی باشد (مانند بندرعباس) ایرچاتر گفته می شود. بنابراین منظور وزیر راه و شهرسازی، مالکیت هواپیما نبوده بلکه چگونگی بهره برداری از هواپیما بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه زیرساخت‌ها در این باره در حال آماده سازی است، افزود: به صورت آزمایشی قرار است در بهمن ماه با هواپیمای کوچک ۴ و ۵ نفره کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کند.

او بیان کرد: از آنجا که در چهار دهه گذشته چنین فعالیت هایی مسبوق به سابقه نبوده و فضا به شدت تاریک و مبهم بوده است، بنابر این باید راه را برای بخش خصوصی باز کنیم و با خط شکنی که انجام می دهیم، اعتماد بخش خصوصی را جلب و  جذابیت شکل گیری کسب و کار، ایجاد کنیم.

بیات در پاسخ به این سوال که ما چه تعداد هواپیما شخصی در ایران داریم و آیا نرخ گذاری صورت گرفته هم است، گفت: هواپیماهای تجاری کوچک پیش از این در کشور و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، سابقه ای نداشته است و تنها محدود به هواپیماهای فوق سبک بوده است. از طرفی نرخ‌گذاری به صورت صندلی نیست، بلکه به صورت هر ساعت عملیات پرواز هواپیماست. در این باره با تبیین راهبردی سعی بر کاهش هزینه‌های عملیات پرواز بهره برداران داریم که کاهش وابستگی های ارزی ، از جمله آنهاست.

تقاضاهای چشم گیر فرودگاه ها برای استفاده از هوانوردی عمومی

بیات با بیان اینکه تقاضاهایی از چند فرودگاه کشور از جمله فرودگاه های بندرعباس، لار، لامرد، شیراز و بوشهر توسط بخش خصوصی واصل شده است که انواع هواپیماها از ۶ صندلی تا ۱۹ صندلی را شامل می شود.

او بیان کرد: در صورت شکل گیری کسب و کارهای این چنینی ، فرودگاه های کوچک عملیاتی شده و مسیر پروازی کوتاه بین آنها تا فرودگاه های بزرگتر برقرار می شود.

عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی بیان کرد: از دیگر فرصت های حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی، بهره برداری غیر تجاری از هواپیما است که به نام هواپیمای شخصی شناخته می شود. این نوع فعالیت، غیر تجاری بوده و مالکیت هواپیماها حقوقی یا حقیقی هستند و عطف به آیین نامه تصویب شده در هیئت وزیران در اینباره، مسئولیت بهره برداری آن باید مشخص شود که خود عامل شکل گیری کسب و کار جدیدی به نام ایرسرویس است.

بیات با اشاره به ابعاد تصدی صنعت هوانوردی، گفت: این صنعت از گستره وسیعی برخوردار است که حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی هسته اصلی آن را تشکیل می دهد که خود از کسب و کارهای مختلفی در حوزه تصدی و خدمات تشکیل شده است که پروازهای غیر برنامه ای دربستی یا ایرتاکسی یکی از آنهاست.

تاکسی هوایی در کدام فرودگاه‌ها پرواز می‌کند؟

او  با بیان اینکه فقدان حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی، از اصلی ترین عوامل بازدارنده توسعه مناطق کشور و کاهش نرخ ترافیک هوایی در فرودگاه‌ها بوده است که خود اقتصاد فرودگاهی را تهدید می کند، افزود: به دلیل عدم تناسب سایز و ظرفیت ناوگان فعلی حمل و نقل هوایی کشور با شبکه پروازی و ظرفیت اقتصادی مقاصد ، ضریب اشغال صندلی مسیر کاهش یافته و طبیعتا برای پیش گیری از آن، شرکت های هواپیمایی یا اقدام به برقراری مسیر پروازی نمیکنند و یا فرکانس پرواز هفتگی را به حداقل کاهش میدهند که این امر به صورت مستقیم اقتصاد فرودگاهی را تحت تاثیر و تهدید قرار میدهد و مانع از افزایش بهره وری فرودگاه به عنوان یک درگاه استراتژیک توسعه، می شود‌.

هواپیماهای تجاری در فرودگاه های شهرهای کوچک رونقی ندارد

او با بیان اینکه به طور طبیعی هواپیماهای بویینگ، ایرباس و فوکر در فرودگاه‌هایی مانند جیرفت، طبس، سبزوار، اراک و زنجان و بسیاری از فرودگاه های مشابه، به دلایل اشاره شده، پرواز نمی کنند، بنابر این ما نیاز به هواپیماهای کوچک با مدل های تجاری متنوع برای رفع نیاز این مناطق داریم. افزود: بنابراین شرکت فرودگاه‌های کشور از سال گذشته اقدام به رفع موانع بازدارنده در این بخش کرده و حوزه عملیات فرودگاهی و ناوبری کشور را با هدف تسهیل فرآیندی، ساماندهی کرد.

او با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بخش های تجاری حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک، کسب و کار پیک سریع است، گفت: این بخش از نیازهای اساسی کشور در توسعه منطقه ای و گردش اقتصادی است که به نام Feeder Express و Air Courier شناخته می شود و با ناوگان دارای ظرفیت حداکثر ۲.۵ تن برای سکتورهای کوتاه انجام می شود که در بخش صادرات منطقه ای و مراودات با همسایگان در توسعه صادرات خارجی به علت امکان افزایش فرکانس روزانه برای محصولات دارای ارزش زمانی، بسیار موثر است.

او با بیان اینکه ارزش زمانی مناسب بارهایی است که زمان در کیفیت و ارزش آن موثر است، گفت: بسترسازی فعالیت در این بخش در دستور اقدام قرار گرفته است.

بیات  ادامه داد: فقدان این نوع فعالیت، مشکلات لجستیکی بسیاری در توزیع و دریافت مرسولات و بارهای سبک ایجاد نموده است که پاشنه آشیل شرکت های لجستیکی و پستی همچون تیپاکس ، پست و سایر شرکت های فعال در این حوزه است.

عضو کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها تصریح کرد: آسیب‌شناسی‌های اساسی در ابعاد مختلف در این زمینه صورت گرفته و در این راستا نظام تعرفه‌ای فرودگاهی و ناوبری در حوزه هواپیماهای کوچک و کمتر از ۱۹ صندلی را اساساً بازنگری و تغییر داده ایم تا با کاهش هزینه های عملیاتی، بستر و فرصت شکل گیری کسب و کارهای جدید در فرودگاه‌ها در این باره فراهم شود. این برنامه تحت راهبرد و سیاست خوداتکایی شبکه‌های فرودگاهی انجام می شود که مناطق کشور را به تشکیل کسب و کارهای هوانوردی بومی، محلی و منطقه ای، تشویق می کند.

بیات بیان کرد: سرمایه گذاران و متقاضیان منطقه ای در تمامی فرودگاه ها از جمله فرودگاه های لار، لامرد، جهرم، جیرفت، زنجان، سمنان، شاهرود و … هم اکنون می‌توانند یک یا چند فروند هواپیما خریداری و شبکه پروازی محلی، منطقه ای و کوتاه برقرار کنند. در این فرصت مسیر پروازی کوتاه از لامرد به شیراز و یا از جهرم به شیراز برقرار شده و مسافرین از طریق هاب های بزرگ تر به سایر مناطق کشور، منتقل شوند.

بیات اضافه کرد: در واقع فرودگاه های کمتر برخوردار از خدمات هوایی از طریق فرودگاه های بزرگتر به مقاصد کشور دسترسی خواهند داشت و بهره وری ایرلاین ها نیز در شبکه اصلی و عرضه صندلی ، افزایش چشمگیری خواهد داشت و از برقراری مسیرهای نقطه به نقطه و بدون بهره وری تجاری ، پیش گیری میکند.

به کارگیری سیاست های راهبردی در اجرای طرح ایر تاکسی

بیات توضیح داد: این یک سیاست بسیار مهمی بود که طی یک برنامه راهبردی به کار گرفته شد تا با ایجاد یک مرکز بهره برداری عملیاتی متمرکز به عنوان شتاب دهنده در شرکت فرودگاه‌ها، مسیر شکل گیری کسب و کار کوتاه و ارزان و کم هزینه، فراهم و جذابیت لازم ایجاد شود و در مرحله دوم با همراهی سازمان هواپیمایی کشوری، پس از ایجاد ثبات تجاری و مدیریتی، کسب و کار هویت مستقل خود را داشته باشد.

بیات گفت : از دو ماه گذشته و با تغییر رییس سازمان هواپیمایی کشوری این برنامه ملی با سرعت مطلوب در حال طی فرآیند اجرایی است و آسیب شناسی ، مقررات زدایی و تسهیل گری با رویکرد تفکیک و تدوین کسب و کارهای جدید و تبیین برنامه بلندمدت و جامع ، در سازمان هواپیمایی کشوری در حال اجرا است.

آغاز اجرایی طرح ایرتاکسی از هفته گذشته

عضو کمیته هوانوردی عمومی افزود: از هفته گذشته اقدامات لازم در این زمینه آغاز و شرکت فرودگاه در در کنار سازمان هواپیمایی کشوری، همراه با هم، نسبت به بازنگری ساختارهایی که بازدارنده بوده و یا رفع موانعی که مانع از ایجاد کسب و کارهای جدید می شد، اقدام کردند.

او بیان کرد: زیرساخت‌های حقوقی و مقرراتی بازنگری می‌ شود و شرکت‌ فرودگاها و ناوبری هوایی ایران نیز زیرساخت‌های عملیاتی را بهسازی می‌کند.

بیات با اشاره به تنوع کسب و کار در این بخش تصریح کرد: حمل و نقل هوایی کوچک در حوزه تصدی عملیاتی و تجاری شامل ایرتاکسی ، ایر کامیوتر، ایرتور، ایرسرویس و ایرکوریر میشود که هر کدام نقشی استراتژیک در توسعه پایدار صنعت هوانوردی و اقتصاد کشور دارد.

رفع مشکلات حمل ونقلی با  توجه به هوانوردی عمومی

او افزود: ما در بخش هوایی شبکه پیک سریع و پست هوایی نداریم که این مشکلات بخشی از دردهایی است که بخش حمل ونقل هوایی کوچک می‌تواند درمان کند و ما از این طریق می‌توانیم از مراکز اصلی، بارهای کوچک و مرسولات را به مناطق دورتر و یا کمتر برخوردار برسانیم که فاصله بیشتری نسبت به آن کانون‌ها دارند.

عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی افزود: با ایجاد حمل ونقل هوایی کوچک، کسب و کارهای کوچک هم ایجاد و ناوگان سبک و کوچک با ظرفیت ۴ تا ۱۹ صندلی، افزایش پیدا می کند و ضمن ایجاد فرصت های شغلی مستقیم، زنجیره تأمین به خصوص در حوزه دانش بنیان نیز فعال میشود.

بیات با اشاره به این موضوع و توجه به این حوزه گفت: طی برنامه بلند مدت و ورود ناوگان جدید، میتوانیم با ورود به چرخه تولید قطعات، اقتصاد علمی و فن آوری را تضمین و وارد فاز طراحی و تولید هواپیما به صورت تجاری شویم.

او بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر علی رقم وجود دانش طراحی و تولید ، به دلیل فقدان بازار، هزینه واحد تولیدات هواپیمایی، افزایش یافته است و فرصت را برای ایجاد رقابت با تولیدات مشابه، سلب می کند.

ایجاد کسب وکارهای نوین با توجه به ایرتاکسی

او بیان کرد: حمل و نقل هوایی کوچک، مسبب شکل گیری کسب و کار‌های کوچک و جدید و با ناوگان کوچک خواهد بود که خود در اقتصاد فرودگاهی اثر گذاری مستقیم دارد. به نحوی که هر فروند هواپیما در این رده، به صورت میانگین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ دلار می‌تواند به اقتصاد فرودگاه‌ی کشور، کمک کند.

او ادامه داد: تاثیر گذاری مستقیم و انعکاسی بر دیگر صنایع از مهمترین شاخص های توسعه حمل و نقل هوایی کوچک است که چهار دهه به فراموشی سپرده و نظام حمل و نقل هوایی ایران را تک بعدی و منتهی به ایرلاین کرده بود. این مسیری است که پیش از این باید بدان می پرداختیم و حال لازم است سریعا موانع بازدارنده را رفع و بستر رشد را برای آینده کشور، محیا کنیم.

او با بیان اینکه بستر سازی شکل گیری کسب و کارهای کوچک و جدید که تنها در گرو توسعه حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی است ،گفت:  تنها راه پایداری صنعت هوانوردی و تغییر مسیر منحرف شده سنوات گذشته است که هوانوردی را فقط معطوف به ایرلاین دانسته است.

بیات در پایان گفت:  کسب و کارها منابع سرمایه ای کمتری نسبت به ایرلاین نیاز دارد که کمتر از ۱۰ درصد آن است.