انتقاد تند فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی ایران از سازمان استاندارد

ریال نیوز : دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران از صدور بخشنامه‌های مختلف سازمان استاندارد و عمدتا خارج از چارچوب وظایف خود و ایجاد مشکلات برای واحدهای تولیدی صنایع غذایی انتقادکرد .

به گزارش ریال نیوز ، محسن نقاشی با اعلام این مطلب افزود: از جمله بخشنامه‌ها این است که سازمان استاندارد حدود دو سال قبل بخشنامه‌ای صادر کرده و واحدهای تولیدی را مؤظف کرده که باید لوگوی خودشان را کوچک‌تر از نام محصول چاپ کنند؛ مثلا یک شرکت بیسکویت سازی، باید در طراحی لیبل خود نام «بیسکویت» را دو برابر بزرگ‌تر از نشان تجاری خود شرکت چاپ کند.

محو لوگوی شرکت‌ها

این خواسته سازمان استاندارد باعث می‌شود که اولا این موضوع کلی هزینه روی دست شرکت‌ها برای طراحی و چاپ لیبل‌های جدید می‌گذارد و از طرفی بسیاری از شرکت‌ها، برندهای شناخته شده‌ای هستند و سال‌ها برای نشان‌های تجاری خود زحمت کشیده‌اند و به اعتبار برند خود، فروش بیشتری داشته باشند و مشتریان هم در بسیاری از مواقع با شناختی که از برند دارند، خرید را انجام می‌دهند؛ به دلایلی از این دست شرکت‌ها تمایل دارند نام برندشان بر روی محصولات مشخص‌تر باشد اما با این بخشنامه سازمان استاندارد، نام و نشان تجاری شرکت عملا کمتر دیده خواهد شد.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه واحدهای صنایع غذایی وقتی محصولی را تولید می‌کنند، وزن آن را با مقداری تلورانس و در یک محدوده مجاز (به‌علاوه یا منهای مقداری مشخص) قید می‌کنند؛ چراکه دستگاه‌های خطوط تولید به‌طور دقیق وزن مشخصی از محصول را تولید نمی‌کنند، اما سازمان استاندارد انتظار دارد که وزن دقیق قید شود، در حالی که چنین چیزی عملا امکان‌پذیر نیست.

لیبل یا تابلوی اعلانات؟!

نقاشی در ادامه عنوان کرد: از دیگر این خواسته‌های سازمان استاندارد این است که از صنایع غذایی می‌خواهد نشان سازمان استاندارد را بزرگ چاپ کنند و حجم زیادی از سطح لیبل را نیز به علامت استاندارد اختصاص دهند که اساسا برخی محصولات آنقدر کوچک هستند که نمی‌توان اینگونه انتظارات سازمان استاندارد را برآورده کرد؛ ضمن اینکه ارگان‌های دیگری مانند: غذا و دارو، برند حلال و … نیز چنین انتظاراتی دارند که لوگوی آنها روی برچسب‌ها وجود داشته باشد.

بخشنامه پشت بخشنامه!

وی در ادامه گفت: از طرفی بخشنامه‌های بی‌‌مورد سازمان استاندارد، یک دفعه و یک جا صادر نمی‌شود و هر از چند گاهی چنین بخشنامه‌هایی در مورد لیبل محصولات صادر می‌کند که هر بار کلی هزینه به این واحدهای تولیدی تحمیل می‌کند؛ مثلا یک بار در مورد اندازه لوگو بخشنامه می‌دهد و شما مجبورید کل سیسیتم لیبل زنی را برای این کار آماده کنید اما چند وقت بعد موضوع وزن هم مطرح می‌شود که تمام هزینه‌های قبلی باید دوباره تکرار شود و برای هر بار تغییر لیبل، باید کلی تجهیزات خود را تغییر و هزینه‌هایی متقبل شوند.

وزارت ارشاد متولی لیبل‌ها

نقاشی عنوان کرد: مورد لیبل و طراحی آن باید وزارت ارشاد نظر بدهد و این موضوع با وظایف سازمان استاندارد ارتباطی پیدا نمی‌کند؛ که وزارت ارشاد نیز کاملا با تولید کنندگان همکاری می‌کند و تمام سعی خود را در چنین مواردی بر این دارد که کم‌ترین هزینه‌ای به واحدهای تولیدی وارد نشود.

وظیفه اصلی سازمان استاندارد مغفول مانده

دبیر فدراسیون صنایع غذایی با اشاره به این موارد، عنوان کرد: همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان استاندارد از وظیفه اصلی خود یعنی نظارت بر کیفیت محصولات غذایی غافل است.

نقاشی گفت: ما انتظار داریم که سازمان استاندارد در مورد کیفیت حساسیت لازم را داشته باشد و در این مورد، خود تولیدکنندگان از نهادهای نظارتی بلندپرواز تر هستند و اصلا خواسته ما این است که با تولیدکنندگان بدون شناسنامه و زیرزمینی که محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند، برخورد شود. اینها مشکلاتی هستند که ما انتظار داریم به‌صورت جدی سازمان استاندارد به آنها ورود کند و با تخلفات و افراد خاطی برخورد شود، نه اینکه با برخی بخشنامه‌های دست ‌و پا گیر مانع از فعالیت واحدهای تولیدی شود.

با اعتبار شرکت‌ها بازی نکنید!

وی گفت: سازمان استاندارد با چنین اقداماتی بعضاً شرکت‌ها را تعزیراتی می‌کند که این‌گونه مسائل باعث لطمه به اعتبار این شرکت‌ها می‌شود و به‌نوعی بی‌حرمتی به واحدهای تولیدی صنایع غذایی است که برای چنین مواردی تعزیراتی شوند و به حیثیت آنها لطمه وارد شود.

شرکت‌های غذایی مشکلات را گزارش دهند

نقاشی عنوان کرد: در جلسات ستاد رفع موانع کسب و کار و دیگر جلسات، مدیران ارشد سازمان استاندارد عنوان می‌کنند که چنین سخت‌گیری‌هایی خواست آنها نیست، اما انتظار می‌رود که سازمان استاندارد در این مورد رده‌های پائین‌تر مدیریتی خود در استان‌ها و شهرستان‌ها را به‌خوبی توجیه نماید و با ابلاغ به آنها، بخواهند که این مشکلات رفع و رجوع شود تا موانع از پیش پای تولیدکنندگان برداشته شود. از طرفی طبق جلسات «ستاد رفع موانع تولید» مدیران سازمان استاندارد تا زمان رفع کامل این مشکل، قول داده‌اند که اگر چنین مشکلاتی پیش بیاید با هماهنگی «فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی» آن را رفع نمایند که در همین جا به شرکت‌های صنایع غذایی اعلام می‌‌کنیم که اگر با چنین مشکلاتی مواجه بودند، از طریق فدراسیون صنایع غذایی آن را پیگیری و رفع نمایند.

منبع : ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا