اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره خرید اینترنتی

ریال نیوز : با توجه به راه ‌اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب ‌و کارهای اینترنتی در آینده نزدیک، لازم است مصرف ‌کنندگان هنگام خرید اینترنتی، اطلاعات تراکنش پرداخت را ذخیره و نزد خود نگهدارند.

به گزارش ریال نیوز به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از کارکردهای مهم نماد اعتماد الکترونیکی (این ماد)، امکان پیگیری خرید از کسب و کارهای اینترنتی از طریق ثبت شکایت در صورت بروز مشکلات احتمالی بعدی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اجرای مأموریت‌های ذاتی و قانونی خود در زمینه حمایت از مصرف کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی، بدین منظور از سال‌ ها قبل نسبت به ایجاد بخش شکایت در سامانه این ماد اقدام کرده است.

به منظور ارتقای عملکرد و بهبود کیفیت ارائه خدمات به کسب و کارهای اینترنتی و عموم مردم، بازنویسی سامانه این ماد در دستور کار مرکز تتا قرار دارد و در آینده نزدیک، بخش شکایات سامانه این ماد تحت عنوان سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب و کارهای اینترنتی راه اندازی خواهد شد. در سامانه جدید به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی ‌اساس نسبت به کسب ‌و کارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت اضافه برای کسب ‌و کارهای اینترنتی شده بود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت، استعلام آن از بانک مرکزی و تطبیق اطلاعات امکان پذیر خواهد بود. بدین منظور هنگام ثبت شکایت در سامانه جدید، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و … توسط مصرف ‌کننده الزامی است.

لذا از تمامی مصرف کنندگان تجارت الکترونیکی خواهشمند است هنگام خرید از کسب و کارهای اینترنتی حتماً اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه این ماد را داشته باشند.

بدین منظور، در صورت پرداخت آنلاین کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می‌شود، از نمایشگر یا صفحه تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen (PrtScn) روی صفحه کلید، تصویر نمایشگر را کپی و از طریق جایگذاری در نرم‌افزاری مثل Paint یا MS Word یا یک پیام رسان، ذخیره کنید. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف کنندگان رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگه دارند. لازم به تأکید است که در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب و کارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه الکترونیکی پرداخت کشور (شاپرک) وجود دارد و در صورت پرداخت نقدی، واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روش های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه این ماد وجود نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا